اجرای «طرح سلامت و دستاورد در نظام سلامت» به منظور رفع نابرابری های سلامت

اجرای طرح نظام سلامت

روز جدید وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم در راستای اجرای سیاست های کلان کشور از جمله سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، ایران چشم انداز 1404 نقشه جامع علمی از کشور و سایر قوانین نظارت، ارتقاء وضعیت عدالت در سلامت در رأس اهداف آن قرار دارد و در این راستا طراحی و اجرای «طرح عدالت و تعالی در نظام سلامت» در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت. سلامت سلامتی.

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با موضوع تبیین «طرح عدالت و تعالی نظام سلامت» که ویژه برنامه وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت جامعه و ایجاد عدالت و رفع نابرابری ها در سلامت است با اشاره به وی با اشاره به اقدامات و دستاوردهای بهداشتی در سال های پس از انقلاب گفت: در چهار دهه اخیر پیشرفت های چشمگیری در حوزه سلامت حاصل شده است، دستاوردهایی مانند کاهش مرگ و میر نوزادان، کاهش مرگ و میر مادران، دسترسی مردم به خدمات سلامت و افزایش امید به زندگی، که در نهایت منجر به بهبود شاخص های سلامت انسان شد.

دکتر عین‌الهی ادامه داد: اگرچه امروز بر تداوم چنین موفقیت‌هایی تاکید داریم، اما باید چالش‌های نوظهور در این حوزه را شناخت و برای رفع آنها چاره‌اندیشی کرد.

وی گفت: یکی از چالش هایی که در سال های اخیر و حتی خارج از حوزه سلامت مورد توجه کارشناسان و سیاستمداران حوزه سلامت قرار گرفته است، نابرابری ها و نابرابری های بهداشتی ناشی از گذر توسعه در مناطق مختلف جغرافیایی، دهک های درآمدی متفاوت و اجتماعی-اقتصادی است. طبقات، و بین جنسیت ها و قومیت های مختلف، حتی در کشورهای توسعه یافته در سراسر جهان، به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.

وزیر بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم در راستای اجرای سیاست های کلان کشور از جمله سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، ایران چشم انداز 1404 نقشه جامع علمی از کشور و سایر قوانین نظارت، ارتقاء وضعیت عدالت در مراقبت های بهداشتی در رأس اهداف آن قرار دارد. در همین راستا، طراحی و اجرای «طرح عدالت و تعالی در نظام سلامت» در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و خوشبختانه این طرح با تلاش گسترده و با همکاری همه مسئولان، مدیران، تدوین شد. و متخصصان بهداشت

دکتر عین اللهی در این گفتگو درباره ویژگی ها و رویکردهای مهم «طرح عدالت و تحقق نظام سلامت» گفت: از جمله ویژگی ها و اهداف این طرح محرومیت زدایی و دسترسی عادلانه همه آحاد جامعه به خدمات سلامت، دادگستری آموزش، درمان و پژوهش در حوزه علوم پزشکی، بازسازی و گسترش نظام سلامت کشور، تغییر رویکرد نظام سلامت از درمان مرکزی به پیشگیری مرکزی، گذار به خودکفایی در دارو، واکسن ، مواد مصرفی و تجهیزات پزشکی با حمایت شرکت خدمات دانش بنیان، دسترسی عادلانه همه مردم عزیز مهمان نواز اسلامی به خدمات بهداشتی و درمانی (توزیع متوازن و عادلانه نیروی انسانی در حوزه سلامت) و رضایت گیرندگان خدمات سلامت، پیشگیری و مبارزه با فساد و تضاد منافع در نظام سلامت و کاهش خدمات تقلبی و معرفی، تقویت و پوشش و توسعه حداکثری بیمه های پایه سلامت، ارتقای کمی و کیفی نظام آموزش پزشکی در جهت رفع نیازهای جامعه، تقویت و ارتقای کمی و کیفی پژوهش های کاربردی در حوزه سلامت و عدالت پژوهشی. در راستای رفع نیازهای جامعه، تامین منابع پایدار در حوزه سلامت، بازسازی و مهندسی مجدد ساختار و وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اجتماعی کردن مقوله سلامت و حداکثرسازی ظرفیت خیرین سلامت، افزایش بهره‌وری خدمات در نظام سلامت، بهبود و یکپارچه‌سازی نظام خدمات سلامت، ارتقای سواد سلامت در جامعه و سبک زندگی اصلاح و توجه ویژه وی طب ایرانی را از دیگر ویژگی های این طرح عالی برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید