انتخابات پارلمانی لبنان آغاز شده است


ساعت: 09:53
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1838930

انتخابات پارلمانی لبنان امروز یکشنبه با رقابت 718 نامزد برای کسب 128 کرسی آغاز شد. این اولین انتخابات پارلمانی پس از بمب گذاری بیروت و اعتراضات مردمی در سال 2019 است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناتولی، در این انتخابات که هر 4 سال یک بار برگزار می شود، 103 لیست انتخاباتی متشکل از 718 نامزد در 15 حوزه انتخابیه، برای 128 نماینده پارلمان رقابت خواهند کرد.

128 کرسی به شرح زیر تقسیم شده است: 28 کرسی برای اهل سنت، 28 کرسی برای شیعیان، 8 کرسی برای دروزی ها، 34 کرسی برای مارونی ها، 14 کرسی برای ارتدکس ها، 8 کرسی برای کاتولیک ها، 5 کرسی برای کاتولیک ها، 2 کرسی برای ارمنیان. برای علویان و مکانی برای اقلیت ها در جامعه مسیحی.

تعداد کل رای دهندگان در لبنان 3.9 میلیون نفر است که 225000 رای دهنده در خارج از کشور هستند.

بر اساس آمار رسمی، رای گیری برای شهروندان لبنانی خارج از کشور در روزهای 6 و 8 می در 58 کشور با مشارکت 63 درصدی انجام شد.


سکوت انتخاباتی

لبنان از نیمه شب جمعه تا پایان روز یکشنبه وارد دوره سکوت انتخاباتی شد و رسانه های دیداری و مکتوب و همچنین تمامی نامزدها و احزاب سیاسی اجازه ادامه مبارزات انتخاباتی را ندارند.

نتایج اولیه انتخابات روز دوشنبه اعلام می شود تا پس از پایان شمارش آرا از سوی وزارت کشور به طور رسمی اعلام شود.


آماده سازی

علاوه بر این، توزیع کوزه در مناطق مختلف لبنان از صبح روز شنبه با نظارت مقامات محلی هر منطقه آغاز شد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان روز شنبه گفت که دولت تمامی آمادگی ها را برای برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد و دموکراتیک کامل کرده است.

وی افزود: تنها چیزی که باقی می ماند این است که لبنانی ها به پای صندوق های رای بروند و رای دهند تا رای آنها شنیده شود و نامزدهای مورد نظر خود را انتخاب کنند.

همزمان، موریس سلیم، وزیر دفاع لبنان در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش برای حفظ امنیت در تمام نقاط لبنان آمادگی کامل دارد.


ناظران خارجی

این انتخابات تحت نظارت داخلی و خارجی برگزار می شود و حدود 300 ناظر از اتحادیه اروپا و همچنین ناظران اتحادیه عرب و سازمان بین المللی فرانکفونی در آن حضور دارند.

به گفته تحلیلگران، این انتخابات بسیار مهم است زیرا اولین انتخابات پس از اعتراضات مردمی در سال 2019 و قبل از انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است در اکتبر آینده برگزار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید