رئیس: فراهم کردن زمینه فعالیت برای بخش خصوصی یکی از وظایف دولت است

رئیس: فراهم کردن زمینه فعالیت برای بخش خصوصی یکی از وظایف دولت است

روز جدید وی گفت: برخی مناطق آزاد و ویژه گاهی به محل واردات تبدیل شده است. سرمایه نزدیک است.

سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در آئین بهره برداری همزمان از 82 طرح صنعتی، عمرانی و کشاورزی شورای عالی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با قدردانی از همه دست اندرکاران اجرای این طرح ها ابراز امیدواری کرد: طرح ها و اقداماتی که در زمینه تولید، اشتغال و کارآفرینی با محوریت علم و فناوری اعمال می شود تا مردم از برکات فراوان برخوردار شوند.

وی افزود: فلسفه وجودی مناطق آزاد تجاری استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود برای تولید، اشتغال و فعالیت اقتصادی است. این هدف گاهی نادیده گرفته می شود و برخی از این حوزه ها به محل واردات تبدیل شده اند، در حالی که این مناطق بهترین فرصت صادراتی هستند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت استانداردها و کیفیت بالا به عنوان شاخصه های اصلی محصولات تولیدی در مناطق آزاد خاطرنشان کرد: گزارش های ارائه شده این نوید را می دهد که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به فلسفه اساسی خود یعنی تولید، اشتغال، کارآفرینی و جذب سرمایه نزدیکتر شده اند.

وی گفت: سرمایه گذاری داخلی و خارجی و افزایش بهره وری دو شرط اصلی رشد اقتصادی است. هر اقدامی برای افزایش بهره وری و سرمایه گذاری بخش خصوصی باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.

وی فضاسازی به بخش خصوصی را برای حضور فعال در عرصه اقتصادی کشور ضروری دانست و تصریح کرد: حضور بخش خصوصی، سرمایه گذاری بانک ها و شرکت های بزرگ در اقتصاد یکی از گام های موفقی است که باید انجام شود. تقویت شده است.

وی گفت: اعطای حقوق به بخش خصوصی یکی از وظایف دولت است. باید به فعالیت های تولیدی در کشور فرصت داده شود و موانع سرمایه گذاری در این زمینه برطرف شود.

رئیسی با قدردانی از وزارت اقتصاد و دارایی و سایر دستگاه های اجرایی در زمینه تسهیل صدور پروانه کسب، گفت: باید زمینه سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی را بیش از پیش تسهیل و راه اندازی سامانه جامع صدور پروانه کسب و کار را تسهیل کرد. گامی موثر در این زمینه است.

وی خطاب به مدیران و روسای شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تصمیمات شما نباید دچار عوارض اداری شود. متأسفانه در برخی ادارات و سازمان ها شاهد هستیم که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی با موانعی مشابه مواجه هستند. این روند به گونه ای است که هم مدیران و هم سرمایه گذاران از سرمایه گذاری خسته شده اند. در مناطق آزاد نباید شاهد چنین پیچیدگی ها یا فرآیندهای فرسایشی اداری باشیم.

وی با اشاره به گزارش اشتغال 8 هزار نفر در طرح های راه اندازی شده امروز، گفت: شنیدن چنین اخباری در سالی که مزین به شعار تولید، اشتغال زایی، دانش سازی است، باعث خوشحالی است.

رئیس جمهور به لزوم استفاده از نیروهای بومی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: فعالیت مناطق آزاد عموماً نزدیک به مرزها است. در مناطق مختلف کشور نیروهای موثر و تحصیلکرده زیادی داریم که می توان از آنها در طرح ها و پروژه ها استفاده کرد اما اولویت جذب نیرو در هر منطقه با نیروهای کارآمد و بومی است.

وی با اشاره به اختیارات قانونی مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: علاوه بر تمام اختیارات و حقوقی که به مدیران داده می شود، باید پاسخگویی نیز وجود داشته باشد و هر مدیری باید در قبال وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده دارد پاسخگو باشد.

وی به بررسی اقدامات و طرح های لازم در حوزه انرژی و کشاورزی در مناطق آزاد پرداخت و تصریح کرد: عمده طرح های اجرا شده هم مصرف داخلی دارد و هم فرصت صادرات را ایجاد می کند.

رئیسی به نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گسترش روابط با همسایگان اشاره کرد و گفت: گسترش همکاری ها با منطقه اوراسیا برای کشور ما حائز اهمیت است، بنابراین اقدامات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این منطقه می تواند موجب افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری شود. با کشورهای همسایه.

وی گفت: در برنامه هفتم توسعه باید جایگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با توجه به مقتضیات روز بازتعریف شود.

وی بر لزوم اجرای طرح های علمی، فناوری و دانش بنیان در کشور تاکید کرد و گفت: پیوند دانش با مهارت می تواند منجر به کار پایدار در کشور و افزایش تولید و توسعه صادرات شود.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: ایجاد اشتغال و افزایش صادرات منافاتی با صنعت گردشگری در این مناطق ندارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور پیش از سخنان رئیس جمهور سعید محمد گزارشی از اقدامات این شورا در سال 1400 ارائه کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در سال 1400، 36 میلیارد تن فولاد در مناطق آزاد و 64 میلیارد تن در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه گذاری شده که 90 درصد آن از بخش خصوصی بوده است.

احسان هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی نیز درباره نقش مناطق آزاد در اقتصاد کشور گفت: در ماه های اخیر مناطق آزاد از بنادر وارداتی به سکوهای صادراتی تغییر جهت داده اند. این مناطق نقطه تماس اقتصاد ایران و سرمایه گذاری خارجی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید