افزایش چشمگیر حقوق با ارائه رتبه بندی معلمان

افزایش چشمگیر حقوق با ارائه رتبه بندی معلمان

معلمان بارها در شهرهای مختلف در اعتراض به عدم اجرای لایحه رتبه بندی معلمان تجمع کرده اند. در صورت اجرای این لایحه حداقل حقوق معلمان هشت میلیون و 80 هزار تن و حداکثر آن کمی بیش از 16 میلیون تن خواهد بود. به عبارت دیگر حقوق معلمان از 4 به 8 میلیون تن افزایش می یابد. هیات امنا اکنون برخی از مواد لایحه رتبه بندی معلمان را مغایر قانون اساسی دانسته و برای رفع ایرادات به مجلس بازگردانده است. اما گره اصلی عدم اجرای این لایحه در تامین مالی است. برای بررسی بیشتر این موضوع با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کردیم.

توافق بر اساس تعهد دولت و مجلس
مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه منابع مورد نیاز برای رتبه بندی فرهنگیان سال آینده در بودجه لحاظ شده است. برای امسال تاکید می کنیم که هر آنچه بین دولت و مجلس توافق شده باید از اول مهر 1400 اجرایی شود، این توافق بر اساس تعهد دولت به مجلس است و اکنون منتظر اعلام طرح رتبه بندی هستیم. خبر خوب این است که این طرح به زودی به مرحله نهایی و اجرایی خواهد رسید.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس ادامه داد: طرح بدون شک تاثیر بسزایی در حقوق معلمان خواهد داشت و در معیشت فرهنگیان تاثیر بسزایی خواهد داشت و بخش مهمی از فشارها را کاهش می دهد. من معتقدم حق مسلم فرهنگیان و سایر اقشار جامعه این است که در زمینه پرداخت دستمزدها نظام هماهنگ و عادلانه ای داشته باشند اما همچنان در این زمینه ضعف های زیادی داریم. بنابراین دولت باید هرچه زودتر در موضوع دستمزد وارد شود و همه اقشار را ببیند و به صورت فردی عمل نکند. باید یک سیستم حقوق و دستمزد جامع و منصفانه برای همه کارمندان دولت وجود داشته باشد. همچنین باید دستمزدهای عادلانه تری برای فقرایی که صادقانه خدمت می کنند در نظر گرفته شود.

نصیرایی گفت: در بودجه سال 1401 قطعا دستمزدها افزایش می یابد. هم از نظر پرداخت ها و هم از نظر تخفیف مالیاتی برای فقرا. خبرهای خوبی برای بودجه وجود دارد. حالا هم در رویکرد دولت و هم مجلس، همه تصمیمات ضمیمه می شود.

معلمان چشم منتظر رتبه هستند
چندی پیش رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس یازدهم در گفت و گو با گسترش نیوز در خصوص طرح رتبه بندی معلمان اظهار داشت: معلمان به عنوان نیروهای موثر در آموزش مردم منتظر پایان این طرح هستند. آنها پیشگامان آموزش هستند. این رکن اصلی نظام آموزشی است.

وی افزود: آموزش و پرورش وزرا، مراجع تقلید، مدیران کل و نمایندگان و… تربیت می کند. آیا با این آموزش ضعیف و بی انگیزه می توان انتظار داشت کشور پیشرفت کند؟ مهم این است که معلم انگیزه داشته باشد. وقتی خط فقر کشور به 12 میلیون تومان می رسد، چگونه می توان از فرهنگی که با دکتری ماهی 6-7 میلیون دریافت می کند، انتظار داشت که به فکر آموزش باشد؟

نماینده مردم علی آباد کتول گفت: معلم بر دو بال آموزش و پرورش سوار می شود و کاری به امرار معاش و اجاره خانه ندارد. معلم باید با برنامه ریزی و طراحی آینده این کشور را بیاندیشد و ترسیم کند. اگر ژاپن از دوره میجی به منشأ تغییر تبدیل شده است و اگر چین مشتی جهان را گرفته است، اگر هند با این جمعیت دائماً در فناوری پیشرفت می کند، همه توجه خود را به آموزش معطوف کرده اند. همه دانشمندان رسمی می گویند ما باید دنیا را تربیت کنیم، کاری نکنیم که مردم خیلی چیزها را به خاطر بسپارند. در حال حاضر مدیریت کیفی و جامعی در آموزش و پرورش در کشور وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید