افزایش 2000 برابری برخی از شاخص های سلامت نسبت به قبل از انقلاب

زمان: 09:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806591

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت؛

میرمحمدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در هر شاخص سلامتی که بخواهیم الان با قبل از انقلاب مقایسه کنیم، جلوتر هستیم و در بسیاری از موارد شاهد افزایش هزار تا دو هزار نفر بربر نسبت به قبل هستیم. انقلاب. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید جلیل میرمحمدی در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا در خصوص مقایسه وضعیت قبل و بعد از انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان گفت: قبل از انقلاب در این کشور رژیمی وجود داشت که به تمام معنا کاملاً از خود بیگانه شده بود و همه تصمیمات کشور بر عهده نظام بود. ایالات متحده و بریتانیا برای کشور؛ بنابراین چنین نظام وابسته ای با نظام فعلی که شعار اصلی آن نه شرقی و نه غربی است، قابل مقایسه نیست.

وی افزود: دشمنان ما در چهار دهه گذشته توطئه های متعددی را علیه ملت ایران طراحی کرده اند که اگر هر یک از این توطئه ها علیه هر نظامی انجام شود آن نظام سرنگون می شود.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین مقایسه چنین نظامی با نظام سر به پا وابسته به غرب و آمریکا به هیچ وجه نمی تواند مقایسه عادلانه ای باشد، اما با این وجود پیشرفت هایی در این زمینه داشته ایم. چنین شرایطی را آوردیم که اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

میرمحمدی با بیان اینکه دستاوردهایی که امروز در حوزه بهداشت و درمان داریم قبل از انقلاب وجود نداشت، گفت: در دوران قبل از انقلاب در زمینه دسترسی و پوشش مردم به خدمات سلامت حتی در مناطق شهری مشکل داشتیم اما امروز در همه روستاهای بالای 600 نفر خانه بهداشت و پزشک داریم و حتی گاهی دندانپزشک یا مثلاً پزشک خانواده که حتی به روستاهای 20 خانوار خدمات می دهد.

وی گفت: اوایل انقلاب ایران برای افزایش دستاوردهای پزشکی خود مجبور بود از پزشکان هندی و تایلندی استفاده کند اما امروز در بسیاری از شهرهای ما در همین استان یزد متخصصان مختلفی وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 57 در کل استان یزد تنها چهار بیمارستان داشتیم، امروز در همه شهرها بیمارستان و در روستاها مراکز درمانی 24 ساعته داریم.

میرمحمدی گفت: امروز تجهیزات لازم برای تشخیص انواع و اقسام درمان را در بسیاری از شهرهای همین استان یزد در اختیار داریم در حالی که هیچ کدام از این موارد قبلا وجود نداشت.

وی ادامه داد: امروز در مرکز استان انواع متخصص و فوق تخصص داریم که با تعرفه های پایین به مردم خدمات رسانی می کنند و این در شرایطی اتفاق افتاد که همچنان تحت ظالمانه ترین تحریم های تاریخ دنیا هستیم. “

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس تاکید کرد: ما جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که 98 درصد واکسیناسیون داریم و به عنوان مثال نزدیک به 15 سال است که هیچ موردی فلج اطفال در این کشور ثبت نشده است.

میرمحمدی گفت: در هر شاخص سلامتی که بخواهیم قبل از انقلاب مقایسه کنیم، جلوتر هستیم و گاهی رشد هزار تا دو هزار برابری نسبت به قبل داریم.

وی یادآور شد: یک روز مرگ و میر نوزادان در این کشور به حدی بود که کمتر مادری بود که چندین نوزاد را از دست نداده بود و مادران زیادی بودند که هنگام زایمان جان خود را از دست دادند، اما امروز وضعیت مشابه سال‌های قبل است که در سال هشتم در سالی که من به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مورد بازجویی قرار گرفتم، نوزادان فوت کردند، البته این هشت نوزاد متعلق به چند اتباع خارجی بودند که در خانه زایمان کردند.

میرمحمدی گفت: دسترسی مردم به پزشک، تخت بیمارستانی، دارو و بسیاری تجهیزات ضروری دیگر قابل مقایسه با قبل نیست. ما امروز ارزان ترین داروی کشور را نسبت به سایر نقاط دنیا ارائه می دهیم، یعنی اگر داروهایی را که در کشور مصرف می کنید در سراسر دنیا مصرف کنید، 8 برابر گران تر برای شما خواهند خرید.

وی گفت: آنچه گفته شد گوشه ای از تفاوت سلامت امروز و دیروز ما در ایران است، اما این بدان معنا نیست که امروز مشکل سلامتی نداریم. اما امروز هم در این زمینه مشکلاتی داریم که باید آنها را حل کنیم، مثلاً توزیع نیروی کار متخصص در مناطق فقیر آنطور که باید نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید