افزایش 3 میلیونی در سال 1401 با رتبه بندی معلمان

افزایش 3 میلیونی در سال 1401 با رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان به تصویب شورای نگهبان رسید و محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به دولت قانون رتبه بندی معلمان را به دولت ابلاغ کرد.

وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف یک ماه آیین نامه رتبه بندی معلمان را تنظیم کند و هر زمان که حکم معلمان صادر شود مبنای محاسبه رتبه بندی از تاریخ 31 شهریور 1393 خواهد بود.
هیچ مشکلی برای تامین مالی وجود ندارد
به گفته محمد واحدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، رتبه بندی معلمان 40 هزار میلیارد تن وام دارد که 25 هزار میلیارد تن آن 1401 و 13 هزار و 800 میلیارد تن مابه التفاوت 1400 است و مشکلی در تامین اعتبار وجود ندارد. .

به گفته وی، در قانون بودجه 1401 حداقل حقوق کارمندان 5 میلیون و 600 هزار تن است که 7 میلیون و 60 هزار تن خواهد بود.

همچنین میانگین درآمد معلمان در سال 1400 7 میلیون و 200 هزار تن است و میانگین رتبه در سال 1401 3 میلیون تن خواهد بود.

رتبه سطحی دانش، توانایی، مهارت و تجربه و شایستگی و ارائه شخصی و حرفه ای معلمان که بر اساس نتایج فرآیند سنجش تعیین می شود.

معلمان بر اساس صلاحیت ها و تجربه عمومی، حرفه ای و حرفه ای به ترتیب در رتبه های پنج برتر قرار می گیرند، به ترتیب کمک معلم، مربی معلم، کمک معلم، معاون آموزشی و مربی معلم.

احراز عناوین بالاتر مستلزم حداقل 5 سال تجربه در هر رتبه و کسب شرایط لازم مندرج در آیین نامه قوه مجریه خواهد بود.

مدت خدمت در هر رتبه به ازای هر سال کار تمام وقت در این مناطق برای معلمان شاغل در مدارس ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق فقیرنشین و مرزی و عشایری سه ماه کاهش می یابد.

مدت خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع سند راهبردی امور نخبگان کشور مصوب 10 مهرماه 1370 شورای عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مدت حداقل سه سال است.

حداقل سابقه خدمت معلم برای احراز عناوین دانشیار و مدرس مدرس به ترتیب 15 و 21 سال می باشد.

رتبه‌های فوق‌العاده در آیین‌نامه انتصاب معلمان تعیین می‌شود که برای معلمان با رتبه دستیار حداقل ۴۵ درصد، مربی معلم حداقل ۵۵ درصد، دستیار حداقل ۶۵ درصد، استادیار حداقل ۷۵ درصد و معلم معلم حداقل ۹۰ درصد تعیین می‌شود. ٪ از کل کار، اشتغال و این یک کار عالی است.

شوراهای حسابرسی مرکزی، ناحیه، شهرستان، منطقه و ناحیه برای اجرای صحیح نظام رتبه بندی تشکیل می شوند.
ارزشیابی معلم 3 ساله
معلمانی که امتیاز لازم جهت ارتقاء به یکی از رتبه های این قانون را کسب کرده باشند هر سه سال یکبار مورد ارزیابی مجدد قرار خواهند گرفت. در صورت عدم کسب امتیاز لازم جهت حفظ رتبه خود در ارزیابی مجدد، با توجه به امتیاز کسب شده به رتبه های پایین تر تنزل می یابند.

به گفته وحیدی، رتبه بندی معلمان با رتبه بندی یک رویداد بزرگ در آموزش و پرورش ایران ضروری است و می توان آن را پایه گذار اصلی آموزش با کیفیت در ایران دانست.

همچنین اجرای آن همزمان با صدور قطعنامه های 31 شهریور 1400 آغاز می شود و برای اجرای رتبه بندی چیزی به نام بدهی نخواهیم داشت اما مابه التفاوت پرداختی 1400 در حساب بودجه 1401 دیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید