علی ربیعی: انگار اتفاقات پاییز افتاده است. فراموشی در نظام های سیاسی به پایانی فاجعه بار می انجامد

علی ربیعی: انگار اتفاقات پاییز افتاده است.  فراموشی در نظام های سیاسی به پایانی فاجعه بار می انجامد

علی ربیعی می نویسد: متأسفانه پس از حوادث خیابان های پاییزی، هیچ نشانی از تبیین علمی علل وجود ندارد. نه تنها شاهد انجام اقدامات درمانی و آرامش بخشی نیستیم، بلکه عجیب به نظر نمی رسد که حادثه ای رخ داده باشد. فراموشی در نظام های سیاسی می تواند به پایانی فاجعه بار منجر شود.

علی ربیعی در یادداشتی با عنوان “در دور باطل نمانیم؟!” او در روزنامه اعتماد نوشت: این روزها که اتفاقات روزمره فضای سیاسی کشور را مرور می کنم، اضطرابی که پیشتر از آن نوشتم بیشتر و بیشتر نمایان می شود. قبلا نوشته بودم؛ اگرچه ذهنیت اعتراضی همچنان پابرجاست، اما وقایع در خیابان ها در نهایت خاموش خواهد شد. اما بیم آن می رود که دلیلی برای اعتراضات پیدا نشود و این حادثه به دلایل ساختگی نسبت داده شود و دور جدیدی از درگیری های سیاسی داخلی را به راه بیندازد.

علم می گوید مهم ترین وظیفه در حوزه مدیریت بحران، درک مشکل، تحلیل صحیح آن و یافتن علت واقعی است. پس از کاهش فیزیکی بحران، سیستم‌های هوشمند با انجام اصلاحات مبتنی بر تبیین علّی پدیده‌ها از بروز بحران‌های آینده جلوگیری می‌کنند، اما متأسفانه پس از حوادث خیابان‌های پاییزی، هیچ نشانه‌ای از تبیین علمی علل وجود ندارد. . مشاهده شده نه تنها شاهد انجام اقدامات درمانی و آرامش بخشی نیستیم، بلکه عجیب به نظر نمی رسد که حادثه ای رخ داده باشد. در اشکال جدیدتر، اقدامات تحریک آمیز دائماً در عرصه های اجتماعی رخ می دهد. در حالی که برای حوادث کوچکتر، حتی بحران های طبیعی مانند سونامی، زلزله و سیل، کمیته های ملی با حضور همه ذینفعان تشکیل می شود و نتایج منجر به سیاست های جدید می شود.

در ماه های اخیر روزهای تلخی برای همه سپری شده است. هنوز آثار آن بر پیکره جامعه قابل مشاهده است و معتقدم حتی در صورت اجرای سیاست های ترمیمی نیز برای بهبود روانی جامعه و کم رنگ شدن آثار روانی حوادث اخیر به زمان زیادی نیاز داریم. متاسفانه برخلاف انتظار، هر روز شاهد اقدامات و اظهارات عجیبی هستیم. در تفسیر مهم ترین مشکل دولت وجود واسطه های به جا مانده از دولت قبل است.

به جای تلاش برای درک تاریخ و پیشنهادهای اصلاحات، توجه فقط به یک جریان روزنامه نگاری انتقادی معطوف می شود، مطبوعات و نقد روشنفکران منتقد دولت.

به جای تشکیل گروهی از اندیشمندان از حوزه‌ها و ذهن‌های مختلف برای رسیدن به سیاست‌هایی که می‌تواند تضاد ارزش‌های رسمی و ارزش‌های تغییر یافته کنونی را کاهش دهد، در اقدامی عجیب آستین‌های کوتاه مردانه مشکل‌ساز شده و در فهرست گنجانده شده است. لیست منفی ها؟! از سوی دیگر، نبردهای سیاسی بیهوده با شدت بیشتری در حال انجام است. با این حال، این بار به طور گسترده تر و حتی به یک مدیریت واحد گسترش یافته است. در شرایطی که باید از صداهای داخلی حمایت کرد و محیط‌های گفت‌وگو را تقویت کرد تا درگیری‌های خیابانی را به حضور گفت‌وگویانه بکشاند، اما به دلایل مختلف قطع همکاری با برخی اساتید دانشگاه، فشار بر مطبوعات، حضور و توضیحات آنها در حوادث پاییز در کنار مردم و در داخل. دیدیم که در برابر براندازان خارجی موثر است.

متأسفانه راه های اشتباه بیشتر از این ها وجود دارد و این حجم از فراموشی جای تعجب دارد. اگرچه فراموش کردن زندگی فردی احتمالاً آرامش بخش است. اما فراموشی در نظام های سیاسی می تواند به پایانی فاجعه بار منجر شود. همه اینها در حالی است که چشم اندازی برای بهبود سرمایه گذاری و رشد اقتصادی و معیشت مردم وجود ندارد. امروز حتی منکران دیروز هم با گوشت و پوست و استخوان فهمیدند که رشد اقتصادی بدون سرمایه گذاری و حل مشکلات بین المللی امکان پذیر نیست. من معتقدم امروزه حل مشکلات بین المللی بدون حل مشکلات اجتماعی در داخل کشور و افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی بین دولت و جامعه امکان پذیر نیست. کشور را از این دور باطل خارج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید