انتقاد نماینده تربت حیدریه از دست های پشت پرده در تغییر قیمت زعفران


ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917108

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس گفت: علیرغم اینکه منابع مالی برای خرید حمایتی زعفران تامین و اعلام شده است، متاسفانه دستانی از پشت پرده با منافع متضاد در ساختارهای تصمیم گیری رخنه کرد و وضعیت موجود را مشخص کرد. از قیمت زعفران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ وی بیان کرد: تعاونی روسنای کشور تحت تاثیر شورای ملی زعفران قرار گرفته و بر اساس مصاحبه ای که اعلام کردند دستورالعمل خرید خود را تغییر داده و قیمت زعفران را کاهش دادند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که تنها جایی که استاندارد زعفران را اعلام کرده بورس است که کروسین 220 زعفران صادر می شود اما به دروغ اعلام می کنند صادرکنندگان کروسین 220 نمی خرند با وجود اینکه امسال 10 زعفران بیشتر داریم. و ما کروسین 230 را معرفی کردیم.

نایب رئیس کمیته برنامه و بودجه ماکلس گفت: متاسفانه شورای ملی زعفران که سیاست آن افزایش قیمت زعفران نیست، از ایشان تبعیت کرده و بر اساس مفاد سند تحت فشار قرار گرفته است که رد شد. از 12 تعاونی روستایی استان، دستورالعمل تغییر و قیمت زعفران کاهش یافت.

وی به محتوای غیرمستند اعضای شورای ملی زعفران اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال اعلام کردند که کشاورز که نیم هکتار زعفران دارد 20 کیلوگرم زعفران تولید کرده است اما حتی یک مورد مستند ارائه نکرده اند در حالی که کشاورز می تواند زعفران خود را با توجه به وسعت زمین شما به TKZS بفروشد، آن را به قتاد بسپارید و یا گفته اند که زعفران از افغانستان آورده اند و فروخته اند و این اصلا با منطق و عقل سازگار نیست.

زنگنه تصریح کرد: یا اعلام کرده اند زعفران پارسال آورده اند اولاً باید به کارشناس که نتوانسته زعفران پارسال را شناسایی کند توبیخ کنند و ثانیاً سندی ارائه نکرده اند که فردی زعفران پارسال را آورده است و اینها همه بر این اساس است. شنیده ها و پیشنهاد از شورای ملی زعفران است.

وی گفت: از همه کسانی که اعلام کرده اند از صادرکنندگان کروسین 230 نمی خرند تقاضا دارم اسناد صادرات دو سال گذشته خود را منتشر کنند تا ببینیم میزان کروسین چقدر بوده است.

نماینده مردم تربت حیدریه گفت: متاسفانه علیرغم تلاش دو ساله برای کاهش نقش مافیای زعفران و شورای ملی زعفران، متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مسئولان تعاون روستایی و وزارت چاد بازار زعفران که خوب پیش می رفت توسط این افراد متوقف شد.

زنگنه گفت: امسال برای اولین بار شورای ملی زاغفران در کارگروه خزید عضویت می کند و این تضاد منافع منافعی دارد و از طرفی دایه از مادر مهربانتر شد و گفت که خرید 40 میلیون تومانی ضرر به بیت المال است در حالی که خودشان زعفران را 800 تومان از کشاورز می خرند.» دلار می خرند و سه هزار دلار می فروشند.

وی افزود: در بورس یکی از صندوق هایی که صوت از آن منتشر شد، از چند ماه پیش شروع به عرضه مقدار زیادی زعفران کرد و متأسفانه علیرغم مکاتبات و پیگیری های صورت گرفته، اقدام آنها صورت نگرفت و قیمت در یک روز به شدت کاهش یافت. چند هفته کوتاه

این نماینده مجلس گفت: علیرغم اینکه تعاونی روستایی در سال 97 تسهیلات خود را سامان نداده بود، از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به پرداخت مبلغ 1.5 میلیارد تومان موظف شدیم و تاکید کردند که این مبلغ برای زعفران که در صورت آزادسازی این مقدار حدود 30 تن زعفران جمع آوری می شود که به قیمت 40 میلیون تومان خریداری شده است.

زنگنه افزود: علیرغم اینکه منابع مالی برای خرید حمایت از زعفران در نظر گرفته شده و دستورالعمل های علمی و کارشناسی ابلاغ شده است، متاسفانه با توجه به تذکری که قبلا داده بودیم، دست های پشت پرده ای که تضاد منافع به ارکان آن نفوذ کرده است. تصمیم گیری و وضعیت فعلی قیمت زعفران آن را شکستند.

وی به اقداماتی در این زمینه اشاره کرد و افزود: در گام اول اعلام کردیم که تغییری در بخشنامه های قطونی وجود ندارد و خرید حمایت متوقف شد و رئیس جمهور چمهر نیز دستور پیگیری داد و مقرر شد فردا جلسه ای برگزار شود. روز دوشنبه با حضور کارشناسان، نمایندگان، تعاونی های روستایی و مسئولین جهاد. ما اجرا کنیم و موضوع را ببندیم زیرا تغییر دستورالعمل خلاف شرع است زیرا بیع نتیجه است و عقد منعقد می شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: علیرغم مقاومت و سنگ اندازی برخی افراد، با دستور وزیر اقتصاد و حمایت بورس در کشور، سال گذشته وجوه زعفران را تا پایان سال تمدید کردیم. 15 آوریل. و تلاش می کنیم منابعی را وارد بازار زعفران کنیم تا قیمت آن بالا برود به مقدار مورد نظر نزدیک است.

زنگنه گفت: ما این خواسته را داریم. شورایی که هیچ قدمی برای کشاورز برنداشته و تبدیل به تریبونی برای بیان وام های شخصی آقایان شده است، باید جمع شود چرا که نقطه شروعی برای تعیین قیمت زعفران شده و ابزاری برای کسانی است که دارند. منافع متضاد برای رسیدن به منافع خود».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید