اما همچنین اگر رتبه بندی معلمان با فرصت های آموزشی برابر

اما چه می شود اگر معلمان در فرصت های آموزشی برابر رتبه بندی شوند

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در حوزه آموزش و پرورش کشور، رتبه بندی معلمان است؛ طرحی که موافقان و منتقدان جدی دارد. در لایحه رتبه بندی معلمان آمده است؛ طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، رتبه بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت آموزش می شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست، بلکه افزایش حقوق است و شایستگی های عمومی شامل افراد، مهارت های تخصصی از جمله دانش و توانایی های آموزشی است. از شایستگی ها، توانایی ها و مهارت هایی که معلم در حین کار به دست می آورد و بالا می رود و کاملاً به کار معلم مربوط می شود.

به نظر می رسد طبق این لایحه و قانون، پس از ارزیابی معلمان در نظام صلاحیت، گواهینامه صادر و البته هر چند سال یکبار به روز می شود، این طبقه بندی معلمان را به رتبه بندی و امتیازات بعدی طبقه بندی می کند. از جمله کسب پست های مدیریتی شامل شرکت در آزمون هایی مانند خارج از کشور یا شرکت در گروه های آموزشی خواهد بود.

همانطور که مشخص است؛ در حال حاضر دو موضوع رتبه معلمان را تهدید می کند و میزان پاداش خدمات معلم خوب نسبت به معلم متوسط ​​و بد باید مورد توجه قرار گیرد و تفاوت بین آنها قابل توجه باشد. رتبه بندی سال 94 که همان هیجان را برای بهبود شرایط معلمان ایجاد کرد، اتفاق نیفتاد.

در سال 94 برای اولین بار رتبه بندی تصویب شد، اما این تا زمانی بود که نیاز به نظام صلاحیت و سنجش بود و هدف از رتبه بندی افزایش حقوق معلمان نبود. در بحث معیارهای رتبه‌بندی که تمرکز بر سابقه کار و تحصیلات است، باید به این سوال پاسخ داد که کدام یافته علمی تایید کرده است که مثلا معلمی با ۲۴ سال سابقه کارآمدتر از معلم دیگر با سابقه کمتر است؟! لازم به ذکر است که داشتن سابقه کاری بیشتر منجر به افزایش کارایی و کیفیت نمی شود. آموزش عالی لزوما باعث افزایش کارایی و بهبود کیفیت تدریس نمی شود. از سوی دیگر ملاک دوره های ضمن خدمت ربطی به تربیت معلم ندارد، هرچند فسادهایی مانند افزایش غیرمنتظره شهریه در مدارس عادی به ویژه مدارس غیردولتی می تواند بسیاری از خانواده ها را مجبور به رای دادن به دبیرستان کند. معلم رتبه در نهایت باید دید خود معلمان در این مورد چه نظری دارند.

رتبه بندی معلمان در کشورهای دیگر کیفیت را تغییر نداده است

محمدرضا نیکونژاد کارشناس آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: قانون رتبه بندی بر اساس تشویق و تنبیه و بر اساس رقابت معلمان و مدرسه است. بر اساس این لایحه، معلمان خوب در مدارس استثنایی تعیین می شوند و مدارس به خوب، متوسط ​​و بد تقسیم می شوند.

وی با بیان اینکه مبنای رتبه بندی مدارس و معلمان اشتباه است، افزود: طرح مشابهی در کشورهای دیگر نیز آزمایش شده و نتیجه ای نداشته و تغییر قابل توجهی در کیفیت آموزشی کشورها نداشته است.

نیکودیموس ادامه داد: چرا که معلمان نسبت به ردیف متوسط ​​میانگین حقوق افراد جامعه عقب ماندگی اقتصادی و مالی دارند و حقوق معلمان علاوه بر رشد، عقب ماندگی نیز دارد. فرض کنید وقتی تورم 50 درصد بود، حقوق معلمان 20 درصد افزایش یافت و در نتیجه معیشت معلمان 30 درصد کاهش یافت.

افزایش حقوق در حساب رتبه بندی است

این کارشناس خاطرنشان کرد: بخشی از لایحه که برای معلمان در نظر گرفته شده و قسمت هایی که به ضرر معلمان است مغفول مانده است و باید ارزیابی آنها مورد توجه قرار گیرد چرا که معیارهای کمی نمی تواند نشان دهنده اعمال انسان باشد.

نیکونژاد افزود: یک معلم می تواند در کلاس درس عملکرد خوبی داشته باشد اما نتیجه و نتایج اندک تحصیل او شاخص او نیست و این گونه مقاطع نادیده گرفته می شود.

وی ادامه داد: در نهایت افزایش حقوق در حساب رتبه بندی وجود دارد و این افزایش حقوق می تواند گره از زندگی معلمان هرچند اندک بگشاید. بر اساس نسخه نهایی این لایحه چیزی از آن بیرون آمد که معلمان اصلا نمی خواهند و به همین دلیل پنجشنبه گذشته معلمان سراسر کشور نسبت به این لایحه گردی اعتراض کردند.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: در یکی از بندهای مهم این لایحه باید 5 رتبه تقسیم بندی معلمان در آموزش و پرورش با 5 رتبه آموزش عالی مقایسه می شد و معلمان در رده هایی که در آن قرار می گیرند. همتایان آنها در آموزش عالی حداقل 20 درصد تفاوت دارند. «و 80 درصد کارکنان آموزش عالی در دانشگاه باید به معلمان پرداخت کنند.

وی افزود: متاسفانه در ویرایش دوم لایحه رتبه بندی افزایش رتبه ثابت در نظر گرفته شده است.

نیک نداد با بیان اینکه این افراد وقتی به آموزش و پرورش می آیند معیارهایی را برای آنها در نظر می گیرند که در واقع رتبه های بالا شامل معلمان نمی شود و این خلأ ایجاد می کند، گفت: معلمان عموما از وضعیت خود ناراضی هستند. زمانی معلمان مرد از سرپرستی خانواده ناراضی بودند، اما اکنون معلمان زن نیز معترض هستند که طبق قانون با معلمان عالی و سایر نهادها متفاوت خواهند بود.

من با لایحه رتبه بندی موافق نیستم، اما بخش مالی را تایید می کنم

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: اگر معلمان مجبور به کار شوند برای امرار معاش باید به مشاغل دوم و سوم روی بیاورند و نتیجه این است که آنچه در لایحه ارائه می شود کیفیت آموزش است، قطعا من متضرر خواهم شد. ” یکی از خواسته های معلمان و همه این است که درآمد کافی داشته باشند تا بتوانند یک زندگی متوسط ​​داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه میانگین حقوق معلمان زیر 11 میلیون است، گفت: بحث مالی معلمان باید حل شود که می تواند در قالب لایحه رتبه بندی باشد. من شخصا با لایحه رتبه بندی موافق نیستم اما با بخش مالی موافقم که یا در قالب این لایحه تنظیم شود یا به شکل دیگری.

یک ایده اساسی برای معلمان داشته باشید

نیکونژاد گفت: حقوق معلمان معمولاً برابر با متوسط ​​حقوق این کشور در سراسر جهان است و معلمان در هر جامعه ای در دنیا می توانند بدون دغدغه و بدون کار دیگر زندگی متوسطی داشته باشند. ما کم کم داریم ارتباط معلمان با دانش آموزان را از دست می دهیم. در نسل ما معلمان واقعاً دغدغه مشکلات دانش آموزان را داشتند اما امروز به دلیل مشکلات فراوان اینطور نیست.

وی گفت: به نظر من لایحه رتبه بندی باید مانند ویرایش اول حداقل در حوزه مالی اجرا شود.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: دولت باید لایحه را اجرا کند و امیدواریم اجرای این لایحه دور زده نشود. افت کیفیت آموزش و همچنین بسیاری از مشکلات انسانی تنها یک عامل نیست و اینکه در حال حاضر افت وجود دارد نه تنها تقصیر معلمان است نه دانشگاهیان و نخبگان، بلکه اولویت فعلی نفت است. ، اقتصاد و مسائل اقتصادی.

نیکونژاد گفت: این تصور را ندارم که در صورت اجرای لایحه رتبه بندی اتفاق خاصی بیفتد.

برخی از مدیران مواد مخدر به ناتینگهام سیتی تبدیل شده اند

وی با اشاره به طرح رتبه بندی مدارس گفت: این طرح در بسیاری از کشورها وجود دارد و به بی عدالتی آموزشی دامن زده و رقابت ایجاد کرده است. لیست های ساختگی نیز از مدارس بیرون می آید و فروخته و ارزیابی می شود. همچنین با توجه به بالاتر بودن رتبه مدارس، جعل اسناد انجام می شود و منجر به این امر نشده است.

نیکونژاد گفت که لایحه رتبه‌بندی قطعاً فاجعه‌بار خواهد بود و ابزاری را برای مدیران ایجاد می‌کند تا به جای رهبران آموزشی، داروسازان رابین هود در ناتینگهام شوند و تا حد امکان افراد را جذب کنند و آموزش ببینند. علاوه بر این مشکلات آموزش و پرورش به لایحه رتبه بندی ختم نمی شود و آموزش و پرورش نیازمند تغییرات اساسی و نیازمند استفاده از نخبگان است. اما به دلایل مالی با اجرای طرح رتبه بندی موافقم.

دیدگاهتان را بنویسید