امیکرون سرماخوردگی نیست/ تکمیل واکسیناسیون تنها راه مبارزه با بیماری هزار نفر است


ساعت: 08:45
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1808912

نگرانی ها در مورد آغاز یک اوج جدید در سویه جدید کرونا افزایش یافته است و کارشناسان بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون برای کودکان 5 ساله تاکید می کنند و می گویند omicron سرماخوردگی نیست و مردم نباید این ویروس بسیار مسری را برای درمان مصرف کنند. اعطا شده.

Omicron سویه غالب امروزه است، ویروسی که اصلا رحم ندارد و در استان های مختلف در گردش است و میزان ابتلا به این ویروس جدید رو به افزایش است.

برخی افراد معتقدند که omicron نیروی کشنده بالایی ندارد و به پروتکل های بهداشتی توجهی نمی کند، در حالی که مشکل وارونه است و ویروس همچنان خطرناک است. که در

نوع omicron به سرعت با برق و باد پخش می شود و با یک توپ پر حمله می کند، ویروسی که حتی سن و شرایط خاص را درک نمی کند.

همزمان با اعلام هشدار انفجار Omicron، نرم افزار ماسک نیز ضوابط رنگ آمیزی عروق کرونر را بر اساس شاخص بیمارستانی تغییر داد و هم اکنون به دلیل سهل انگاری به ویژه عدم تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی در تفتان و هاش سیستان. و بلوچستان در ایالت سرخ کورونا، سه شهر زابل، زاهدان و میراوا به رنگ نارنجی و بقیه استان در تاج زرد است.

سیستان و بلوچستان کمترین میزان واکسیناسیون را در کشور دارد

مجید سرتیپی، مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه وضعیت بیماری امیکرون در سیستان و بلوچستان همچنان رو به افزایش است، گفت: دیروز 205 نفر بستری شدند که از این تعداد 104 مورد کرون مثبت و در آخرین مورد. 24 ساعت تا دیروز چهار نفر بر اثر کووید 19 جان باختند و تعداد قربانیان در استان به 2693 نفر رسید.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، اگر نتوانیم بیش از 70 درصد مردم را در برابر این بیماری واکسینه کنیم، این امواج همچنان می آید و تلفات جانی به بار می آورد، در حالی که پوشش واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان کم و کم است. ما بیشترین پوشش را در کشور داریم.

این مسئول افزود: استقبال مردم از واکسن کراون بوده و در حال حاضر تنها 20 درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نوبت سوم واکسن را دریافت کرده اند که با 70 درصد فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: همه تلاش ها و اطلاع رسانی ها در این زمینه با قوت از سوی مسئولان بهداشتی انجام می شود اما مشکل فرهنگی و شایعات علیه واکسن ها یا فعالیت گروه های ضد واکسن از دلایل عدم استقبال است. به این مسائل توجه نکنیم.

مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تاکید بر اینکه امیکرون سرماخوردگی نیست و نوعی کووید 19 با چهره جدید است، گفت: حتی اگر آزمایش منفی باشد اما فرد علائم داشته باشد، نباید این بیماری را داشته باشد. فکر کرد که سرما خورده است و باید اومیکرون داشته باشد. علاوه بر این، افراد واکسینه شده مجدداً به ویروس آلوده می شوند، زیرا واکسن ها از عفونت جلوگیری نمی کنند اما شدت بیماری را افزایش می دهند.

Omicron در کودکان

وی گفت: “امیکرون” اگرچه با علائم خفیف همراه است، اما می تواند ریه ها را درگیر کرده و تعداد زیادی از افراد را به کام مرگ بکشاند. احتمال ابتلای کودکان به این سویه جدید بیشتر است.

سرتیپ اذعان داشت: واکسیناسیون کودکان بالای پنج سال آغاز شده است و خانواده ها می توانند برای واکسیناسیون فرزندان خود با سینوفارم و پاستوکوک که بسیار موثر و بی خطر است به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

این مسئول در خصوص نگرانی والدین از واکسیناسیون کودکان گفت: هیچ واکسنی بدون عارضه وجود ندارد. در برخی از کودکان و بزرگسالان، ممکن است علائمی را نشان دهند. بیش از 99.9 دهم موارد علائم بسیار خفیف و گذرا هستند. اصلا نیازی به نگرانی در مورد بیماری عروق کرونر قلب نیست.

رسیدگی به تاج بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت انجام خواهد شد

میثم مرادیان، مدیرکل پدافند غیرعامل سیستان و بلوچستان نیز گفت: برای مقابله با شیوع گسترده تاج، همه باید در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن سوم و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی فکر کنند. آغاز شده و در حال انجام است و به همین دلیل در ستاد استانی تصمیم گرفته شد وضعیت کلاس ها به صورت پاره وقت و نیمه وقت بر اساس رنگ بندی اعلام شده ترکیب شود.

وی افزود: مدارس در روستاها به صورت انفرادی و گروهی برگزار می شود که بر اساس مصوبه جلسه قبلی کرونا، اداره کل آموزش و پرورش استان تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، افراد، اصناف و گروه هایی که واکسینه نشده اند نیز تحت درمان قرار می گیرند و در صورت ابلاغ مصوبه کشوری، وزارت بهداشت می تواند این مراکز را پلمب کند.

مرادیان گفت: در حوزه اداری نیز اگر فردی واکسینه نشده باشد و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده باشد طبق مصوبات ستاد تاج و تخت کشور درمان می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید