افزایش 25 درصدی بلیت مترو تهران / تعیین قیمت 1500 تنی مترو کرج


ساعت: 13:33
تاریخ انتشار: 14/01/12/01
کد خبر: 1809913

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت آرا با افزایش 25 درصدی قیمت بلیت مترو تهران در سال آینده موافقت کردند و نرخ بلیت خط تهران – کرج برای سال آینده را 1500 تن تعیین کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اعضای شورای اسلامی شهر تهران در چهل و هشتمین جلسه علنی این شورا پس از بررسی لایحه شهردار تهران مبنی بر تعیین بهای بلیت و کرایه حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1401، نرخ بلیت شهر تهران را تعیین کردند. مترو کرج در دستور کارشان. تشکری هاشمی در این خصوص گفت: بر اساس مسیر صفر تا دو کیلومتر و سپس هر دو کیلومتر که اضافه می شود، مقادیر تغییر می کند، حداقل برای سال آینده 2000 تن و حداکثر برای شخصی که سفر می کند. طولانی ترین مسیر.« مترو 2500 تن هزینه خواهد داشت.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران ضمن قرائت جدول تعیین تعرفه خطوط مختلف مترو گفت: خط شهری داخلی 2500 تن، خط 5 بلیت یک طرفه 2800 تن، خط 5 7500 تن. بلیط تک سفره هشتگرد و 7500 تن بلیط یک طرفه فرودگاه امام خمینی (ره) 12 هزار و 500 تن ارائه می شود.

تشکری هاشمی افزود: در صورت فراهم شدن امکان استقلال خط کرج از سوی شهرداری، برای خط کرج مبلغ 1000 تن محاسبه می شود. یعنی اگر فردی بخواهد فقط از این خط برای خط کرج – تهران استفاده کند باید از بلیط جداگانه استفاده کند.

امانی در این دیدار با طرح این سوال که چگونه می توان ابتدا این تقسیم بندی را انجام داد؟ انجام این کار تقریبا غیرممکن است و اگر این سوال محقق شود چرا باید برای 40 کیلومتر فقط 1000 تن پرداخت شود؟

هاشمی در پاسخ به سوال امانی تشکری گفت: بر اساس قانون برنامه پنج ساله ششم، تمام خطوط متروی حومه باید در نهایت به خط ریلی جمهوری اسلامی واگذار شود. در این صورت قیمت گذاری و مدیریت بلندمدت بر عهده راه آهن جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی افزود: در خصوص تعرفه باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر تنها 350 تن برای تهران – کرج شارژ می شود. ما تاکید کردیم که اگر فردی فقط می خواهد مسیر کرج – تهران را طی کند چرا باید 2800 تن بپردازد. این خط با استقلال 1000 تن می دهد که به عدالت نزدیکتر است. در مورد خط هشتگرد در حال حاضر با توجه به اینکه این خط تازه ایجاد شده است، تعداد مسافر بسیار کمی دارد به طوری که برخی از روزها قطار این خط با مسافر یا بدون مسافر حرکت می کند.

صادقی یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران در جریان این لایحه گفت: هرکس از ایستگاه مترو امام آباد به ایستگاه امام خمینی (ره) می رود باید 1800 تن بپردازد. چطور میتونه 1000 تومن از کارادژ به صادقیه بده. هیچ تناسبی در این وجود ندارد; به همین دلیل باید مراقب باشیم که به عدالت نزدیک شویم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز در این دیدار شایسته گفت: مترو به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی در تهران و حتی استان البرز عمل می کند. ما الان ارزان ترین بلیط مترو دنیا را داریم و از این نظر اولین نفر در دنیا هستیم. بلیط ارزان به همراه تخفیف در مترو باعث کاهش درآمد در مترو می شود. بنابراین طبق محاسبات ما یک دهم قیمت بلیت توسط شهروندان دریافت می شود و جبران آن بر عهده شهرداری و دولت است.

وی تاکید کرد: در سال 1400 میلیارد و 770 میلیون تن بدهی دولت به مترو و شهرداری تهران است و سال آینده نیز 1.5 میلیارد تن است که امیدواریم محقق شود. از سوی دیگر دستورالعمل هایی به عنوان مثال از سوی ستاد ملی کرونا در خصوص تغییر فیلترها و کولرهای گازی مترو داده شده است تا در نهایت از ما خواسته شود از آخرین فناوری روز دنیا که برای تمیز نگه داشتن مسافران استفاده می کنیم استفاده کنیم. هوای پاک و ضدعفونی شده حضور شهروندان همچنین در بحث خدمات اجتماعی و غیره که وظیفه ماست اقدامات لازم را انجام می دهیم اما از نظر تعهدات دولت این اعتبارات توسط دولت تامین نمی شود.

شایسته ادامه داد: بحث های تخصصی درباره بلیت کرج مطرح شد. در حال حاضر اگر مردم از تجریش به دورترین نقطه کرج بروند در واقع همان بلیت 2000 تنی را پرداخت می کنند. در ردیف 5 میزان دریافتی 350 تن است و گاهی خطی مانند خط فرودگاه امام خمینی از نظر تعمیر و نگهداری به صرفه نیست چرا که مسافران روزانه این خط 100 نفر هستند. خط هشتگرد هم همینطور و در برخی موارد صفر یا یک مسافر داشتیم. بنابراین سودی ندارد. از طرفی مسافران کرای نسبت به قیمت بسیار حساس هستند، بنابراین ما پایه 1000 تن را در نظر گرفته ایم که حداقل قیمت است و البته کفاف هزینه های ما را نمی دهد.

بر اساس این گزارش، اعضای شورای شهر تهران در نهایت پس از بحث و بررسی با پیشنهاد چمران مبنی بر تعیین قیمت 1500 تنی متروی تهران – کرج موافقت کردند. به این ترتیب اعضای شورای اسلامی شهر تهران در بررسی کلی این لایحه با اکثریت آرا با افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت مترو تهران در سال آینده موافقت کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید