انتقاد شدید جهانی از تصمیم پوتین برای حمله به خاک اوکراین

انتقاد شدید جهانی از تصمیم پوتین برای حمله به خاک اوکراین

روز جدید تصمیم رئیس جمهور روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک از اوکراین شب گذشته با واکنش تند آمریکا، اروپا و حتی ترکیه مواجه شد.

ایالات متحده روز دوشنبه تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک را محکوم کرد و گفت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی برای همه سرمایه گذاری ها، تجارت را امضا کرده و کمک های مالی آمریکا را به طرق مختلف ممنوع کرده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید دوشنبه شب گفت: «ما از روسیه انتظار حرکت مشابهی داریم و آماده پاسخ فوری هستیم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه می گوید تصمیم پوتین در روز دوشنبه نمونه دیگری از بی توجهی آشکار به قوانین و هنجارهای بین المللی است.

وی همچنین گفت که روسیه تعهدات خود در توافقنامه مینسک را زیر پا می گذارد، ادعاهای خود در مورد دیپلماسی را نقض می کند و آشکارا به “حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین” حمله می کند.

بلینکن همچنین گفت که واشنگتن به همکاری با اوکراین و متحدان و شرکای آن برای برداشتن گام های مناسب در پاسخ به اقدامات غیرقابل قبول روسیه ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: «حمایت ما از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین از دولت و مردم اوکراین تزلزل ناپذیر است».

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تصمیم روسیه را محکوم کرد و گفت که به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدا شده شرق اوکراین نقض آشکار قوانین بین المللی، تمامیت ارضی اوکراین و توافق مینسک است.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی در صفحه توئیتر خود نوشت: اتحادیه اروپا و متحدانش در همبستگی با اوکراین متحد و جدی عمل خواهند کرد.

به گزارش دیلی میل، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که صبح روز سه شنبه یک «جلسه کبرا» محلی (جلسه کمیته اضطراری دولت انگلیس) برای بحث در مورد توسعه اوکراین و تحریم های فوری علیه روسیه برگزار خواهد کرد. جانسون نیز در بیانیه ای به تصمیم مسکو واکنش نشان داد و وعده اعمال تحریم ها علیه روسیه را داد.

به گزارش ایسنا، نخست وزیر انگلیس گفت: این نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و توافق مینسک است. تحریم ها در لندن با اولین حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، اما آنچه اکنون رخ داده است، خبر بسیار بدی است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه ترکیه به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین از سوی روسیه را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین خواند.

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را با نقض توافقنامه مینسک و نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین به رسمیت می‌شناسد: این تصمیم روسیه غیرقابل قبول و مردود است.

این وزارتخانه بر تعهد آنکارا به حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و از همه طرف‌های ذی‌ربط خواست تا خویشتنداری کنند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

هفته گذشته، پارلمان روسیه از پوتین خواست استقلال دو منطقه تحت کنترل شورشیان اوکراینی را به رسمیت بشناسد و پوتین گفت که این تصمیم را دوشنبه شب به درخواست روسای جمهور دونتسک و لوهانسک گرفته است.

پس از به رسمیت شناختن این دو جمهوری، پوتین به نیروهای روسیه دستور داد تا به عنوان نیروهای حافظ صلح وارد منطقه شوند.

پوتین گفت: اوکراین به مستعمره آمریکا تبدیل شده است و ما باید تصمیمات سختی بگیریم.

کرملین گفته است که سخنان رئیس جمهور اوکراین نیز بسیار خطرناک است و ما تهدید شده ایم. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت: خطرناک است که کار شما و امکان راه حل دیپلماتیک هر لحظه ضعیف تر می شود و روسیه 50 درصد نیروهای خود را در مرز افزایش داده است.

معاون رئیس جمهور جو بایدن به طور کامل به مردم آمریکا گفت که روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی است و در صورت وقوع جنگ هزینه های اقتصادی زیادی برای مردم آمریکا به همراه خواهد داشت.

تل آویو پیش بینی می کند که جنگی در کار نخواهد بود، اما وزیر خارجه اسرائیل می گوید که اگرچه روابط خوبی با روسیه دارد، اما در صورت وقوع جنگ، طرف آمریکا را می گیرد.

آلمان و بریتانیا روسیه را به موجی از تحریم های اتحادیه اروپا تهدید کرده اند. اوکراین گفته است که اقدام روسیه اعلام جنگ است. روسیه همچنین تاکید کرد که برای برقراری صلح و ثبات به دونتسک و لوهانسک نیرو اعزام کرده است و هرگونه اقدام نظامی در این دو منطقه معادل اقدام نظامی علیه روسیه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، هوتوهای یمن، کوبا و ونزوئلا از اقدام روسیه حمایت کردند. سازمان ملل متحد گفته است که جهان برای جنگ جهانی جدید بی تاب است و ما باید خویشتنداری نشان دهیم. فرانسه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا جلسه ای اضطراری درباره بحران اوکراین تشکیل دهد.

نفت برنت بالای 97 دلار در هر بشکه معامله شد

به گزارش تلویزیون الجزیره، با تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین، نفت برنت به بالای 97 دلار در هر بشکه رسید.

دیدگاهتان را بنویسید