افزایش 100 درصدی حقوق این دسته از مستمری بگیران در سال 1403

افزایش 100 درصدی حقوق این دسته از مستمری بگیران در سال 1403

لایحه بودجه 1403 که در دو مرحله به استناد ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس ارائه می شود و در مرحله اول پیش بینی منابع درآمدهای بودجه به تصویب نمایندگان مردم رسید و سپس پیش‌بینی هزینه‌های دولتی به مجلس ارائه می‌شود تا به تصویب نمایندگان برسد

بر اساس قسمت اول لایحه بودجه مصوب مجلس، میانگین رشد حقوق خانواده کارکنان دولت در سال آینده 50 درصد و رشد حقوق کودکان 100 درصد خواهد بود. همچنین رشد هزینه های مالی اوراق مالی اسلامی منتشر شده در سال های گذشته 38 درصد، متوسط ​​رشد درآمدها و هزینه های بودجه 20 درصد خواهد بود. همچنین برای رسیدگی به درآمد استان ها، رشد وام های تملک دارایی های سرمایه ای در استان ها حداقل 35 درصد خواهد بود.

سهم طرح های پایان سال 1403 50 درصد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای خواهد بود. همچنین سهم پروژه های مشارکت دولتی و خصوصی از محل اعطای وام برای تملک دارایی های سرمایه ای 5 درصد خواهد بود.

سهم خطوط اعتباری مختلف برای تملک دارایی های سرمایه ای حداکثر 25 درصد خواهد بود و پیش بینی می شود حداقل 20 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران در نظر گرفته شود. تحت عنوان؛ کل مطالبات پیمانکاران از دولت 80 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در 50 سال گذشته تعداد مستمری بگیران در کشور 5 برابر شده است، گفت: نوسانات متعدد اقتصادی در کشور، کاهش قدرت خرید و عدم کفایت مستمری تعدادی از مستمری بگیران در سال های اخیر دولت و صندوق این امر بازنشستگان را مجبور به اجرای سیاست های بیشتر برای حمایت از مستمری بگیران می کند، روندی که رشد روزافزون جمعیت مستمری بگیران و ثبات منابع را در پی دارد. درآمد صندوق های بازنشستگی آن را به یکی از بزرگترین چالش های کشور تبدیل کرده است.

پیرهادی افزود: یکسان سازی حقوق بازنشستگان از مصوبات و وظایف مصوب مجلس در برنامه هفتم توسعه است و اجرای این موضوع در بودجه سال آینده با جدیت در مجلس در حال پیگیری است. خب بحث بازنشستگی و رشد چشمگیر جمعیت بازنشستگان در سه دهه آینده یکی از چالش های پیش روی کشور است و باید راهکارهای جدی برای برون رفت از آن اندیشیده شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میانگین نسبت مستمری به هزینه خانوار یکی از شاخص های مهم بیمه ای برای سنجش کفایت مستمری ها است، افزود: متأسفانه در ایران شاخص کفایت بازنشستگی پایین است و در عمل حقوق بازنشستگی بسیاری از افراد پایین است. هزینه های زندگی روزانه خود را تامین کند.

پیرهادی ادامه داد: اگرچه با افزایش هزینه خانوار در کشور، با اجرای طرح تعدیل حقوق بازنشستگان کشوری، شاهد رشد و بهبود نسبت هزینه خانوار به حقوق مستمری بگیران در کشور در سال های گذشته بودیم. سال 99 تا 1400 اما وضعیت مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی که از طرح تناسب دستمزد بهره مند شده اند روند متفاوتی را نشان می دهد به گونه ای که در سال های 98 تا 1400 آمارها حاکی از کاهش چشمگیر قدرت خرید مستمری بگیران از این سازمان است. که منجر به شکل گیری نارضایتی در بین آنها شد.

نماینده تهران تاکید کرد: اهمیت نامناسب بودن مستمری بازنشستگان زمانی بیشتر می شود که دولت و صندوق ها را مجبور به اجرای طرح های اصلاح یا احیای حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کند. این نشان می دهد که کاهش یا رفع بحران صندوق بازنشستگی تحت تأثیر عوامل متعددی است که بخش قابل توجهی از آن تابع شرایط و نوسانات اقتصادی کشور است.

جعفر قدری نماینده مردم شیراز در جریان بررسی لایحه بودجه 1403 در صحن علنی شورای اسلامی در حمایت گفت: اگر دولت درآمد بیشتری از نفت پیش بینی کرده بود این همه اعتراض به این موضوع نمی شد. لایحه، و دولت بودجه واقعی را تدوین کرده است.

وی افزود: آرزوی دولت در این لایحه جبران کسری تراز عملیاتی است. اگر دولت بیشتر از این درآمد نفتی را پیش بینی می کرد، تا زمانی که دولت بودجه واقع بینانه ای تنظیم می کرد، این همه اعتراض به این لایحه صورت نمی گرفت.

این نماینده مجلس گفت: در خصوص قیمت گندم و یارانه می توان با کنترل شهروندان غیرمجاز از طریق سامانه های برنامه ریزی شده مشکلات را برطرف کرد.

کادری افزود: با توجه به برخی نگرانی ها در خصوص افزایش 18 درصدی حقوق بازنشستگان، به نظر می رسد این 18 درصد مازاد بر اعتبارات پیش بینی شده در همسان سازی باشد.

دولت منابع پایداری را برای یکسان کردن حقوق بازنشستگان دید
یکی از اعضای کمیته تلفیق بودجه سال 1403 تاکید کرد: دولت در بودجه سال 1403 ابزارهای پایدار و واقعی برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان پیش بینی کرده است.

مهدی تقیانی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه اصلاح بودجه 1403 اظهار داشت: این چندمین بار است که کلیات لایحه بودجه یکی از مهمترین موارد در شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. مسایل نمایندگان مردم همسان سازی حقوق بازنشستگان بود که اتفاقاً دولت بودجه های پایداری برای این امر در نظر گرفته است. این منابع دو ویژگی دارند، یکی واقعی بودن و دیگری ثابت بودن.