آیا شوک تورمی در راه است؟ | مالیات بر کالاهای اساسی به تنش سیاسی می انجامد

آیا شوک تورمی در راه است؟  |  مالیات بر کالاهای اساسی به تنش سیاسی می انجامد

روز جدید این کارشناس اقتصادی معتقد است مالیات بر کالاهای اساسی وارداتی مطابق با حذف 4200 تنی منجر به شوک تورمی می شود.

گمرک ایران اخیرا اعلام کرده است که برخی از اقلام عمده وارداتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده و معافیت های مالیاتی قبلی آنها حذف شده است. بر اساس واردات کالاهای اساسی مانند لبنیات (شیر، پنیر و ماست)، تخم مرغ، فرآورده های گوشتی، برنج و حبوبات، روغن های گیاهی و حیوانی، شیرخشک بچه و محصولات کشاورزی فرآوری نشده و همچنین بذر، آفت کش ها و کودهای شیمیایی از هفته آینده مشمول مالیات نه درصد ارزش افزوده خواهد شد.

تصمیم برای اعمال تعرفه بر واردات کالاهای اساسی در شرایطی اتخاذ می شود که تورم در حال افزایش است. مرکز آمار تورم سالانه را در آذرماه 43.4 درصد اعلام کرد که تقریباً دو برابر تورم هدف 22 درصدی است.

گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های کسری بودجه نشان می‌دهد که دولت سیزدهم در تامین کسری بودجه با مشکلات زیادی مواجه است. بر اساس این گزارش، دولت از سال 1372 هزار میلیارد تن در سال آینده حدود 668 میلیارد تن درآمد و 704 میلیارد تن کسری خواهد داشت.

گفتنی است حذف 4200 تنی در لایحه بودجه 1401 نیز در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و همسو شدن آن با مالیات بر واردات کالاهای اساسی می تواند موجب افزایش قیمت و افزایش تورم شود.

حذف ارز 4200 تومانی بارها از سوی مجلس شورای اسلامی به تعویق افتاده است; این در حالی است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم احتمال تصویب آن زیاد است و از سوی دیگر دولت تصمیم به افزایش یارانه ها برای جبران آثار تورم گرفته است.
مالیات بر کالاهای اساسی وارداتی توجیه اقتصادی ندارد

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار قرن جدید و در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم گیری برای اخذ مالیات از واردات کالاهای اساسی در شرایط فعلی کارشناسی است یا خیر؟ وی گفت: دولت در حال حاضر با کسری بودجه جدی مواجه است و نیاز به درآمد دارد. بنابراین او در پرداخت هزینه های امسال به سختی می پردازد و نمی خواهد هزینه های خود را کاهش دهد و برای تامین آن درآمد به هر آویز می چسبد.

وی افزود: متأسفانه دولت توجه چندانی به پیامدهای منفی احتمالی این نوع درآمدها ندارد. از آنجایی که این نوع درآمدزایی پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت دارد، دولت توجه بیشتری به تحلیل هایی خواهد داشت که با این تصمیمات منطبق باشد.

افکا گفت: «در کمال تعجب، دولت از کالاهای اساسی برای اخذ مالیات استفاده کرده است. شاید توجیه دولت این باشد که با این اقدام می توان از تولید داخلی کالا حمایت کرد اما در شرایط فعلی این اقدام حمایتی از تولید داخلی نخواهد کرد و باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی و حتی تنش های سیاسی می شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: کشور ما وابستگی زیادی به کالاهای تمام شده و واسطه ای دارد و این اقدام دولت توجیه اقتصادی ندارد. مشاهده می شود در حالی که دولت هنوز ارز 4200 دلاری را حذف نکرده است، اما اثرات روانی آن بر بازار منجر به افزایش قیمت ها شده است و با وضع مالیات، طبیعتاً مالیات فشار بیشتری بر مردم وارد می کند و مصرف را تحت تاثیر قرار می دهد. طبقه متوسط ​​و پایین و حتی احتمالاً منجر به شوک تورمی می شود.
اقدامات دولت در تضاد با ادعاهایش است

وی افزود: این اتفاق در حالی رخ می دهد که دولت مدام اعلام می کند که تورم را کاهش داده است. همانطور که آقای رئیسی به مقامات کوم اطلاع داد، آثار اقدامات آنها برای مهار تورم در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. اما این نشان می دهد که دولت در جهت مخالف عمل می کند.

افگه در پایان گفت: از سوی دیگر دولت مدعی است ارز 4200 تومانی نتوانسته کمکی به کنترل قیمت ها کند و حتی منجر به افزایش قیمت ها شده است. اما معتقدم 4200 تومان قطعا در کنترل قیمت ها موثر بود.

لازم به ذکر است همانطور که اعلام شد ارز ترجیحی دارو، تجهیزات پزشکی و گندم به دلیل اهمیت دارو و درمان و لزوم کنترل قیمت نان به طور قطع در برنامه حذفی قرار ندارد که در این صورت تعرفه دوبرابر تبدیل می شود. سیستم ادامه خواهد داشت. .

دیدگاهتان را بنویسید