رد صلاحیت های گسترده در انتخابات پارلمانی بخش خصوصی روز جدید

رد صلاحیت های گسترده در انتخابات پارلمانی بخش خصوصی روز جدید

تنها 58 درصد از متقاضیان تایید شده اند

گروه اقتصادی

بر اساس اعلام انجمن اتاق های نظارت بر انتخابات کشور، از 2119 نفر متقاضی شرکت در انتخابات، 890 نفر رد صلاحیت شدند. البته این موضوع دور از ذهن نبود. پس از ابلاغ آیین نامه جدید مجلس از سوی هیأت عالی نظارت مجلس، در فاصله کمتر از یک ماه مانده به شروع ثبت نام از کاندیداها، انتظار می رفت در این دوره از انتخابات با وجود افزایش تعداد نامزدهای انتخاباتی، نامزدها برای حضور در انتخابات شاهد رد صلاحیت تعداد زیادی از فعالان اقتصادی خواهیم بود. در این مدت به گفته اکثریت فعالان اقتصادی شرایط برای حضور در انتخابات سخت تر شده است. علاوه بر این، تفاسیر زیادی از منشور استخراج شد. بر این اساس، تنها 58 درصد از متقاضیان در نهایت تایید شدند.

بر اساس اطلاعات موجود در میان چهره های برتر اتاق بازرگانی، مسعود خوانساری، رئیس فعلی اتاق بازرگانی تهران و مهدی کرباسیان، معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی هیات بررسی کاندیداها رد صلاحیت شدند. بدیهی است موارد رد شده پس از اعتراض مورد بررسی قرار می گیرد. با این حال، بعید است که دولت افراد کلیدی طیف حاکم را دوباره تایید کند، زیرا موضع دولت مدت ها قبل از انتخابات از طریق رسانه های حامی آن مشخص شده است. طی یک سال گذشته، رسانه های حامی دولت شروع به تخریب هیئت رئیسه فعلی اتاق تهران-ایران کرده اند. به این ترتیب افرادی مانند محمدرضا بهزادیان، حمید حسینی و مجیدرضا حریری آب بر ضرر دولت ریختند. اقدامی که برای این طیف از منتقدان داخلی اتاق نتیجه ای نداشت.
بر اساس اطلاعات موجود، حسینی و حریری از همان ابتدا نتوانستند در دهمین دوره انتخابات شرکت کنند، زیرا گفته می شد قبل از انتخابات عضویت آنها توسط اتاق لغو شده است. بهزادیان با وجود نزدیک بودن به دولت، همچنان فاقد حمایت است. زمزمه هایی مبنی بر حمایت دولت از نامزدهای مرتبط با شرکت های پتروشیمی به گوش می رسد. حمایتی که گروه پتروشیمی را به ریاست جمهوری نزدیک می کند. همچنین شایعاتی مبنی بر حضور گروه جدیدی از شرکت های خصولتی و غیر خصولتی وجود دارد که گفته می شود از سوی دولت حمایت می شود. با این تفاسیر پیش بینی می شود در انتخابات پارلمانی بخش خصوصی نوعی مهندسی صورت گیرد و طبق برنامه قبلی اتاق های بازرگانی نیز به سمت دولت متمایل شوند. در حالی که اتاق های بازرگانی به عنوان مجلس بخش خصوصی عمل می کنند و معمولاً خواسته های بخش غیردولتی را دنبال می کنند. شاید به همین دلیل در جلسه دیروز هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، اعضای هیات رئیسه نگران اتاق آینده بودند. آنها از اعضا خواستند تا فعالانه در انتخابات شرکت کنند. در این دیدار غلامحسین شفیع رئیس فعلی اتاق ایران در جرگه یکی از افرادی است که اصلا در انتخابات شرکت نکرد. خطاب خطاب به حضار گفت: بر خلاف اخبار، البته با تصمیم خودم در این مورد ثبت نام نکردم و مجبور شدم در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ این تصمیم را بگیرم زیرا احساس می کردم نمی توانم پاسخ مناسبی به همکارانم بدهم. اما تحت فشار بودم که این امکان پذیر نیست. وی از حاضران خواست در انتخابات پرشور اتاق بازرگانی را برای ایجاد اتاقی قوی حمایت کنند. در این نشست، کیوان کشفی، دبیر شورای اجرایی اتاق ایران، درباره دغدغه خود برای اتاق آینده گفت: شرایط موجود را درک کنید و برای حفظ این اتاق تلاش کنید. از روزی نترسید که شرایطی پیش بیاید که نتوانیم مطالب خود را در سالن هیئت بیان کنیم.

بر اساس اطلاعات موجود در این دور از انتخابات، از بین اعضای کمیته اجرایی خانه ایران، کیوان کشفی و حسین صلاح ورزی شرکت کردند و مانند دور قبل تایید صلاحیت شدند. همچنین به جز شفیعی، محمدرضا انصاری و محمد امیرزاده نایب رئیس خانه ایران در انتخابات شرکت نکردند. یکی دیگر از منابع آگاه به «اعتماد» می گوید: مسعود خوانساری نیز پس از اولین شنیده ها مبنی بر عدم امکان حضور از انتخابات انصراف داد. البته ایشان این موضوع را به ثبت نرساند، اما اعتراضی هم ثبت نکرد و عملاً انصراف داد.

نمایندگی اتاق از نظر هیئت مدیره است

دهه گذشته در تاریخ اقتصاد ایران با تکانه های خارجی و داخلی بسیاری همراه بود. رئیس اتاق ایران معتقد است انتظارات اتاق بازرگانی در دوره نهم باید در این شرایط تحلیل شود.

وی می گوید: شوک تحریم، شوک ارزی سال 91 و 92، شوک افت شدید قیمت نفت در سال 93، توافق برجام و سپس خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن شوک ارزی سال 97، شوک ارزی تثبیت نرخ ارز شوک حذف ایران از بازار جهانی نفت شوک شیوع کرونا که دو سال اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد و در دو سال اخیر شوک افزایش نرخ ارز دوباره بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشت.

به گفته شفیعی، در یک جمله می توان دهه 90 را دهه تلاطم ارزی، دهه رکود رشد، دهه تورم پایدار بالای 30 درصد، دهه خروج بی سابقه نیروی انسانی توانمند از کشور و دهه رکود سرمایه گذاری مجموعه این پدیده ها متأسفانه منجر به حذف تقریباً اقتصاد ایران از اقتصاد بین المللی شده است.
وی می گوید: در این شرایط سخت و با بلاتکلیفی گسترده، خانه ایران با ارائه نظرات کارشناسی و شرکت در مجامع و شوراهای تصمیم گیری و عمل به تعهدات قانونی خود سعی کرده تا حد امکان از تصمیمات غیر کارشناسی و مخرب دولت جلوگیری کند. . و کسب و کار بیش از این آسیب نخواهد دید.

شفیعی می افزاید: نباید فراموش کرد که از اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی یاد می شود. گرچه دخالت بخش خصوصی در سیاست گذاری و حتی متأسفانه گاهاً از نفوذ اتاق صحبت می شود، اما در عمل اینطور نیست.

وی تاکید می کند: در بسیاری از مجامع، صدای بخش خصوصی به تنهایی در کنار صدای زیاد بوروکرات های دولتی راه به جایی نمی برد. بنابراین تأثیر بخش خصوصی در تصمیم‌گیری به حداقل می‌رسد یا حتی بی‌اثر می‌شود.

کشفی یکی از اعضای شورای اجرایی اتاق ایران نیز می گوید: در دور نهم انتظار بیشتری از خود در شورای اجرایی داشتیم. انتظار داشتم 60 درصد برنامه نظارتی که در ابتدای کار به تصویب هیئت رسیده بود اجرا شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. فکر می کنم این برنامه تا حدودی ایده آلیستی نوشته شده و با ساختار اتاق همخوانی ندارد. نفوذ ما به عنوان هیئت مدیره در برخی موارد محدود بود. اما ما واقعا تمام تلاش خود را برای موفقیت انجام دادیم.

بد اخلاقی چند نفر

حسین صلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران در مراسم اختتامیه هیئت این اتاق، با اشاره به اینکه اتاق ایران در نحوه اداره امور و عملکرد هیئت رئیسه با کاستی هایی همراه بوده است، گفت: کارگردانانی که در این مدت از برخی از آنها با دلسوزی یاد شد. : در خانه ایران با اختلاف نظر مواجه هستیم که طبیعی است. اینکه عده ای معتقد به سرکوب نرخ ارز باشند و عده ای مخالف آن باشند یا عده ای موافق افزایش حق عضویت باشند و عده ای آن را نادرست و غیره بدانند طبیعی است. اما وظیفه هیئت رئیسه اتاق ایران رسیدگی به خواسته های یک قشر یا طایفه نیست، بلکه تصمیم گیری بر اساس منافع ملی است. او می گوید: اختلاف نظر در خور احترام است و می تواند به کمال اتاق کمک کند. اما اتفاقات دیگری در این چند سال رخ داد که فراتر از انتقاد و اختلاف نظر دلسوزانه بود. متاسفانه چند نفری که از خانواده اتاق هستند زیاده روی کردند و بد اخلاق شدند. صلاح ورزی با اشاره به اینکه اتاق ایران کارت بازرگانی صادر نمی کند، می گوید: یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر در اتاق مطرح شده این است که در دهه 70 و 80 بر اساس دستورالعمل مصوب دولت، عده ای تجارت داشته اند. کارت و به طور غیرقانونی از آنها برای واردات پول استفاده می کردند. جالب اینکه یکی از این افراد که یکی از این اراذل و اوباش بود و رئیس یکی از اتاق های استان بود به دلیل بی توجهی به مطالبات علیه اتاق، فریاد مبارزه با فساد می داد یا رئیس یکی از اتاق های مشترک که اولین شریک تجاری ایران است و اتفاقاً برخلاف قوانین خودش، کارت بازرگانی و دفتری ندارد، اما آدرس عکاسی را به عنوان دفتر خود ثبت کرده است. وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در اتاق کار درست شود باید روی پاکسازی اتاق از افرادی تمرکز کنیم که خودشان کلاهبردار و کلاهبردار هستند و با دستمال کثیفی می خواهند با فساد مبارزه کنند.

تصویب بودجه 1402 اتاق

در این جلسه اتاق نمایندگان ایران، لایحه بودجه 1402 و مفاد آن با 58 درصد آرا به تصویب رسید. همچنین با رای نمایندگان خانه ایران، موسسه حسابداری همیار در سال 1401 به عنوان حسابرس و بازرس قانونی خانه ایران انتخاب شد.

پیشنهاد تغییر حق عضویت و خدمات اتاق ها در کشور از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد. بر اساس این پیشنهاد ورودی یک میلیون تومان، عضویت سالیانه 2 میلیون تومان، هزینه صدور هر برگه گواهی مبدأ بدون در نظر گرفتن مبلغ اظهارنامه برای هر نفر 500 هزار تومان و فرم های تایید مدارک می باشد. و امضای اسناد رایگان است که این مبالغ از ابتدای سال 1402 در کلیه اتاق ها در سراسر کشور باید رعایت شود. بر اساس اظهارات کیوان کشفی، یکی از اعضای هیات مدیره اتاق ایران، تغییرات مربوط به این بخش از سال 1392 ثابت مانده است و لازم است با توجه به تغییرات اقتصادی، حق عضویت به روز شود. در این راستا اعضای هیئت به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. برخی اصرار داشتند که این ارقام بیشتر شود و برخی با توجه به اینکه اتاق‌ها محلی برای حضور بنگاه‌های اقتصادی نوپا و شرکت‌های کوچک و متوسط ​​است، این ارقام پیشنهادی را مناسب دانستند. در این میان پیشنهاد شد حداقل حق عضویت تعیین شود و ارقام بیشتری به نسبت نوع شرکت و حجم فعالیت آن دریافت شود. سرانجام طرح مربوط به حق عضویت و خدمات مجالس کشور در سال 1402 به رأی گذاشته شد و با 57 درصد آرا به تصویب رسید.

یک دوره خاص و سخت

مسعود خوانساری، نایب رئیس اتاق ایران، دهه 90 را از منظر اقتصادی خاص توصیف می کند و می گوید: اتاق ایران در این سال ها با فراز و نشیب های زیادی مواجه بود. اما با ثبات و مقاومت اعضا باقی ماند. این 4 سال هم سخت بوده و هیچ نهاد و حزبی نتوانسته جایگاه و اصالت خانه ایران را زیر سوال ببرد و این مایه مباهات است. خوانساری تاکید می کند: اتاق یک نهاد تخصصی است و دولت ها با دخالت در آن اقتصاد را تضعیف می کنند. اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم، باید مؤسسات خصوصی را توسعه دهیم. هر چند ما هیچ دیدگاهی در این مورد نداریم. وی ادامه می دهد: تنها با کمک بخش خصوصی می توان شرایط اقتصادی را تا حدودی بهبود بخشید.

خوانساری درباره انتخابات دهمین دوره اتاق نیز می گوید: عده ای به دلایلی نتوانستند یا نخواستند در دوره بعدی هیئت حضور پیدا کنند. اما باید بدانیم که این نهاد قدیمی به حیات خود ادامه می دهد و از این رو باید تا حد امکان مشارکت کنیم و تلاش کنیم تا انتخابات پرشور را پشت سر بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید