انتشار اوراق قرضه به نفع بازار سهام نیست


ساعت: 20:06
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885693

یوسفیان گفت: برخی تصور می کنند که اوراق در بورس تاثیر مثبتی دارد اما این تصور کاملا اشتباه است. در واقع اوراق قرضه رقیب بورس هستند نه دوست آن!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عزت الله یوسفیان کارشناس اقتصادی در گفت وگو با تهران نیوز، درباره تاثیر انتشار اوراق بر شرایط فعلی بورس اظهار کرد: برخی تصور می کنند که اوراق تاثیر مثبتی بر بورس دارد اما این تصور کاملا اشتباه است. در واقع اوراق قرضه رقیب بورس هستند نه دوست آن! باید تا حد امکان از انتشار اوراق جلوگیری کنیم و به سمت تقویت صنعت و تولید کشور حرکت کنیم. دلیل انتشار گسترده اوراق قرضه در برخی دولت ها این است که نتوانسته اند از ظرفیت صنعت و تولید کشور به خوبی استفاده کنند و به همین دلیل به انتشار اوراق پرداخته اند.

وی افزود: وجوه زیادی در بانک ها، در برخی سازمان ها و کارتل های اقتصادی وجود دارد و باید بتوانیم این وجوه را به سمت تولید و صنعت کشور هدایت کنیم تا مجبور به انتشار اوراق نباشیم. تا زمانی که نتوانیم وجوه بانک ها و بخش های اقتصادی کشور را به سمت تولید و صنعت کشور جذب کنیم، باید برای ایجاد زیرساخت ها اقدام به انتشار اوراق کنیم و انتشار اوراق بر بازار سرمایه اثر منفی می گذارد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: باید حتی الامکان از موضوع اوراق و افزایش نقدینگی کشور جلوگیری شود که در صورت اجرایی شدن، تاثیر مثبتی بر بورس خواهد داشت. انتشار اوراق تاثیر زیادی بر بورس دارد و مجلس و دولت باید راهکاری برای کند کردن روند انتشار اوراق ارائه دهند. شناخت بازار سهام و ریشه مشکلاتی که در این بازار وجود دارد بسیار مهم است. ما نباید در مورد بازار سهام تصمیماتی بگیریم که باعث جهش کاذب در آن بازار شود. وقتی اجازه انتشار اوراق بدهیم و از طرفی این اوراق با تخفیف 40 تا 50 درصدی در بورس عرضه شود، قطعاً فردی که می خواهد در بورس سرمایه گذاری کند ترجیح می دهد به جای سرمایه گذاری در بورس، این اوراق را خریداری کند. وضعیت فعلی بازار سهام.

یوسفیان با بیان اینکه نباید بورس را منظم مدیریت کرد و تصمیمات منظم نمی تواند این بازار را نجات دهد، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته حباب بزرگی در این بازار شکل گرفت و در بدترین شرایط اقتصادی و بورس جهانی در بدترین حالت خود قرار داشت ما بیشترین رشد را در بازار سهام داشتیم که واقعی نبود و باعث ضرر مردم شد. همچنین متأسفانه برخی از افراد برای نجات شرکت های ورشکسته خود از بورس استفاده کردند.

یوسفیان افزود: بنابراین نباید دوباره شرایط کاذب در بازار سرمایه ایجاد شود، بلکه باید برای رفع مشکلات فعلی این بازار چاره اندیشی کرد. باید مشکلات این بازار را به صورت اساسی ارزیابی کنیم و برای رفع آنها راهکاری در نظر بگیریم. بخش قابل توجهی از بودجه دولت قبل از طریق بورس تامین می شد و دولت و شرکت های دولتی از این طریق درآمد کسب می کردند.

بالاخره او گفت: شفافیت در بورس بسیار مهم است، کدورت بورس به نفع کسانی است که در این بازار منظم کار می کنند و برای خود سود ایجاد می کنند و در این بازار رانت دارند. بازگرداندن اعتماد مردم به بورس کار سختی است اما باید تدابیری برای بازگرداندن اعتماد مردم به این بازار در دستور کار قرار گیرد زیرا رونق بورس می تواند موجب رونق اقتصادی کشور شود.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید