متن و زمینه انتخابات پارلمانی در بخش خصوصی

متن و زمینه انتخابات پارلمانی در بخش خصوصی

آخرین خبر/ نتایج انتخابات در تهران:
ائتلاف برای فردا پیروز شد

لیلا لطفی

دیروز درهای اتاق های سراسر کشور برای انتخابات نامزدها باز شد. نامزدهای اتاق تهران نیز همزمان با سایر اتاق ها به نمایشگاه بین المللی تهران رفتند تا برای تصاحب ۴۰ صندلی اتاق تهران به رقابت بپردازند. این مسابقه برای 15 مکان در شهرستان ها است. پیش از برگزاری انتخابات، هیات عالی نظارت بر انتخابات در تفسیری از آیین نامه انتخابات اعلام کرد که در صورتی که تنها یک نامزد به تعداد نامزدهای شهرستان ها و تهران اضافه شود، انتخابات برگزار می شود. این در حالی است که طبق قانون انتخابات باید دو برابر نامزدها در انتخابات شرکت می کردند. این در حالی است که پیش از برگزاری انتخابات در برخی استان ها از جمله خرم آباد تعداد نامزدها کمتر از میزان مورد نظر اعلام شده بود. بر این اساس این شبهه وجود داشت که انتخاباتی در این استان برگزار نشود، اما برخلاف شنیده ها، انتخابات این خانه نیز برگزار شد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده تا ساعت 19 روز شنبه، طائف برنده انتخابات که از نزدیکان حسین صلاح ورزی است، در لرستان جزو برگزیدگان است. در تهران، ائتلاف فردا به وضوح پیشتاز انتخابات است. البته پیش از پایان رای گیری، اصلاح طلبان یا گروه خانه شفاف به ریاست یحیی اسحاق اعلام کردند که آرای آنها هم همزمان با ائتلاف فردا افزایش یافته است. برخی از اعضای این اتاق در گفتگو با «تراست» از نزدیک بودن آرای خود و ائتلاف برای فردا خبر دادند و برخی از تقسیم آرا 50-50 بین بزرگان این دو طیف صحبت کردند. اما در همان زمان، طبق نظرسنجی های قبلی خود، فردایی ها اعلام کردند که با 60 درصد آرا در انتخابات پیروز شده اند. حوالی ساعت 16 بود که یکی از اعضای طیف اتاق شفاف که همان اصلاح طلبان سابق هستند، اعلام کرد که رای دهی حدود 10 دقیقه آفلاین بوده است. این موضوع به شایعاتی مبنی بر تخلف در انتخابات مجلس شورای اسلامی تهران دامن زد که از ساعات اولیه امروز از سوی برخی معترضان مطرح شده بود. یکی از این افراد مجیدرضا حریری از اعضای سابق اتاق بازرگانی بود که به دلیل تعلیق کارت عضویت از شرکت در انتخابات و رای دادن منع شد و در جریان رای گیری در شعبه اخذ رای به برخی خبرنگاران حاضر گفت. در شعبه رای گیری که «این انتخابات در معرض دستکاری و تقلب است.» البته این ادعا پیش از این نیز از سوی وی مطرح شده بود. یکی از اعضای هیات نظارت درباره مشکل انتخابات غیرحضوری به اعتماد گفت: در زمان رای گیری فقط یک صندوق و یک نفر مشکل داشتند که به سرعت برطرف شد. وی ادامه می دهد، مشکلات فنی طبیعی است و مشکل خاصی پیش نیامده است. جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیر شورای عالی نظارت نیز به «اعتماد» گفت: موضوع تخلفات انتخاباتی رد شد و انتخابات با نظارت و دقت کامل برگزار شد. وی می افزاید: در این دوره با توجه به اینکه هیئت نظارت قوانین سختگیرانه ای را اعمال کرد، کاندیداهای کمتری معرفی شدند، اما مشکل خاصی وجود ندارد و همه چیز آرام است.

اما در همان زمان اعضای شفافیت اعلام کردند که در نظرسنجی که انجام دادیم، آرای شفافیت و فردا بسیار نزدیک به هم بوده است و اگر پس از آفلاین شدن نظام انتخاباتی این تعادل به هم بخورد به این معنی است که امکان دستکاری

در روز رای گیری کاندیداهای نهایی 159 نفر بودند که البته یک هفته مانده به انتخابات تعداد کاندیداها طبق اعلام اتاق تهران 188 نفر بود. بر اساس این داده ها در گروه بازرگانی 86 نفر، صنعت 75 نفر، کشاورزی 17 نفر و معدن 10 نفر باید رقابت می کردند، اما دیروز پس از انصراف گروهی از نامزدها، 70 نفر در بازرگانی بودند. صندلی و 64 روح برای صندلی صنعت به رقابت پرداختند. از این تعداد 15 نفر در حوزه کشاورزی و 10 نفر در حوزه معدن به رقابت پرداختند. قوی ترین رقابت در این دوره در گروه تجارت شکل گرفت. جایی که 70 نفر برای 16 کرسی مجلس نمایندگان مبارزه می کنند.

ساعت اول کی اومد؟

اولین نفری که روز گذشته وارد سالن رای گیری شد، بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران بود و پس از آن ناصر ریاحی، خزانه دار اتاق بازرگانی تهران قرار گرفت. مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران و یحیی آل اسحاق، رئیس سابق آن اتاق نیز در ساعات اولیه صبح پای صندوق های رای رفتند.

وجود توابع

حلول ها در انتخابات چه می کنند؟ روز گذشته بر اساس پیش بینی ها در بین تشکل های بخش خصوصی حضور هسولاتی چشمگیر بود. در این مدت شرکت هایی نیز ظاهراً مرتبط با برخی شرکت های پتروشیمی بودند. البته حضور قطعی همه این گروه ها به این بستگی دارد که آیا گروه اتاق شفاف بتواند همه اعضای خود را وارد اتاق کند یا خیر. حالا وقتی گروه کوچکی از آن طیف وارد اتاق می شوند، انتظار می رود آن افراد هم حذف شوند.

تعداد رای دهندگان

در جریان انتخابات تهران، اعضای دو جناح اصلی یعنی. «ائتلاف فردا» و «ائتلاف برای تحول و شفافیت» در خارج از حوزه رای گیری رایزنی و مذاکره کردند تا میزان مطلوبیت خود را افزایش داده و رای را جذب کنند. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار تعداد رای دهندگان 2250 نفر بوده است که در این میان پرونده نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با حضور 3417 نفر بسته شد.

حمله به انتخابات خرم آباد

صبح دیروز قرار بود همزمان با انتخابات اتاق بازرگانی در سراسر کشور، انتخابات اتاق بازرگانی خرم آباد برگزار شود، اما در ساعات اولیه نیروهای تصادفی به محل برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی خرم آباد حمله کردند و با اخراج ناظران این انتخابات را مختل کردند.

این انتخابات به بعدازظهر روز گذشته موکول شد و در حالی که گفته می شد احتمال برگزار نشدن انتخابات اتاق بازرگانی خرم آباد زیاد است، از سوی اتاق تهران گزارش شد که با دخالت اتاق بازرگانی خرم آباد اعلام شد. استاندار، انتخابات اتاق بازرگانی خرم آباد حوالی عصر آغاز شده بود. ردیابی اعتماد نیز نشان داد که انتخابات مجلس خرم آباد برگزار شده است.

وزیر صمت در انتخابات تهران، شفیعی در مشهد

پس از برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی تهران، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات دهمین اتاق اتاق های سراسر کشور نیز در محل برگزاری انتخابات حضور یافتند و در سخنانی تشکل ها را بزرگترین ثروت کشور که کار اصلی را انجام می دهند. سیدرضا فاطمی امین گفت: دولت تنها متولی ایجاد زیرساخت ها و در نهایت نظارت بر اجرای قوانین است. بنابراین ایجاد یک اتاق قوی به نفع کشور است». وزیر صامت، برگزاری به موقع انتخابات اتاق را سرآغاز تحول در اتاق ها و سپس در اقتصاد ایران دانست و گفت: با هم می توانیم رونق اقتصادی کشور را دنبال کنیم. آمار کلان حرکت های خوب و دلگرم کننده ای را نشان می دهد. در بخش تولید و معدن شاهد رشد هستیم و شرایط برای رشد صادرات نیز قابل توجه است. این در حالی است که واردات در خدمت صادرات نیز هست، چرا که شاهد رشد واردات در حوزه سرمایه و واسطه به جای در حوزه مصرف هستیم.

همچنین غلامحسین شفیع – رئیس اتاق ایران – که هم اکنون در اتاق مشهد حضور دارد، در ارتباط تصویری زنده با اتاق تهران، تلاش برای برگزاری انتخابات اتاق های سراسر کشور را مورد توجه قرار داد و اشاره کرد. اتاق بازرگانی به عنوان قدیمی ترین نهاد مدنی کشور است که توانسته تاثیرات چشمگیری بر اقتصاد کشور داشته باشد.
شفیعی ادامه می دهد: اقتصاد امروز کشور با مشکلات عدیده ای مواجه است و از سوی دیگر دولت ها بدون حضور بخش خصوصی قوی قادر به حل این مشکلات نیستند، لذا برتری اتاق ایران مورد تایید است. همه بتوانند مشاوری منصف و مشوق در کشور با تمرکز بر منافع ملی باشند و آینده اقتصاد را به سمت شرایط بهتر سوق دهند.

نتایج انتخابات اتاق تهران: ائتلاف فردا پیروز شد

پس از حدود 12 ساعت رای گیری، انتخابات اتاق بازرگانی تهران عصر شنبه به پایان رسید و ساعتی بعد نتایج اعلام شد که بر اساس آن «ائتلاف فردا» اکثریت کرسی ها را به دست آورد. در گروه بازرگانی عباس آرگون با 953 رای، احمدرضا فرشچیان در گروه صنعت با 989 رای، فریال مستوفی در گروه معدن با 962 رای و فرهاد صحی در بخش کشاورزی با 952 رای پیروز شدند. بنابراین تیم “Clear Room” در برابر پیش بینی اعضای خود شکست خورد. نتیجه آرای نهایی وارد شده به صندوق ها 2194 رای بوده که 14 رای سفید بوده و تعداد آرای معتبر و ثبت شده در صندوق ها 2180 رای برآورد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید