افزایش 10 برابری سدهای کشور پس از انقلاب اسلامی / تامین 80 درصد آب شرب اراک از سد کمال صالح


زمان: 09:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۵
کد خبر: 1805816

قبل از انقلاب اسلامی در مجموع 19 سد در کشور بهره برداری می شد که طبق آخرین آمار در شهریور 1399 به 188 سد افزایش یافت. این امر ایران را به سومین سایت سدسازی بزرگ جهان تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب ؛ توسعه کشاورزی ایران به عنوان یکی از اهرم های پیشرفت اقتصادی در کنار عوامل مهمی مانند رشد جمعیت و در نتیجه تامین آب شرب، ارتقای سلامت، محدودیت منابع آب شیرین، برداشت بی رویه آب های زیرزمینی و در نهایت ورود آب شیرین به جبهه های آب شیرین، اولویت را به خود می دهد. ساخت سدها بعد از انقلاب اسلامی ظرفیت و ظرفیت قابل توجهی برای ساخت سد وجود داشت که باعث تسریع در ساخت سد در ایران شد.

افزایش 10 برابری سدهای کشور پس از انقلاب اسلامی

مقایسه آمارهای مربوط به ساخت سدهای بزرگ در ایران به عنوان یکی از صنایع استراتژیک قبل و بعد از انقلاب اسلامی بسیار قابل توجه است. قبل از انقلاب اسلامی در مجموع 19 سد در کشور بهره برداری می شد که طبق آخرین آمار در شهریور 1399 به 188 سد افزایش یافت. این امر ایران را به سومین سایت سدسازی بزرگ جهان تبدیل کرده است.

در مجموع 20 سد در استان مرکزی وجود دارد که سد کمال صالح یکی از بزرگترین و مهمترین آنهاست.

اکتشاف این سد در سال 1372 آغاز شد و در نهایت نتایج نشان می دهد که از نظر فنی و اقتصادی مناسب ترین منبع تامین و انتقال آب اراک محل تلاقی رودخانه های بزرگ و کلاه ناو است که این دو رودخانه عمدتاً سه شاخه هستند. . رودخانه دس است.

عملیات اجرایی این سد از سال 1382 آغاز و پس از 8 سال در 29 اردیبهشت 1390 افتتاح شد. این سد از نوع سنگریزه ای و دارای هسته رسی بوده و عرض تاج آن 12 متر، ارتفاع آن از پایه 76 متر و حجم کل مخزن آن بیش از 110 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

سد کمال صالح در شهرستان شازند قرار دارد که از نظر بارندگی سالانه یکی از جنگل های بارانی استان مرکزی است. همچنین یکی از بزرگترین سدهای قابل حمل بین حوضه های کشور است که آب را از ارتفاع 400 متری به پایین حمل می کند.

تحویل 80 درصد آب شرب اراک از سد کمال صالح

این سد منبع اصلی تامین آب شرب اراک است که با راه اندازی رینگ شمالی تامین آب این شهر در فروردین 1400 بهره مندی ساکنان اراک از آب شرب این سد به 80 درصد رسید.

لازم به ذکر است که با توجه به مشارکت پالایشگاه شازند در ساخت سد، درصد بسیار کمی از آب آن به این صنعت توزیع می شود. با ساخت این سد، از مجموع 56 حلقه چاه آب در اراک، 35 حلقه چاه از مدار خارج شد.

مهمترین مزیت استفاده از آب به دست آمده از سد کمال صالح نسبت به آب استخراج شده از چاه های اطراف شهر؛ عدم وجود نیترات های مضر در آب آشامیدنی و وجود املاح استاندارد در این آب.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید