هجوم قیمت ها در آستانه شب یلدا/ قیمت های نجومی، شیرینی و شتر که شیرین نمی شود!

ساعت: 12:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791191

در آستانه شب یلدا، قیمت میوه، آجیل و شیرینی همچنان در حال افزایش است و به نظر می رسد امسال حجم یلدا کم باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنایی، کمتر از ده روز تا طولانی ترین شب سال و مراسم شب یلدا باقی مانده است، اما حال و هوای این روزهای بازار شباهتی به سال های گذشته ندارد؛ اما این روزها شباهتی به سال های گذشته ندارد. گرانی مایحتاج اولیه و مشکلات معیشتی مردم، بازار شب یلدا را نسبت به سال های گذشته بازیگوش و کوتاه کرده است. افزایش قیمت میوه و آجیل به ویژه در دو سال اخیر باعث شده تا بسیاری از خانواده ها میوه و آجیل را از خانواده خود حذف یا محدود کنند.

انار و هندوانه گران قیمت شب یلدا

گشتی در میدان میوه و تره بار تبریز نشان می دهد که مردم امسال یلدای گران تری خواهند داشت، حتی اگر خرید خود را به چند مورد کاهش دهند. به عنوان مثال قیمت موز در بازار تبریز از 24 هزار تن تا 28 هزار تن و قیمت پرتقال از 8 هزار تا 10 هزار تن است.

انار محبوب ترین میوه شب یلدا امروز بین هشت تا 12 هزار تن به فروش می رسد و قیمت سیب در بازار تبریز به ده هزار تن رسید. قیمت هر کیلوگرم هندوانه شب یلدا به چهار هزار تن آب رسید و هندوانه شب یلدا حدود سی هزار تن آب برای خانواده ها تمام می شود.

البته میوه هایی که فصلشان گذشته و به اصطلاح کمیاب هستند قیمت های نجومی به خود گرفته اند و مثلا گلابی در میدان میوه و تره بار تبریز حدود 30 هزار تن به فروش می رسد!

آجیل، مثل همیشه گران است

اما قیمت آجیل مانند سال های گذشته نجومی است و در بازار آجیل و خشکبار خبری از خریدار نیست. قیمت هر کیلوگرم آجیل هفت تا چهار آجیل در بازار تبریز از 400 هزار تن تا 480 هزار تن و آجیل خام مخلوط از 200 تا 250 هزار تن است.

در بازار تبریز قیمت هر کیلوگرم پسته 350 هزار گوجه، بادام 400 هزار، بادام زمینی 120 هزار گوجه و گردو با پوست 150 هزار تا 180 هزار تن است که ارزان ترین آجیل آن تخمه آفتابگردان با قیمت است. 100 هزار تن در هر کیلوگرم!

در حالی که حقوق کارگران در کشور ما 4 میلیون و 500 هزار تن بیشتر نیست، با قیمت های روز بعید به نظر می رسد که آجیل در شب یلدا به خیل کارگران و حتی کارمندان برسد!

امسال مردم با شیرینی شیرین نمی شوند

یکی دیگر از قسمت های سفره یلدای ایرانی شیرینی جات است که بدیهی است امسال در طولانی ترین شب سال کام مردم را شیرین نخواهد کرد. در حالی که اتحادیه صنف قنادی ها قیمت هر کیلوگرم قنادی را در واحدهای ممتاز 78 هزار تن، زبانه و پاپیون 65 هزار تن، دانمارک 65 هزار تن اعلام کرد، اما گشت و گذار در قنادی های درجه یک تبریز نشان می دهد که این قیمت ها رعایت نمی شود. .

در اکثر قنادی های درجه یک تبریز قیمت هر کیلوگرم قنادی حدود پنج تا ده هزار تن گرانتر از قیمت اعلام شده است.

یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که سفره شب یلدای امسال برای هر خانواده چهار نفره حدود پانصد هزار تن هزینه دارد که شامل نیم کیلو آجیل، یک کیلو شیرینی و چند کیلو میوه می شود و شاید بسیاری از کارگران مجبور به کاهش وزن در شب یلدا شوند. سال . .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید