نحوه رتبه بندی و افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان

نحوه رتبه بندی و افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان

طبق اخبار منتشر شده در کانال های تلگرامی فرهنگیان، رتبه بندی معلمان هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد و در یک قدمی نهایی شدن قرار دارد.

دو هفته پیش این لایحه در کمیته آموزش بررسی و به صحن ارجاع شد. بر اساس اصلاحات کمیسیون آموزش حقوق فرهنگی بین 25 تا 75 درصد افزایش می یابد. البته اگر سوالات زیادی از سوی معلمان درباره میزان افزایش حقوق مطرح شود، اما به گزارش کانال درخواست فرهنگیان به نقل از سخنگوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس، رتبه بندی فرهنگیان هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد. .

با افزایش دو میلیونی حقوق معلمان

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: طرحی که در حال حاضر در مجلس در حال بررسی است می تواند حدود دو میلیون تن به حقوق معلمان اضافه کند، اما نباید انتظار داشت که طرح رتبه بندی معلمان باعث ارتقای کیفیت نظام آموزشی شود، زیرا این پرداخت کمی کم است. شکاف بی عدالتی معلمان را پر می کند.

بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: اختلال مزمنی در نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش کشور وجود دارد زیرا این اختلال منجر به بودجه سال آینده این وزارتخانه بر اساس بودجه شد. به عنوان مثال بودجه آموزش و پرورش امسال 100 هزار میلیارد تن است و سازمان برنامه و بودجه بودجه سال آینده را با 10 درصد افزایش 110 هزار میلیارد تنی تعیین می کند در حالی که آن وزارتخانه امسال 120 هزار میلیارد است. تومان اهداف خود را خرج کرده است که در نتیجه بودجه سال آینده با کسری قابل توجهی مواجه خواهد شد.

وی افزود: پیچیدگی نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش همواره سازمان برنامه را از پرداختن به آن دور نگه داشته است.

رئیس سابق مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور می گوید: به عنوان مثال معلمی با مدرک کارشناسی ارشد با 20 سال سابقه کار ماهانه شش تا هفت میلیون تن حقوق می گیرد در حالی که همین مدرک در موسسه دیگری 12 او یک میلیون تن حقوق می گیرد و این به معنای بی عدالتی در نظام پرداخت آموزش و پرورش در کشور است.

وی در پاسخ به اینکه آیا نظام رتبه بندی معلمان منجر به ارتقای کیفیت آموزش شده است یا خیر؟ وی گفت: متأسفانه این خلأ معلمان باعث شده است که طرح رتبه بندی معلمان کارآمد نباشد چرا که کارکنان آموزش و پرورش باید به سطح معیشت رسیده باشند تا این طرح صرفاً جنبه نظام پرداخت آنها نباشد.

وی همچنین تاکید کرد: طرحی که در حال حاضر در مجلس در حال بررسی است، می تواند حدود دو میلیون تن به درآمد معلمان اضافه کند، اما نباید انتظار داشت که این طرح باعث ارتقای کیفیت نظام آموزشی شود، زیرا این پرداخت کمی خلأ بی عدالتی است. از معلمان

البطایی به نبود ردیفی با نام سایر کمک ها در بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سایر دستگاه ها نظام رتبه بندی بدون مناقشه اعمال می شود و همچنین در فصل ششم بودجه هر دستگاه ردیف کمکی است. و سایر پرداختی ها برای کارمندان «تعریف شده است که از جمله آنها پرداخت مناسبت ها، مأموریت ها و … است که متأسفانه این ردیف یا شامل معلمان نمی شود و یا آنقدر ناچیز است که اصلاً به چشم نمی آید.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) هر ساله آماری از حقوق معلمان در کشورهای مختلف منتشر می کند که شامل هفت میلیون جلد می شود.

تصویب رتبه قبل از بررسی لایحه بودجه 1401

مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به سرنوشت طرح رتبه بندی معلمان و دخالت آن در لایحه بودجه 1401 مجلس، گفت: با اشاره به تلاش چند ماهه این کمیسیون. درباره آموزش، پژوهش و فناوری برای بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس، تاکید کرد: نقاط ضعف و قوت لایحه رتبه بندی معلمان به خوبی حول این بررسی ها مشخص شده است، همچنین این لایحه یک بار به مجلس تقدیم شده است. و پس از چندین بار بررسی یک بار به کمیته ارائه شد.

اسماعیلی گفت: ایرادات لایحه رتبه بندی معلمان و پیشنهادات نمایندگان در رابطه با این لایحه در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری جمع بندی شده است. صورتحساب را تعیین کنید.

وی با اشاره به روند قانونی بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس، تاکید کرد: اصلاحات لازم در این لایحه انجام شده است. اعتبار لازم برای این لایحه نیز در نظر گرفته شده و توافقات لازم با دولت صورت گرفته است.

اسماعیلی با بیان اینکه تاریخ معرفی رتبه بندی معلمان شهریور ماه سال آینده است، گفت: نباید دغدغه ای برای فرهنگیان جامعه برای بررسی این لایحه در مجلس وجود داشته باشد. این قانون باید تا پایان اسفندماه سال جاری اجرایی شود. سال و در دسترس همه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به بودجه 1401 بودجه 1401 در روزهای اول آذرماه به تعویق می افتد، گفت: تمام تلاش ما این است که این لایحه به روز باشد.

درخواست افزایش حقوق کارکنان دولت با تصویب رتبه

گلم حسین کرمی، دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی لایحه رتبه بندی معلمان گفت: آقای میرکاظمی; رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه علنی مجلس درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفت: دولت تا سقف 25 هزار میلیارد تن برای بحث رتبه بندی معلمان اختصاص می دهد و دولت بیش از این مبلغ نمی تواند انجام دهد. نماینده مردم دانمارک و تنگستان ادامه داد: اما معتقدم بودجه مورد نیاز برای اجرای صحیح طبقه بندی با مواد فعلی مصوب کمیته آموزش قطعا خیلی بیشتر از این است و فکر می کنم بودجه حدود 75 است. هزار میلیارد تن باشد.

کرمی در پایان بر لزوم مهار تورم در کشور تاکید کرد و گفت: از یک سو نمی توان موضوع تورم افسارگسیخته را رها کرد و تنها برای افزایش دستمزدها تلاش کرد، بلکه باید همه جوانب را با هم دید و در مورد منافع عمومی و ملی تصمیم گرفت. “

مسابقه یا رتبه؟

بنابراین اصلاحیه جدید لایحه طبقه بندی معلمان در کمیته آموزش و پرورش و توضیحات رئیس این کمیته درباره افزایش حقوق و حداقل دستمزد معلمان به این نتیجه رسید که اعمال رتبه بندی فرهنگیان اکثر معلمان. در رتبه اول قرار خواهد گرفت. و دوم و آخر همان 30 تا 35 درصد خواهد بود. بر این اساس آنها معتقدند چنین افزایشی تاثیری بر معیشت آنها نخواهد داشت و بهتر است دولت همسان سازی حقوق معلمان با کارکنان دولت را در دستور کار قرار دهد.

معلمان در کدام رتبه بندی قرار دارند؟

لایحه رتبه بندی معلمان به زودی در مجلس بررسی می شود. بررسی این لایحه دو روز پیش در کمیسیون اجتماعی به پایان رسید. سپس منادی رئیس کمیسیون آموزش از افزایش ۲۵ تا ۷۵ درصدی حقوق معلمان خبر داد. بنابراین برای معلمان با رتبه دستیار 25 درصد، مربی معلم 45 درصد، دستیار 60 درصد، دانشیار 70 درصد و معلم 75 درصد افزایش حقوق. اما معلمان می گویند با توضیحات واعظی با اعمال درصدهایی که عملاً همه معلمان کف قانونی اعلام شده را رد می کنند معادل 80 درصد حداقل دستمزد می شود. بنابراین ممکن است در سال اول برای معلمان جدید کمی خوب به نظر برسد، اما بعد از دو سال بی اثر می شود. با توجه به این توضیحات رتبه 4 و 5 در هر معلمی لحاظ نمی شود و مانند برنامه دولت افزایش حقوق 10 درصدی حتی کمتر در این رتبه ها لحاظ می شود که قطعا با شرایط خاصی مانند مدرک دکتری خواهد بود. و مدیریت و غیره علاوه بر این، اکثر معلمان با میانگین افزایش 30 تا 35 درصدی در رتبه های اول و دوم قرار خواهند گرفت. معلمان می گویند که اعمال رتبه بندی مربیان به هیچ وجه مشکلات زندگی معلمان را حل نمی کند.

پاسخ به ابهامات کف حقوق فرهنگی

در رتبه بندی معلمان در وهله اول، هرکس با توجه به امتیاز خود در رتبه پنج برتر قرار می گیرد و از درصد افزایش بهره مند می شود. اما علاوه بر حداقل دستمزد و کارکنان جدید که اغلب به عنوان مربی مربی طبقه بندی می شوند و شامل ۲۵ درصد افزایش حقوق می شوند، نکته دیگری به نام همزمانی ۸۰ درصدی با حداقل دستمزد معلمان وجود دارد. در صورتی که درصد حقوق افراد دارای مدرک لیسانس به 5900 و یا دارای مدرک فوق لیسانس به 6900 نرسد، این تفاوت در قسمتی با عنوان تفاوت درخواست جبران می شود. یعنی در هر صورت حداقل حقوق معلم با مدرک لیسانس 5900 و با مدرک فوق لیسانس 6900 است.

لایحه رتبه بندی معلمان پس از بررسی در کمیسیون آموزش در جلسه علنی مجلس مطرح شد و به نظر می رسد به زودی در صحن بررسی شود. در همین حال منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس امروز به تشریح نحوه رتبه بندی فرهنگیان و میزان رشد هر رتبه در رتبه بندی فرهنگیان پرداخت. برای اینکه معلمی با 20 سال سابقه با 2 مربی رتبه دوم را کسب کند. حقوق معلمان 25 تا 75 درصد افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید