بررسی درآمد و هزینه اتحادیه فوتبال در طول دوره قرارداد ویلموتس


ساعت: 21:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889929

امیر ساعد وکیل، وکیل بین‌المللی فوتبال و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، یادداشتی درباره وضعیت اقتصادی فدراسیون فوتبال در دوران قرارداد ویلموتس در اختیار خبرگزاری دانا قرار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اگرچه ویلموتس نشان داد که هیچ حسن نیت واقعی برای همراهی با اتحادیه فوتبال انگلیس ندارد و از همان روز اول قرارداد چرتکه را جلوی خود و همسرش انداخته بود و شاید دوران حساس مدیریت اجرایی در شرایط اضطراری ناشی از تحریم مستلزم پذیرش بود. احتیاط مضاعف او پرسید و البته بدبختی هایی که در ذات فوتبال وجود دارد و ممکن است برای هر بازیکن یا مربی ای پیش بیاید، همه دست به دست هم دادند تا ویلموتس داستان تلخی برای فوتبال ایران باشد. عده ای از روی هیجان و عشق به فوتبال، ناآگاهانه و البته عده ای کاملا آگاهانه و به دور از صداقت، رزومه ویلموتس را برای ضربه زدن به سر حریف پر کردند، غافل از اینکه ویلموتس یک پدیده تصادفی نیست، بلکه یک محصول به اصطلاح سوء مدیریت تاج و اعضای هیات مدیره در زمان فدراسیون بودند اما چند سال پیش سرطان تحریم ها فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داد و با خروج ترامپ از برجام و نشست آمریکا رئیس جمهور با اینفانتینو رئیس فیفا دیدار و خواستار اجرای تحریم ها علیه ایران در فیفا شد. اثرات سرطانی تحریم ها بر بدنه فوتبال بیش از گذشته فعال شد و پرونده ویلموتس عارضه قطعی سرطان آن زمان بود. یعنی اگر به جای ویلموتس، هر سرمربی خارجی دیگری سر کار می آمد و به جای تاج، شخص دیگری رئیس فدراسیون می شد، همین افتضاح بود.

رای نهایی دادگاه عالی ورزش در پرونده ویلموتس یکی از زوایای تاریک این پرونده را در مقابل چشمان جهانیان روشن کرد و آن چیزی جز این نبود که تحریم ها و تشدید اقدامات بازدارنده علیه ایران FA عامل اصلی ناتوانی در پرداخت به موقع حقوق ویلموتس بود که منجر به شکایت وی از فدراسیون شد. اگرچه تحریم ها عامل اصلی همه ضررهایی بود که در پرونده ویلموتس به فدراسیون وارد شد، اما کمتر کسی تلاش می کند ثابت کند که حتی اگر تحریم هم نبود، فدراسیون نمی توانست به شکایات رسیدگی کند. این گروه معتقدند زمانی که فدراسیون با ویلموتس قرارداد امضا کرد، منابع مالی لازم برای پرداخت حقوق ویلموتس را نداشت و به همین دلیل تاج و همکارانش در هیات مدیره فدراسیون این تحریم را بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر یک قرارداد بی اساس کردند. آنها با ویلموتس قرارداد امضا کردند

برای صحت ادعای کسانی که اصرار دارند فدراسیون در دوران ریاست تاج مشکلی نداشته است، شاید بررسی صورت مالی این فدراسیون مفید باشد. قبل از آن در نظر داشته باشیم که ویلموتس سه ساله قرارداد داشت و قرار بود این سرمربی تا پایان جام جهانی 2022 قطر سرمربی تیم ملی باشد، یعنی پولی که در اختیار خواهد بود. به فدراسیون تا دسامبر 1401. معاش حقوق ویلموتس در طول این قرارداد بود.
بر اساس درخواست فدراسیون فوتبال از فیفا برای انتشار بیانیه درخواست‌های این فدراسیون به فیفا، نامه‌ای در تاریخ 13 دسامبر 2019 از سوی امور مالی فیفا ارسال شد، بر اساس این نامه برای بازه زمانی بین سال 2018. و در سال 2019 مجموعاً 6 میلیون دلار به فدراسیون فوتبال ایران اختصاص یافت که 4 میلیون دلار آن برای بودجه عملیاتی (یک میلیون دلار در سال) برای آن چهار سال و 2 میلیون دلار مربوط به بودجه پروژه ها بود.

بر اساس نامه امور مالی فیفا مورخ 22 آذر 1398، فدراسیون فوتبال بیش از 4 میلیون و 800 هزار دلار به فیفا بدهکار است و دریافت 2 میلیون دلار دیگر از فیفا منوط به اجرای پروژه توسعه فوتبال است، البته در زمان ریاست. مهدی تاج اقدامات اولیه انجام شد، برای احداث ساختمان متمرکز فدراسیون و خرید زمین چمن و اخذ مجوز برای ساخت و برنامه ریزی پروژه ها، اما پس از استعفای وی، مدیران بعدی نتوانستند این پروژه ها را پیگیری کنند. در نتیجه امکان دریافت 2 میلیون دلار علاوه بر درخواست 8/4 میلیون دلاری فدراسیون از فیفا حذف شد.

همچنین برای سال های 1400 و 1401 از جمله درخواست های فدراسیون در مجموع 2 میلیون دلار است که اگرچه بر اساس محاسبه بودجه عملیاتی سالانه باید در اختیار فدراسیون قرار گیرد اما تحریم ها مانع از واریز این پول به فدراسیون شده است. حساب فدراسیون البته تا 31 ژوئیه 1400 حدود 425000 دلار از درخواست های فدراسیون برای پرداخت هزینه های دادگاه جمع آوری شد و تصمیمات صادر شده از سوی فیفا در مورد حق الزحمه مربیان محقق شد.

لازم به تاکید است که بودجه سالانه یک میلیون دلاری فیفا که در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار می گیرد، به هر نحوی با صلاحدید مسئولان فدراسیون قابل هزینه است و تنها بخشی از بودجه مربوط به پروژه های فوتبال برای فعالیت های عمرانی و مدیریتی با تصویب کنفدراسیون فوتبال آسیا در مجموع 500 هزار دلار در مناسبت های مشخص اعم از فعالیت های اداری، عملیاتی و عمرانی به شرح زیر هزینه می شود: 10 درصد برای فوتبال و فوتسال بانوان 10 درصد هزینه می شود. درصد صرف برنامه های جوانان و فوتبال پایه، 5 درصد برای آموزش مربیگری، 5 درصد صرف توسعه داوری و مابقی حق عضویت هر یک از اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا است که می توان از آن در امور اداری استفاده کرد. در همین راستا با موافقت کنفدراسیون فوتبال آسیا، خوابگاه بانوان، ساختمان رختکن، ساختمان حراست و چند پروژه دیگر از این بودجه در حال تکمیل است.

علاوه بر اینها تا 31 تیر 1400 مطالبات فدراسیون از AFC بیش از 85 هزار دلار بوده و طبق فاکتور ارائه شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مابقی مطالبات مربوط به پروژه های مدیریتی بیش از 227 هزار دلار است. که با توجه به پیشرفت فیزیکی و تایید AFC خواهد پرداخت. مانده درخواست های فدراسیون از فدراسیون فوتبال آسیای میانه برای بازپرداخت هزینه های مسابقات حدود 88 هزار دلار است.

بنابراین در رابطه با ادعاهای مطرح شده مبنی بر بی پولی فدراسیون در زمان عقد قرارداد با ویلموتس و برای جلوگیری از مسئولیت، در خاتمه باید گفت:
1- تا پایان سال 2019 پس از کسر سایر هزینه ها، فدراسیون فوتبال حدود 5 میلیون دلار از فیفا، AFC و CAF درخواست کرده است که تا پایان سال 2011 باید حداقل دو میلیون دلار به آن اضافه شود و در صورت انجام پروژه های مهدی مهدی ریاست تاج بر فدراسیون ادامه یافت، حداقل دو میلیون دلار دیگر به حساب فدراسیون واریز شد.

2- در خصوص کمک های اقتصادی فیفا به دلیل اپیدمی کرونا مبلغ قابل توجهی (ظاهراً 500 هزار دلار) بین تمامی فدراسیون ها توزیع شده است که به دلیل تحریم ها به حساب فدراسیون واریز نشده است اما جزو درخواست های فدراسیون از فیفا باقی خواهد ماند. .

3- بر اساس اعلام سامانه کنفدراسیون فوتبال آسیا تا 30 بهمن ماه 1400 مجموع اعتبارات اختصاص یافته به فدراسیون از سال 1395 تا 1401 بالغ بر 9 میلیون و هشتصد و پنجاه هزار دلار و بر اساس محاسبات اول. و بند دوم حدود 3 میلیون و نهصد هزار دلار از این وجوه از سال 1394 در اختیار فدراسیون قرار گرفته است.

4- تا تاریخ 21 بهمن ماه 1400، 6 پروژه فدراسیون فوتبال به تصویب رسیده است که 49 درصد آن به تایید AFC و 51 درصد هنوز تکمیل نشده است و ارزش کل این پروژه ها حدود 4 میلیون و 250 هزار است. دلار

5- صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی قطر در 18 بهمن 1400 با پیروزی مقابل عراق قطعی شد. از آنجایی که مدت قرارداد ویلموتس تا دسامبر 1401 به معنای پایان جام جهانی بود و پاداش رده بندی تیم ملی جام جهانی توسط فیفا 12 میلیون دلار اعلام شد، بنابراین به راحتی می توان با ادعاهای قبلی و پاداش فعلی به منابع کافی دست یافت. برای پرداخت حقوق ویلموتس بیش از حد کافی بود و تحریم ها مانع از پرداخت آن شد و این ادعا که فدراسیون در زمان ریاست مهدی تاج بدون پول ویلموتس را امضا کرد کذب است. ضمنا ارتباط فیفا با فدراسیون های کشور جنبه انتفاعی ندارد و رویه فیفا به این صورت است که اگر هزینه ها بر عهده فدراسیون یک کشور باشد، حتی اگر فدراسیون منابع کافی نداشته باشد، خود فیفا متحمل خواهد شد و در آینده هر زمان که باشد. با انتقال پول به حساب آن فدراسیون، فیفا ابتدا مطالبات خود را وصول می کند و مابقی مبلغ را به حساب آن فدراسیون واریز می کند. علاوه بر این، اگرچه ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانست به خواسته‌های خود از فیفا دسترسی داشته باشد، فیفا حقوق شش ماهه اول اسکوچیچ را پرداخت کرد.


امیر ساعد وکیل – وکیل بین المللی فوتبال و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید