اقدام شستا برای تصرف ساختمان فدراسیون قانونی نیست/رئیس فوتبال نویز; برای بازگرداندن کیروش اقدامات جدی انجام خواهم داد!


ساعت: 00:20
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891597

هیچ وکیلی نمی تواند به قرارداد ویلموتس اعتراض کند!

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال گفت: شستا ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس را تصرف کرد که غیرقانونی است و با توجه به اینکه پولش را گرفته باید این ساختمان ها را پس بدهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی تاج کاندیدای ریاست اتحادیه فوتبال انگلیس درباره قرارداد با مارک ویلموتس گفت: من درباره ظاهر و پنهانی بودن قرارداد ویلموتس صحبت کردم زیرا این حق مردم است که همه چیز را بدانند. حالا ظاهر، باطن، پیروزی و شکستش را تکرار می کنم. گفته شده ویلموتس مربی سطح بالایی نبوده، سند دارم که نوزدهمین مربی دنیا در سرمربیگری تیم ملی بلژیک بوده و مربی گمنامی نیست.

وی همچنین گفت: مبلغ قرارداد او با فدراسیون بلژیک در سال 2014 یک میلیون و 400 هزار یورو بود که او را در سال 2019 با مبلغ 2 میلیون و 200 هزار یورو به کشورمان آوردیم. آوردن مربی به ایران سخت است. قرارداد او با ساحل عاج 900 هزار یورو بود. قرارداد کارلوس کی روش با ما یک میلیون و 400 هزار یورو بود، او نتیجه خوبی گرفت و با کلمبیا 3 میلیون دلار قرارداد امضا کرد. آنجا هم درست نشد و او را بیرون کردند. سپس یک میلیون دلار از فدراسیون مصر گرفت. قرارداد علیرضا جهانبخش 20 میلیون دلار بود و مهدی طارمی اکنون می تواند نزدیک به هزار میلیارد تومان دریافت کند.

تاج با بیان اینکه مقایسه کی روش و ویلموتس درست نیست گفت: ویلموتس نوزدهمین مربی جهان بود، کی روش در کلمبیا و مصر نتیجه نگرفت اما الان خیلی ها به دنبال او هستند. سوال بعدی در مورد قرارداد ویلموتس است، این قرارداد صحیح و بسیار خوب است. هیچ وکیلی نیامده که به ما بگوید این قرارداد ایراد دارد. در حال حاضر از هر کسی که می تواند و اطلاعات کافی دارد دعوت می کنم آن را ببیند.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال تاکید کرد: این پرونده در دو جا مطرح شد. اگر وکیلی مخالفت کند، کارمان تمام است. قوه قضائیه هم آمد و اعلام کرد که در این قرارداد قصور بوده است. در مورد آن هم صحبت خواهم کرد. ما درخواست راستی آزمایی کردیم و جواب می دهیم اما بحث در رسانه ها و مردم زیاد درست نیست. اگه چیزی هست بگید جواب بدیم

وی در این خصوص اذعان داشت: قرارداد ویلموتس 3 سال است که در رادیو است. من حداقل یک نماینده را می شناسم که نزدیک به 160 بار در تلویزیون و رادیو درباره این قرارداد صحبت کرده است. تقریباً هر 3 روز یک بار. اگر چیزی اشتباه است، خودتان به ما بگویید، جز اینکه اشتباه است. حالا صداوسیما خیلی خوب کار کرده و از من دعوت کرده تا درباره این قرارداد صحبت کنم.

کاندیدای انتخابات اتحادیه فوتبال انگلیس گفت: ماهیت قرارداد ویلموتس مانند قرارداد استراماچونی، کالدرونه و پادوانی است که به احتمال زیاد به زودی منتشر می شود و می تواند 9 میلیون دلار باشد اما هیچ یک از این قراردادها پررنگ نخواهد بود. استراماچونی برای فسخ قرارداد یک طرفه سالانه 1400000 یورو دریافت می کند. ربیعی که سخنگوی دولت بود اعلام کرد که امکان واریز پول به ویلموتس وجود ندارد و امیدوارم حکم اولیه کنار گذاشته شود. بنابراین، برخلاف دوره کی روش که همه پول او را از طریق فیفا می دادیم، امکان انتقال پول وجود نداشت، از زمانی که ترامپ روی کار آمد، موانع تحریم ها جدی تر شد.

وی در ادامه این بحث گفت: وقتی ویلموتس ها را آوردیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد! طبق اعلام فیفا، در دوره او تحریم ها افزایش یافت. فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا چندین نامه برای من ارسال کردند و گفتند ما نمی توانیم مانند کی روش به ویلموتس پول بدهیم، هیچ بانکی حاضر نیست این مشکل را بپذیرد. شریعتمداری که در آن زمان وزیر بود، نامه ای نوشت که با وجود اینکه فدراسیون فوتبال بیش از 10 میلیون دلار به فیفا بدهکار است، او نمی تواند این پول را به ویلموتس بدهد.

تاج درباره شرایط تحریم گفت: در دوران تحریم کیروش را به ایران آوردم. او 8 سال پیش ما بود که من 4 سال نایب رئیس و 4 سال رئیس فدراسیون بودم، اما تمام پول او را از طریق فیفا پرداخت کردیم. می خواهی این را بارها و بارها بگویم! نامه‌ای از خزانه‌دار فدراسیون دارم که می‌گوید همه پول‌ها را به کی‌روش و سایر مربیان فیفا دادیم، اما فدراسیون جهانی در زمان ویلموتس نتوانست این کار را انجام دهد.

وی همچنین بیان کرد: شاهد من شریعتمداری وزیر کار است که به او نوشتیم فدراسیون 10 میلیون دلار به فیفا بدهکار است. در عوض، آن پول را قرض بگیرید تا بتوانیم به ویلموتس ها پرداخت کنیم. هیأت عالی تحریم این کارها را انجام می دهد، مثلاً ما به عراق برق فروختیم، اما چون نتوانستند پول ما را بدهند، هیئت تحریم به افرادی که برق فروخته اند پول می دهد تا پس از لغو تحریم ها، این پول را از عراق خارج کنند. حذف شد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره نامه فوق نوشت: این نامه به امضای شورای عالی امنیت ملی و تقریباً همه وزرای دولت قبل رسیده است. در بند اول این نامه، بر اساس مصوبه وزرا، این پول از طریق وزارتخانه های کار، رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است. این وزارتخانه از شرکت شستا نیز پول دریافت کرده است. شستا 2 میلیون یورو به ما داد و کل مبلغ را پس داد. ایشان در دوران ریاست من و در دوره بهاروند حضور داشتند. در نتیجه، شستا اکنون مطالبات بیشتری دارد.

وی در این خصوص گفت: شستا ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس را تصرف کرد که غیرقانونی است و با توجه به اینکه پول را گرفته باید این ساختمان ها را پس بدهد. ما 10 میلیون یورو در فیفا داشتیم و تقریباً یک میلیون و 400 هزار یورو متعلق به باشگاه هاست و نمی توانیم به آنها دست بزنیم. یک قسمت دیگر مربوط به انعام هایی است که به ما می دهند و ما می توانیم آنها را خرج کنیم. با تلاش زیاد اردوی تیم ملی را ساختم که باعث افتخار کشور شد. با این پول تمام هزینه های مربیان را پرداخت کردیم.

داشک در خصوص اینکه آیا این هزینه ها با پول فدراسیون در فیفا قابل محاسبه است، تاکید کرد: ما از همان پول فیفا پول را به کویروس و کادر فنی اش پرداخت کردیم و یک ریال هم از منابع داخلی ندادیم، در واقع چیزی نداشتیم. دادن . در مورد ویلموتس هم می خواستیم همین کار را بکنیم اما نشد. این پول که سرمایه ما در فیفا بود باید صرف ظرفیت سازی و هزینه های جاری و توسعه فوتبال شود. الان نمی توانیم فقط حقوق مربیان را به آنها بدهیم.

نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا تصریح کرد: خزانه داری زیر نظر ما کار نمی کند بلکه زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی کار می کند. مربیانی که پول دادیم مثل کی روش، دنگاسکار، اوسیانو کروز و… که 12 نفر خارجی هستند برای من نامه نوشتند.

کاندیدای انتخابی فدراسیون فوتبال با این فرض که ویلموتس که مربی خوبی بود، اگر در حال حاضر سرمربی تیم ملی بود و قرار بود با او در جام جهانی شرکت کنیم. ، آیا با این شماره ارزش دارد سرمربی ما شود، گفت: کی روش را آوردیم هیچکس. او نگفته که 22 میلیون دلار برای فوتبال کشورمان درآمد داشته است. او دو بار تیم ملی را به جام جهانی رساند و در زمان ریاست من با سرمربیگری او بهترین نتیجه تاریخ حضور تیم ملی در جام جهانی را کسب کردیم. درآمد کسب شده بیشتر از پولی بود که به او می دادیم. هیچکس نیامد که بگوید کی روش در همان دوران ریاست جمهوری چنین نتایجی کسب کرده است.

تاج در خصوص اینکه شاید دستاوردهایی که کی روش به دست آورده محقق نشود چون در دوره ویلموتس اتفاق نیفتاده است، گفت: درآمد کی روش برای ما 22 میلیون دلار بود اما ویلموتس این درآمد را ایجاد نکرد. اگر در دقیقه 94 به عراق گل نمی زدیم الان سرمربی ما بود. این فوتبال است. کی روش مربی بزرگی است اما در کلمبیا نتیجه نگرفت و اخراج شد.

وی افزود: در فوتبال مرسوم است که مربی اخراج می شود، در همه دنیا وقتی مربی تحویل نمی دهد او را برکنار می کنند و مربی دیگری می آورند، فوتبال ما هم از این قاعده مستثنی نیست. در شرح رای صادره از سوی دادگاه داوری ورزش در رابطه با پرونده ویلموتس، فکر می کنم این اولین بار است که دادگاه داوری این تصمیم را برای ما به حدی نقض می کند که اگر نقض نمی شد، طبق گفته شما باید 10 میلیون دلار می پرداختیم. حالا این مبلغ 3 میلیون یورو شده است. به همین دلیل است که فکر می کنیم در دادگاه CAS نتیجه خوبی گرفتیم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال ادامه داد: ویلموتس باید به ما جریمه قانونی بدهد چون شکایت کردیم، اگر شکست می خوردیم باید سه سال جریمه دیرکرد 5 درصدی به ویلموتس می دادیم. ما 2 میلیون یورو برای ویلموتس پرداخت کردیم، حالا باید 3 میلیون یورو بپردازیم. او همانطور که پرونده در جریان بود یک سال حقوق دریافت می کند اما رای دادگاه عالی ورزش عالی است و می گوید اتحادیه فوتبال هیچ اشتباهی نکرده و نیت خوبی داشته است. اما به دلیل تشدید تحریم های آمریکا، او نتوانست پول ویلموتس را پرداخت کند.

تاج در مورد اینکه آیا این کار نمی‌توانست زودتر توسط همان محلی که به ویلموتس پول می‌داد تا شکایت نکند، انجام شود، گفت: «این تمام چیزی است که ما در مورد آن صحبت کردیم. وقتی دیدم فیفا قرار نیست پولی به من بدهد، تنها جایی که می توانستم بروم وزارت ورزش بود و جوانان بودند. در آن زمان من 17 نامه به وزیر ورزش نوشتم و گفتم اگر پول ویلموتس را نپردازید یک طرفه قراردادش را فسخ می کنم و 9 نامه هم به جهانگیری و دیگران نوشت. یکی از اینها زمانی پاسخ داده شد که خاتمه یک طرفه ویلموتس به پایان رسید.

وی درباره اینکه آیا مارک ویلموتس مربی خوبی برای ایران نیست، گفت: وقتی با او قرارداد گرفتیم فکر می کردیم او بهترین است. هیات مدیره هم این قرارداد را تایید کرد و ما هم همین مقدار را کی روش آوردیم. هیئت دارای اختیارات است و کمیته فنی نیز آن را تایید کرده است. آن موقع در شرایطی بودیم که هیچکس به خاطر تحریم به ایران نمی آمد و مشکل داشتیم، حالا اگر گرون بود درست است، اما مهم این است که الان هم بتوانیم یک سرمربی بیاوریم که شما بگویید این است. گران.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره میزان دریافتی کی روش در سال آخر قراردادش توضیح داد: او با آپشن هایش 2 میلیون و 150 هزار دلار از ما گرفت که البته رکوردش هم عالی بود. تو می دانی و صداوسیما بهتر از من می داند چرا کیروش از ایران رفت. فشار افکار عمومی به من که رئیس فدراسیون بودم وارد شد و خودش به این نتیجه رسید که دیگر چیزی باقی نمانده است.

تاج با بیان اینکه گفتن اینکه صداوسیما در جدایی کیروش نقش داشته است، بی انصافی است: نمی گویم صداوسیما تنها بود، اما افراد دیگری هم بودند. کویروس حریفان خود را داشت، درست مانند هر کسی که در فوتبال موافقان و مخالفانی دارد.

وی در خصوص اینکه گفته می شود یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون اعلام کرده که در صورت ریاست، کی روش را به ایران برمی گرداند و اینکه آیا این نامزد اوست، پاسخ داد: من کی روش را تایید می کنم و او را قبول دارم. من با او نتایج خوبی گرفتم و بهترین فدراسیون بعد از انقلاب سرمربی او بود. در آن زمان پنج تیم ملی ما به جام جهانی رفتند و بهترین اردو و بهترین نتیجه را در جام جهانی 2018 گرفتیم.

تاج در گفت و گو با خبر افزود: آن زمان فوتبال ساحلی ما دوم و سوم جهان بود و الان در رده هفدهم یا هجدهم قرار دارد. بعضی ها می گویند چرا دوباره بیا، ما آمده ایم این چیزها را درست کنیم. پرسپولیس و استقلال پارسال از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند. فکر می کنم کی روش مربی موفقی است و این تنها چیزی است که می توانم بگویم. اگر من رئیس فدراسیون شوم، این موضوع را با تیم خود به طور جدی بررسی می کنیم.

وی در مورد اینکه اگر فشار خارجی مانند وزارت ورزش مانع بازگشت کی روش شود چه اتفاقی می افتد، گفت: فدراسیون فوتبال اساسا مستقل است. من برای دفاع از استقلال فدراسیون آمده ام و به آن خیلی پایبند هستم. در عصر ما هیچکس نمی توانست در کار فدراسیون دخالت کند. البته سلطانی فر با ویلموتس وارد بحث قرارداد شد اما مهم این است که اگر این موارد در راستای سیاست فدراسیون باشد، قبول می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید