تصمیم دولت برای فروش نفت به افراد به واسطه گری، ارزان فروشی و اختلال در بازار می انجامد/ این اتفاقات را در زمان بابک زنجانی تجربه کردیم.

تصمیم دولت برای فروش نفت به افراد به واسطه گری، ارزان فروشی و اختلال در بازار می انجامد/ این اتفاقات را در زمان بابک زنجانی تجربه کردیم.

روز جدید یک کارشناس انرژی در حالی که تصمیم دولت برای فروش نفت به افراد را تصمیمی غیرقابل دفاع می‌داند، درباره پیامدهای آن می‌گوید به دلایلی که یکی از آن‌ها ممکن است بحث تحریم‌ها باشد، این انحصار شکسته شده و اجازه مالکیت نفت داده شده است. نهادها و ارگان هایی که می توانند نفت را به عنوان بخشی از بودجه خود بفروشند باید راه اندازی شوند. این امر پیامدهای متعددی دارد، از جمله واسطه گری، فروش نفت با قیمت پایین [ارزان فروشی] و باعث آشفتگی در بازارها خواهد شد.

یک کارشناس انرژی در حالی که تصمیم دولت برای فروش نفت به افراد را تصمیمی غیرقابل دفاع می داند، درباره تبعات آن می گوید که به دلایلی که یکی از آنها ممکن است موضوع تحریم باشد، این انحصار شکسته شده و اجازه داده شده که نفت در دست باشد. سازمان ها، مؤسسات و سازمان هایی که می توانند نفت را به عنوان بخشی از بودجه خود بفروشند. این امر پیامدهای متعددی دارد، از جمله واسطه گری، فروش نفت با قیمت پایین [ارزان فروشی] و باعث آشفتگی در بازارها خواهد شد.

با ابلاغ مصوبه دولت، مجوز فروش نفت به افراد صادر شد. بر این اساس شرکت ملی نفت ایران می تواند به افراد معرفی شده از سوی دستگاه های اجرایی، نفت خام بفروشد و میعانات گازی صادر کند.

مرتضی بهروزی فرد در گفت و گو با «ایزبور» درباره پیامدهای این تصمیم دولت اظهار داشت: در داخل جمهوری اسلامی تنها نهاد دولتی که تاکنون به صورت انحصاری و مرکزی این فعالیت را انجام داده است، شرکت ملی نفت است. و این مدیریت بین الملل شرکت نفت بود که با توجه به اینکه زیر نظر سیستم نظارتی کشور بود عملا کمترین تخلف را داشت».

وی ادامه داد: اکنون به دلایلی که ممکن است یکی از آنها مشکل تحریم ها باشد، این انحصار شکسته شده و اجازه داده شده تا نفت در اختیار سازمان ها، نهادها و ارگان هایی قرار گیرد که بتوانند به عنوان بخشی از بودجه خود نفت بفروشند. مشکلات متعددی دارد؛ ابتدا فرض کنیم اگر نفت به وزارت راه داده شود، در وهله اول هیچ تجربه و قابلیتی در این زمینه ندارد. مشکل بعدی این است که چون می خواهند زودتر بفروشند و پولشان را بگیرند حاضرند آن را حتی با قیمت بسیار پایین تری وارد بازار کنند. سپس این فرصت به وجود می آید که وارد بازارهایی شود که شرکت ملی نفت از قبل دارد و باعث شود آن بازارها عملاً از شرکت ملی نفت خارج شده و در نهایت به ضرر مردم ایران و بودجه دولت فروخته شود.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: ما این اتفاقات را در زمان بابک زنجانی تجربه کردیم، بنابراین به راحتی ممکن است این اتفاق بیفتد. از نظر من به عنوان یک کارشناس نمی توان از چنین تصمیمی دفاع کرد. زیرا همانطور که اشاره کردم منجر به بی واسطه گری، فروش نفت به قیمت پایین و اختلال در بازار خواهد شد.»

بهروزی فرد با اشاره به اینکه تبعات مشابهی از تصمیم این دولت در بازار پتروشیمی داشته ایم، گفت: در مقطعی کل صنعت پتروشیمی زیر نظر وزارت نفت و زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. یک شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز وجود داشت که همزمان محصولات پتروشیمی کشور را به بازار عرضه می کرد و آنها را با بالاترین و بهترین شرایط ممکن به فروش می رساند، اما با تفکیک و واگذاری آن به سازمان ها و نهادهای مختلف، هر فرد و شرکتی به دنبال سود بود. حتی گزارش هایی مبنی بر تبانی این شرکت ها برای کسب درآمد بیشتر وجود دارد.”

این کارشناس انرژی در نهایت تاکید کرد: قطعاً این مسائل در کنار مسائلی مانند واسطه گری، ایجاد رانت و استحقاق هایی که برای اقتصاد مشکل ایجاد می کند، به وجود می آید، متأسفانه کاملاً مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید