افزوده‌ شدن ۱۰ هزار ناوگان مسافری و باری تا بهار ۱۴۰۳ به ناوگان جاده‌ای

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از نوسازی ناوگان جاده‌ای و باری با واردات ۲ هزار اتوبوس مسافری و ۸ هزار کامیون و کشنده تا بهار ۱۴۰۳ خبر داد.



به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور ضمن تشریح برنامه نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور گفت: در برنامه امسال و بهار سال آینده، نوسازی ۱۰ هزار ناوگان مسافری و جاده‌ای انجام می‌شود که طبق پیش‌بینی‌ها ۲۰۰۰ اتوبوس در بخش مسافری و ۸۰۰۰ ناوگان باری به ناوگان حمل و نقل کشور، افزوده خواهد شد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور با اعلام این‌که طبق آئین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک از ۴۱۱ هزار کامیون و کشنده و ناوگان باری در بخش جاده‌ای کشور بالغ بر ۲۰۰ هزار ناوگان فرسوده است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تسهیلات نوسازی ناوگان باری در بخش جاده‌ای نیازمند ۳۷ هزار میلیاردتومان سرمایه است که عملا تأمین این میزان سرمایه مقدور نیست، بنابراین برنامه ریزی شده است تا طی برنامه پنج ساله حداقل نیمی از ناوگان فرسوده نوسازی شود.

احمدی افزود: مصوبات کشنده‌های خودروهای کارکرده باری از سال ۱۳۹۵ مطرح شد، در سال ۱۳۹۷ اخذ و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به میزان ۲۳ هزار و ۸۰۰ کشنده و کامیون به ناوگان باری کشور افزوده شد که این خودروها با یک سوم مصرف سوخت نسبت به خودروهای فرسوده فعالیت می‌کنند و میزان تصادف آن‌ها نیز طبق آمارهای پلیس صفر است.

به گفته احمدی فینی در بخش حمل و نقل عمومی برون‌شهری نیز برنامه‌هایی تدوین شده است که بخشی از آنها در حال عملیاتی شدن است و مجوز واردات خودروهای حمل و نقل مسافری بین شهری صادر شده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور گفت: طبق بند ص تبصره ۷ قانون بودجه امسال، مجوز داده شده تا خودروهایی که زیر ۵ سال کار کرده باشند به ناوگان حمل و نقل مسافری بین شهری و درون شهری افزوده شوند، زیرا تولیدات داخلی برای این بخش کافی نیست.

وی افزود: از ۱۴ هزار اتوبوس بین‌شهری فعال در سطح جاده‌های کشور ۷۰۰۰ اتوبوس فرسوده هستند.

احمدی گفت: همچنین بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر است از محل صرفه‌جویی سوخت برای ۸۵ هزار حمل و نقل عمومی برون شهری شرایط نوسازی در برنامه ای ۵ ساله فراهم شود.

وی توضیح داد: این امکان برای متقاضیان و سرمایه‌گذران فراهم است تا از طریق سامانه جامع تجارت ثبت سفارش برای واردات انواع ناوگان باری و مسافری را با سن کمتر از ۵ سال داشته باشند که ناوگان مسافری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی ۱۴ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل جاده ای در حال ارائه خدمات است که حدود ۷ هزار اتوبوس فرسوده است‌، برای جبران کمبود ناوگان تا به ۱۷ هزار و ۸۰۰ برسدپیش بینی شده است تا ۳۵۰۰ اتوبوس در قالب واردات بند ص تبصره ۷ قانون بودجه امسال انجام شود و مابقی در قالب مصوبه ۸۵ هزار تایی که مصوبه آن از سوی شورای اقتصاد صادر شده است، کارسازی شود.




آیا این خبر مفید بود؟



دیدگاهتان را بنویسید