عملیات اجرایی خط 10 مترو تهران آغاز شد / تردد یک میلیون و 500 هزار نفری در خطوط مترو تهران


ساعت: 11:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918334

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه:

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: عملیات اجرایی خط 10 به طول 44 کیلومتر آغاز شده و در شمال تهران از شرق به غرب عبور می کند. این خط از منطقه 22 شروع و به میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران ختم می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود درشتی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و هوم صبح امروز شنبه 5 آذرماه با حضور در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما به مناسبت روز حمل و نقل با بیان اینکه مترو 365 روز در سال فعالیت می کند، برای مسافران امکان پذیر است. محیطی امن بدون نگرانی و استرس برای حرکت و بدون مشکل گفت: مترو در دنیا صنعت پاک و سبز محسوب می شود و هیچ گونه آلودگی محیط زیست را در متروی تهران تهدید نمی کند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه در تهران هفت خط وجود دارد، خاطرنشان کرد: مترو کلانشهر 258 کیلومتر مسافت و 144 ایستگاه دارد و روزانه یک میلیون و 500 هزار نفر در خطوط مترو تهران تردد می کنند که به این میزان می رسد. دو میلیون روح در روزهای معین در حال حاضر 171 قطار در حال تردد هستند و حدود 260 واگن دو طبقه نیز در خط 5 مترو تردد می کنند. به جز خط 2 و 3 که قطع نمی شوند، شش خط دیگر در برخی نقاط با هم قطع می شوند و به زودی تقاطع خطوط 1 و 3 وارد مدار می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت متروی تهران بیش از این است، گفت: در حوزه ناوگان کار می کنیم، اما کمبود ناوگان مشکلی است که راندمان پایین را تحت تاثیر قرار می دهد.

درشی با تاکید بر اینکه مترو یک شبکه جهانی محسوب می شود، تصریح کرد: این هفت خط یک میلیون و 400 هزار نفر جابه جا می شود و اگر هر خط 200 هزار نفر جابه جا شود و شش خط از سرویس خارج شود، در آن زمان حتی 20 هزار نفر را جابه جا نمی کنید. ; به عنوان مثال خط 1 روزانه 300 هزار نفر جابه جا می شود و اگر خطوط 2 و 4 نباشد و مسافران وارد این خط نشوند و خط 1 به تنهایی کار کند، تعداد مسافران به 30 هزار نفر نمی رسد، بنابراین باید گفت مترو یک شبکه است. کار می کند. برای تکمیل شبکه در آینده به خطوط 8، 9، 10 و 11 نیاز داریم و اقداماتی در حال برنامه ریزی است و در صورت تکمیل شبکه ظرفیت هفت خط فعلی نیز افزایش می یابد. در حوزه زیرساخت ها نیز نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه افزود: عملیات اجرایی خط 10 به طول 44 کیلومتر آغاز شده و در شمال تهران در شرق به غرب در حال اجراست. این خط از منطقه 22 شروع و به میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران ختم می شود. سه خط 8، 9 و 11 نیز در مرحله مطالعاتی است و از سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه احداث خطوط مترو چند پیش نیاز اساسی به عنوان یک منبع مالی دارد، گفت: برای یک کیلومتر باید 50 میلیون دلار هزینه شود. هیچ وابستگی در بخش ساخت و ساز مترو وجود ندارد و همه چیز محلی است. در بخش های داخلی نیز یک بخش تبدیل ارز وجود دارد، بنابراین در بخش سیگنالینگ با وجود اینکه تولید داخلی است، برای تجهیزات اصلی صرافی وجود دارد.

وی به درستی خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد برای هر کیلومتر در دنیا باید 50 میلیون دلار هزینه شود. برای طراحی یک خط 40 کیلومتری در نقاط مختلف شهر باید آن را به کارگاه تبدیل کرد که باعث اختلال در تردد می شود. اگر بخواهیم پروژه را در چهار سال به اتمام برسانیم باید از شش تا هفت دستگاه TBM استفاده کنیم که باید ارزیابی شود تا بتوانیم همزمان از این ماشین ها در اجرای چهار خط استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از برنامه ریزی 20 ساله برای متروی تهران تا سال 1420 خبر داد و قرار است خطوط 8 تا 11 در سه فاز هفت ساله وارد مدار شود و گفت: تهران. دولت شهر در تلاش است 20 سال را به 6 سال کاهش دهد.

وی ادامه داد: متروی تهران به قبل از انقلاب برمی گردد و از سال 65 به طور جدی شروع به کار کرد اما اولین افتتاح خط پنجم از اسفند 1356 انجام شد و قرار بود 20 سال کار انجام شود که تاکنون انجام نشده است. تا امروز انجام شده است. واقعیت این است که یکی از نکات مهم در مترو سرمایه گذاری سنگین است و مهم ترین و کلیدی ترین آن سرمایه گذاری صحیح در این حوزه است و تنها درآمد شهرداری پاسخگو نیست.

درشی با بیان اینکه تعمیر و نگهداری خطوط در برخی متروها مشکل ساز است، تصریح کرد: قیمت بلیت دریافتی مسافر کمتر از قیمت تمام شده است. کمتر از 20 درصد از کل کرایه از مسافر اخذ می شود و چهار نوبت باید در اختیار مترو قرار گیرد تا خدمات بهینه ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید