اورژانس شرط پذیرش بیمار در کلینیک شبانه روزی کلات سرزاب!


ساعت: 09:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1908836

کمبود پزشک، نمک بر زخم روستاییان جنوب سیستان و بلوچستان؛

درمانگاه کلات سرباز علاوه بر جمعیت 13 هزار نفری، 85 هزار نفر از روستاییان روستاهای مجاور را تحت پوشش دارد، جاوید صابرزهی، رئیس مرکز بهداشت کلات نیز گفت: به دلیل کمبود پزشک در درمانگاه کلات، پزشکان فقط به بیماران اورژانسی مراجعه می کنند. شیفت عصر.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، دسترسی به پزشک یکی از مولفه هایی است که در روند درمان بیماران موثر است و در صورت عدم دسترسی به پزشک در کوتاه ترین زمان ممکن آسیب هایی به بیمار وارد می شود.

در حوزه بهداشت و درمان نیز تغییرات قابل توجهی در جنوب سیستان و بلوچستان نسبت به دوره های قبل و حتی در سال های اخیر به وجود آمده است البته برای رفع مشکل کمبود پزشک عمومی و متخصص بهداشت در روستاها ، مراکز باید اقدامات ویژه ای برای ارائه خدمات به مردم انجام دهند


یکی از شهروندان سرباز به خبرنگار ما گفت: اهالی روستاهای منطقه از کم بودن پزشک در درمانگاه های روستای شهرستان سرباز رنج می برند، زیرا پزشک فقط در شیفت صبح به طور کامل مستقر است و به ندرت پزشک در درمانگاه ها حضور دارد. شیفت عصر به جز موارد اضطراری به دلیل این مشکلات مردم گم می شوند.


وی افزود: روستاییان شهرستان سرباز از سطح زندگی پایینی برخوردار هستند و حتی نمی توانند برای درمان به شهرهای اطراف مراجعه کنند و تنها امید آنها به درمانگاه 24 ساعته کلات سرباز است و از متولیان امر تقاضا می شود نسبت به تجهیز این اهتمام ویژه داشته باشند. کلینیک .بودن



پس از اتمام پروژه، پزشکان تمایلی به ماندن در مناطق روستایی و کم برخوردار ندارند


سعید محد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی نظام ایجاد عدالت در همه ابعاد است، اظهار داشت: دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان یکی از اهرم های راهبردی است. ایجاد عدالت در سلامت به ویژه در مناطق فقیر و روستایی.


وی با اشاره به دلایل بی رغبتی پزشکان برای حضور در روستاهای کم برخوردار، ادامه داد: متأسفانه به دلیل مسافت زیاد شهرستان سرباز تا مرکز سیستان و بلوچستان و پایتخت و همچنین کمبود امکانات رفاهی و زیرساختی، در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد. برخی از پزشکان پس از اتمام طرح در این شهرها مشغول به کار خواهند شد.


این مسئول اذعان داشت: در گذشته علت مراجعه نکردن پزشکان به مناطق و روستاها پایین بودن حقوق بود اما اکنون با وجود سیاست های جدید در این زمینه حقوق خوبی برای پزشکان در نظر گرفته شده است اما دانشگاه علوم پزشکی ایرانشار علوم همچنان با این مشکل مواجه است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با اشاره به کمبود پزشک در بیمارستان سرباز کلات این شهرستان، افزود: در هفته های اخیر چهار پزشک در این درمانگاه مستقر شدند و با پایان پروژه منتقل شدند و در حال حاضر 2 پزشک مستقر هستند.


وی با بیان اینکه کمبود پزشک در سراسر کشور مشهود است، تصریح کرد: درمانگاه کلات علاوه بر جمعیت 13 هزار نفری 85 هزار روستایی را تحت پوشش دارد و مردم روستاهای اطراف نیز به صورت 24 ساعته به این درمانگاه مراجعه می کنند. به طوری که در یک روز پزشک کشیک تنها در شیفت صبح نزدیک به 300 بیمار را ویزیت کرد.


موحد ادامه داد: این درمانگاه درخواست پزشک دیگری را در شیفت عصر اعلام کرده بود و در آن شیفت وقفه ایجاد شد و پزشک چندین ساعت در درمانگاه حضور نداشت که منجر به گلایه مردم شد.


وی بیان کرد: اکثر بیمارانی که به این درمانگاه مراجعه می کنند سرپایی هستند و در مرکز کلات علاوه بر پزشک داروخانه وجود دارد و سایر مناطق روستایی داروخانه ندارند و به همین دلیل به کلینیک کلات مراجعه می کنند تا دسترسی به دارو آسان تر است.


وی گفت: سه پزشک پیک به درمانگاه منتقل شده اند و در حال حاضر یک پزشک در شیفت صبح به طور کامل مستقر است و مقرر شده تا چند روز دیگر یک پزشک دیگر به درمانگاه ملحق شود.



پزشکان فقط در شیفت عصر به بیماران اورژانسی مراجعه می کنند


خاویر صابرزهی رئیس مرکز بهداشت کلات سرزاب در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به تجهیزات پزشکی کلینیک شبانه روزی کلات سرزاب گفت: این کلینیک مجهز به دندانپزشکی، زایشگاه و داروخانه است و با توجه به کمبود پزشک در کلینیک کلات، پزشکان شیفت عصر فقط به بیماران اورژانسی مراجعه می کنند.


وی افزود: در حال حاضر 2 پزشک در این کلینیک مشغول به کار هستند و در روزهای اخیر با توجه به تعداد زیاد بیماران در شیفت صبح، در بقیه ساعات روز، پزشکان فقط به بیماران اورژانسی مراجعه می کنند و درخواست افزایش تعداد بیماران است. تعداد پزشک به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشار ارسال شده است.


رئیس مرکز بهداشت کلات گفت: با وجود اینکه پزشکان در سایر مراکز روستاها مستقر هستند اما همچنان اهالی روستا به درمانگاه کلات مراجعه می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید