انگار ترمز برنامه های انتقادی تلویزیون زده شده!!

ساعت: 13:27
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1782012

در گذشته ای نه چندان دور تلویزیون، حضور برنامه های تحریک آمیز و انتقادی با زبان طنز، کنایه آمیز و حتی جدی مخاطبان را به دیدن بحث های مهم در رسانه ملی امیدوار می کرد، اما مدتی است که به نظر می رسد تلویزیون خبری از آن ندارد. علاقه به تولید چنین برنامه هایی مخاطب این جعبه جادویی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یکی از رسالت ها و وظایف رسانه ملی برای آگاهی بخشی عمومی، تولید برنامه هایی با هدف بررسی مشکلات و آسیب شناسی معضلات جامعه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و چالش برانگیزتر و دقیق تر است. علاوه بر اینکه مخاطبان این برنامه ها با مشکلات پیش روی جامعه بیشتر آشنا می شوند، نگاه دقیق تر باعث افزایش اعتماد آنها به رسانه ملی می شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان رسانه بیان مشکلات فرهنگی اجتماعی با زبان طنز و کنایه گواه تجربه است که تأثیر بیشتری بر مخاطب دارد و تجربه عینی آن برنامه هایی چون «دورهمی» و «خندوانه» است. مهران مدیری در صحبت های خود در این برنامه با زبان طنز به بیان مشکلات مختلف جامعه پرداخت و بازخورد این زبان تلخ در جامعه و مسئولان دیده شد. رامبد جوان در برنامه پرمخاطب «خندوانه» در کنار همه رقابت ها و گفتگوهای شیرینش با همراهی عروسک «جناب خان» به بیان کنایه های اجتماعی و اخلاقی خود می پردازد، بنابراین عملاً غیر مستقیم و با زبانی طنز به نوبه خود این title در بیان آنها مشکل دارید.

البته بارها از برنامه سازان تلویزیونی یا تهیه کنندگان طنز شنیده ایم که گروه ها و اقشار مختلف حرفه ای که در این برنامه ها یا سریال ها مورد انتقاد قرار می گیرند همیشه زبان به اعتراض به چرایی این برنامه ها باز می کنند. ما دلخور هستیم و این سوال بارها و بارها تکرار می شود که نتیجه آن چیزی جز کاهش برنامه های انتقادی و سریال های طنز با کیفیت نیست.

دیگر خبری از برنامه دورهمی با انتقادات تند مهران مدیری نیست و آقای مجری ترجیح داد این برنامه را به صورت مسابقه ای پخش کند تا دیگر مورد سوءظن مسئولان و گروه های مختلف حرفه ای قرار نگیرد. رامبد جوان در سری جدید «خندوانه» بیشتر به سراغ مسابقات استعدادیابی رفته است، بنابراین کارگردانی برنامه به گفته برخی کارگردانی نشده است.

برنامه های گفت و گوی انتقادی مانند «صندلی داغ»، «پارک ملت»، «مثلث شیشه ای»، «این شب ها» پس از رسیدن به صحنه ای پخته و طلایی با چند حواشی تحریم شدند و حتی سریال «سد از خدا» شبکه سه نیز از این امر مستثنی نبود. این قاعده با ارائه مالوی شرعی و در مقطعی برنامه به تعطیلی کشیده می شود یا برنامه گوشه شبکه چهار که با کمترین حاشیه توسط مدیران تذکر داده می شود.

نبود برنامه های چالش برانگیز با محوریت مسائل اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تلویزیون را به رسانه ای بی طرف تبدیل می کند که رفته رفته مخاطب خود را از دست می دهد و مجبور می شود توجه خود را به رسانه ها و شبکه های اجتماعی دیگر معطوف کند. آنها متوجه شده‌اند که بدون شک محتوای تولید شده توسط افراد خارجی با سیاست‌های مدیران رسانه‌های ما متفاوت است و گاهی اوقات مخاطبان ما را گمراه می‌کند که این فرصتی است که رسانه ملی در اختیار رقبای خود قرار داده است.

حضور رئیس جدید رسانه ملی با تغییراتی که در همان ابتدا انجام داد بارقه های امید را در دل مخاطبان و کارشناسان رسانه انداخت و با تداوم این تیم می تواند شاهد تولید آثاری چالش برانگیز، انتقادی باشد. و برنامه های صادقانه در متفاوت باش .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید