اقداماتی که در شأن پینه های مزرعه نیست/ مرکز تولید سیب زمینی کشور همچنان فاقد صنعت تبدیلی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، خاک مناسب و ذخایر غنی آبی، دشت های حاصلخیز استان کردستان را به یکی از قطب های مهم تولید سیب زمینی در کشور تبدیل کرده است.

سالانه 4300 هکتار از اراضی حاصلخیز در دشت های استان زیر کشت سیب زمینی می رود و با یک محاسبه ساده و برداشت 35 تن در هکتار می توان گفت که تقریباً 160 هزار تن سیب زمینی از این دشت ها برداشت و به بازار عرضه می شود.

اما مسیر اقتصاد حکایتی از مشکلات سیب زمینی کاران در نقاط مختلف کشور به دلیل کم کاری مسئولان برای تنظیم بازار این محصول ندارد. شغلی که با وجود سختی ها و سختی ها درآمد چندانی به همراه ندارد و حاصل تلاش کشاورزان است.

حدود پنج میلیون تن سیب زمینی در دو کشت بهاره و پاییزه تولید می شود که استان کردستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیب زمینی در کشور است.

داستان سیب زمینی محصولی که در سال های اخیر علاوه بر هزینه های زیادی که در هنگام کشت بر روی دست کشاورز می گذارد، در برداشت و فروش نیز با مشکلات زیادی مواجه است، هر ساله تکرار می شود اما این تکرار سودی برای کشاورزان ندارد. .

سوال اینجاست که در این مسیر چه برنامه ای خواهیم دید؟ آیا وضعیت تولید، فروش و البته صادرات این مرواریدها و ایجاد اشتغال در کردستان این روزها مناسب است؟

acc2f4ab 0a78 4ce0 8144 03603445bf41 خبر خاکستری

هر کیلوگرم سیب زمینی روی زمین 4000 تن خریدار دارد

لطف الله حسین پناهی، یک کارگر سیب زمینی معمولی کرد در گفت و گو با کُردتودی گفت: این کار را انجام دادم اما در زمان برداشت متأسفانه آن طور که باید برای ما هزینه نداشت.

وی گفت: اگرچه امسال قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در کشور 4 هزار تن است، اما کردستان به عنوان یکی از استان هایی که در تولید این محصول فعالیت دارد، می تواند با راه اندازی فرآوری در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد. گیاهان”

این کشاورز دگلانی گفت: هزینه برداشت سیب زمینی با توجه به گرانی کارگران و استفاده از ماشین آلات جدید برداشت بسیار بالاست بنابراین باید قیمت مناسبی برای این محصول در نظر گرفته شود تا کشاورز متحمل ضرر و زیان زیادی نشود.

a775776a 5da3 4f5b 8fe8 ebf4325df388 خبر خاکستری

سه ماه طول می کشد تا پول به جیب کشاورز برسد

یوسفی یکی دیگر از کشاورزان دگلانی می گوید: متأسفانه هنگام خرید محصول به کشاورز پولی داده نمی شود در حالی که کشاورز تمام هزینه ها را نقدا پرداخت می کند اما گاهی تا سه ماه طول می کشد تا پول به دست کشاورز برسد. جیب کشاورز “

وی افزود: محصولات کشاورزی قیمتی جز گندم و کلزا ندارد و دلال برای آن قیمت تعیین می کند و کشاورز چون انباری ندارد مجبور است محصول خود را روی زمین بفروشد و با ضرر و زیان زیادی مواجه شود.

وی گفت: متاسفانه سود اصلی این محصول به جیب دلالان و میدان بار می رود. خرید می کند و در این بین سود اصلی به جیب دلال ها می رود.

کشاورز دهگلانی از کارکنان خواست برای این محصول قیمت کارشناسی درج کنند تا هم کشاورز آسیب نبیند و هم دست دلالان روی این موضوع بسته شود.

اما در این بین سیب زمینی در کردستان مرکز تولید سیب زمینی کشور با مشکلات بیشتری مواجه است و نبود صنعت تبدیلی و نبود انبار فنی مورد نیاز برای نگهداری محصول، تولید سیب زمینی کشور را تهدید خواهد کرد. هاب

وقت آن رسیده است که نهادهای ذیربط در زمینه تولید و فروش سیب زمینی به فکر چاره ای عملی برای این ماجرای تلخ تکراری گرانی سیب زمینی باشند چرا که کشاورزان برای ایجاد انگیزه در آنها نیازمند اقدامات اساسی و سازنده هستند.

b9703136 a2a6 457f 90dd 08bb5dea0a28 خبر خاکستری

ما باید حمایت از صنایع تبدیلی سیب زمینی را در روستاها افزایش دهیم

احدی کارشناس کشاورزی نیز امنیت غذایی، توسعه پایدار کشاورزی و صرفه جویی در وقت و هزینه را مهم ترین محورهای کار کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید از دست دادن سرمایه استان در این زمینه جلوگیری کنیم.

این کارشناس کشاورزی گفت: در حال حاضر ضعف در این زمینه مربوط به بخش تبدیل است و کشاورز بیشترین تلاش را می کند در حالی که کمترین سود را دریافت می کند.

احدی با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع تبدیلی می تواند به سود دهی کشاورزان کمک کند، گفت: بخش عمده ای از سرمایه گذاری ها به لطف امکانات و تسهیلات بیشتر در شهرهای بزرگ سرمایه گذاری می شود و این امر باعث ایجاد شهرها و ایجاد مشکلات زیادی برای کشاورزان می شود.

c45d6b66 c3e8 4372 a5f8 df238000f3f1 خبر خاکستری

و اما ….

موضوعی که اکثر کشاورزان از آن گلایه دارند، سیاست های تشویقی صادرات محصولات کشاورزی است که بیشتر برای تجار است تا تولیدکنندگان و مهمتر از آن اینکه اکثر سیاست های تجاری کشور در تجارت فرامرزی در زمان برداشت تبیین و تعریف می شود. از دست رفته کشاورزان منطقه با کمترین قیمت ها بیرون می آیند و دلالان سود نهایی را می گیرند و همه مشوق ها برای آنهاست.

کشت بی رویه و عدم صادرات باعث می شود کشاورزان حقوق یک ساله خود را از دست بدهند، زیرا کشاورزان معتقدند هزینه های کاشت، کشت و برداشت پاسخگوی نیاز آنها نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید