قرارداد ویلموتس جایی برای دفاع باقی نگذاشت/ سند ساختمان اتحادیه فوتبال کاملا به نام شستا است


ساعت: 08:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887226

نماینده شورای اسلامی گفت: قرارداد مارک ویلموتس در تاریخ ورزش ایران به ترکمنچای قراردادهای ورزشی معروف شده است و هیچ حفاظی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان قاضی زاده هاشمی دوشنبه شب در گفت وگویی درباره قرارداد مارک ویلموتس اظهار داشت: پس از قطع رابطه ویلموتس با ایران عنوان شد که این مربی در رده نهم رده بندی مربیان جهان قرار گرفت. در صورتی که چنین نامی را در این رتبه بندی سایت های رتبه بندی نمی دیدیم و او حتی در 50 نفر برتر دنیا هم نبود.

وی افزود: صحبت های زیادی درباره ویلموتس شنیدیم و این قرارداد در تاریخ ورزش ایران به ترکمنچای قراردادهای ورزشی معروف شد و هیچ حفاظی در کار نبود. و مربی پولش را خواست و از ایران رفت. این روزها تماشا کردیم و 17 ماه منتظر تصمیم نهایی دادگاه بودیم. امروز دیده شد اما برای منافع ملی سکوت کردیم و دیگر جای تعارف نیست.

عضو شورای اسلامی شهر گفت: هیچکس نمی تواند قاطعانه از این معاهده دفاع کند زیرا حواشی زیادی دارد. در این قرارداد دو وکیل حضور داشتند و فدراسیون باید حق الزحمه آنها را پرداخت کند. اما ساختمان فوتبال فدراسوین و ساختمان سه دانگ پرسپولیس به نام شستا ثبت شده است.

وی یادآور شد: بالاترین مقام ورزشی در دولت فعلی این تعبیر را به کار بردند که این قرارداد فاجعه است. اسناد زیادی در فدراسیون فوتبال و وزارتخانه جمع آوری شده است. گفته می شد که سند فدراسیون توقیف موقت است و اگر این سند به طور کامل به نام شستا منتقل می شد و توقیف نمی شد. با مردم صادقانه صحبت کنید.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در همان زمان عنوان شد که یک شرکت ایرانی هلندی نماینده ویلموتس است. چطور هلند این همه مربی معروف دارد اما یک مربی بلژیکی معرفی کردند و بعد مدیرعامل شرکت گفت ما نماینده هستیم اما در حال مذاکره نیستیم و در فینال ما را رد کردند.

نماینده مردم سرخس-آفریمان استان خراسان رضوی در شورای اسلامی گفت: صدها معرفی نامه وجود دارد، چرا وزیر ورزش در زمان معرفی سرمربی باید سرمربی را بفرستد؟ صحبت از نوع حروف اول، توصیه یا الزام است و این مسائل باید بررسی شود. اگر وزیر دستور دهنده است، پس استاندار آن فدراسیون است و فدراسیون در آن مقطع نمی توانست سرپیچی کند، اما می توانست. آیا امتناع بر عهده فدراسیون است؟خیر، به این دلیل نیست که همه عاقل و بالغ هستند.

وی افزود: همه منتظر رای نهایی دادگاه کش بودند. وزیر ورزش دستور داد بررسی شود که آیا وزیر وقت در این پرونده دخیل بوده و اسامی واسطه هایی که در متن قرارداد وجود دارد یا حاشیه ساز هستند. این مسائل باید در چارچوب شفافیت پرونده رسیدگی شود. باید از نظر قراردادهای خارج از کشور به مرحله ای برسیم که درس عبرتی برای وزیر ورزش و رئیس فعلی فدراسیون باشد و همه شرایط و ضوابط قرارداد برون مرزی رعایت شود تا شاهد نباشیم. تکرار این تجربه تلخ

نماینده خانه ملت گفت: همه نهادها حافظ اموال هستند و نسبت به امانت داری مسئولیت دارند. در بسیاری از جاها شخص محکوم به پرداخت پول نه از بیت المال، بلکه از جیب خود است. آیا در آن زمان به سرمربی نیاز داشت؟ افراد صاحب قدرت مسئول بودند و این تعهد را داشتند. پول فیفا مال کل مردم ایران است نه فدراسیون. فدراسیون یک شرکت خصوصی نیست و این پول زحمت کل جامعه فوتبال ایران و پاداش یک تیم ملی است.

و افزود: وقتی سیستم های نظارتی داریم، آیا باید فردی به راحتی چند میلیون یورویی قرارداد ببندد و پاسخگو نباشد؟ همه در برابر قانون برابرند. ما باید قبول کنیم که مقید به قانون هستیم. در روند رسیدگی به این پرونده کمیسیون اصل 90 مستقر است و دیروز دیوان محاسبات از فدراسیون خواستار رای نهایی CAS شد و حوزه های مختلف بازرسی کشور در حال ارزیابی این پرونده هستند. با هر تخلفی در هر شخص و در هر مکانی باید برخورد شود.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: ما در مجمع فدراسیون چندان در امور شرکت نمی کنیم و خود فدراسیون باید با کمیته بدوی برخورد کند. جمع بندی نهایی دبیر کل فدراسیون برای کمیته بدوی و استیناف که افراد تایید شده اند هنوز اعلام نشده است. منتظر لیست نهایی افرادی هستیم که در انتخابات ریاست فدراسیون شرکت خواهند کرد.

نایب فراکسیون ورزش در مجلس افزود: همیشه دوگانگی یا تعلیق یا اهرم های مختلف وجود داشته است. گفتند اگر دادگاه ما جدی شود ممکن است نامه عزل دوباره بیاید. اکنون هیچ یک از اعضای سابق فدراسیون جایگاهی ندارند و راه برای بازرسی مراجع نظارتی باز است. حالا همه این مشکلات از این طریق حل می شود. فدراسیون باید افراد موثری در عرصه بین المللی داشته باشد تا ارتباط خوبی با فیفا برقرار کند. مشکلاتی که در استقلال و پرسپولیس به وجود آمد ناشی از بی دقتی و سوء مدیریت بود. این مسائل از نظر روحی و روانی طرفداران را آزار می دهد.

نماینده شورای اسلامی گفت: همه این مسائل قابل حل و توافق است و مجلس و دولت از حرکت قوی، موثر و سالم در ورزش کشور حمایت می کنند. در حال حاضر دولت از چنین مواردی دفاع نمی کند. مجلس و همه ما به دنبال یک مدیر و پشتیبان قوی و موثر از نظر اعتبارات و بودجه مناسب برای حمایت از ورزش هستیم. ما در کنار مردم هستیم. فوتبال ایجاد شادی است، نه مکانی برای درگیری و حاشیه های ناجور. ما مسیر نشاط اجتماعی را طی می کنیم. نگاه دولت و مجلس مردم کاهش حواشی و دیدن یک بازی تدارکاتی خوب در شهریور است.

وی خاطرنشان کرد: برای اعزام تیم ملی به کره جنوبی برای هماهنگی پرواز چارتر، نمایندگان مجلس به فدراسیون کمک کردند. وام ویژه فدراسیون فوتبال در حال بررسی است و بودجه تا اردیبهشت ماه اعلام می شود. در اردوی قطر بودجه ای نزد وزارت ورزش واریز شد و پس از آن نسبت به تخصیص بودجه مسابقات جهانی اقدام کردند. ما 30 فدراسیون ورزشی را به طور ویژه شناسایی کرده ایم. 640 میلیارد اعتبار در اختیار وزیر ورزش و 55 میلیارد اعتبار ویژه در اختیار وزارت فوتبال است. با این حال، فدراسیون باید اسپانسر جذب کند. مرزهای کنفرانس باعث تضعیف تیم ملی می شود. مکان در زمان مجلس بی مزه بود. دولت و مجلس نمی توانند بگویند باید با این فرد قرارداد ببندید یا نه، اما فدراسیون اختیارات کامل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید