اولیانوف: هر حرکت یا سخنرانی نسنجیده می تواند اوضاع را در مذاکرات وین پیچیده کند. ما به شرکای خود توصیه می کنیم که این مشکل را فراموش نکنند

اولیانوف: هر حرکت یا سخنرانی نسنجیده می تواند اوضاع را در مذاکرات وین پیچیده کند.  ما به شرکای خود توصیه می کنیم که این مشکل را فراموش نکنند

روز جدید میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در وین گفت: “من دلیلی برای انتظار شکست نمی بینم، اگرچه هر حرکت یا سخنرانی نسنجیده می تواند اوضاع را پیچیده کند و همه تلاش ها را بی اثر کند. ما به شرکای خود توصیه کرده‌ایم که این مشکل را فراموش نکنند و در شرایط فعلی مسئولیت بزرگی بر عهده آنهاست.»

مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام گفت: ما به شرکای اروپایی خود توصیه کرده ایم محتاط باشند و آنها موضع ایران را بهتر درک کرده اند.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی، شب گذشته در پایان دور هفتم مذاکرات وین درباره توافق هسته ای با ایران ابراز امیدواری کرد که دور هشتم می تواند طولانی ترین دور باشد. طولانی ترین نیست. کارهای زیادی باید انجام شود.

وی گفت: نمی‌خواهم پیش‌بینی کنم که اشتباه می‌کنم، اما خوش‌بین هستم که هشتمین دور رایزنی‌ها برای احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن است آخرین و البته آخرین باشد. جلوی خبرگزاری.طولانی ترین مذاکره باشید. برخی دیگر از هیئت ها از جمله هماهنگ کننده اتحادیه اروپا نیز به نتیجه دور بعدی مذاکرات امیدوار هستند. البته برای ادامه کار باید انرژی زیادی صرف کنیم.»

مذاکره کننده ارشد روس تاکید کرد: دلیلی نمی بینم که انتظار شکست را داشته باشم، اگرچه هر حرکت یا گفتار بی پروا می تواند شرایط را پیچیده کند و همه تلاش ها را بی اثر کند. ما به شرکای خود توصیه کرده‌ایم که این مشکل را فراموش نکنند و در شرایط فعلی مسئولیت بزرگی بر عهده آنهاست.»

اولیانوف خاطرنشان کرد که دور جدید مذاکرات در وین ممکن است در اواخر دسامبر (اوایل دسامبر) یا اوایل ژانویه سال جدید (اواسط دسامبر) از سر گرفته شود و هیئت روسی آماده کار بدون وقفه است.

دیپلمات ارشد روسیه در پاسخ به سوالی درباره آماده شدن سند نهایی گفت: هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. البته تمایل مشترک همه شرکت کنندگان در مذاکرات مثبت است و کار روی این سند می تواند تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه به پایان برسد. امکان کار روی سند در دور بعدی مذاکرات وجود دارد. باید منتظر بمانیم و ببینیم چه می شود. هم اکنون راه برای دستیابی به توافق نهایی در این زمینه هموار شده است.»

مذاکره کنندگان غربی در مورد مواضع جدید ایران راه درستی را در پیش گرفته اند

نماینده دائم روسیه در وین همچنین خاطرنشان کرد که به نظر می رسد مذاکره کنندگان غربی بهتر می دانند که چگونه باید سیاست درست را دنبال کنند. به گفته وی، نتیجه مذاکرات تاکنون انتظارات طرف روسی را برآورده کرده است و نتیجه اصلی این است که هیچکس تلاش نکرده است تا نتایج شش دور قبلی مذاکرات را مرتب کند و از صفر شروع کند.

رئیس هیئت روسی خاطرنشان کرد: شرکای اروپایی پس از مدت ها کشمکش، در نهایت اصلاحات پیشنهادی طرف ایرانی در سند مسائل هسته ای را تایید کردند. آنها با عناصر جدید در مواضع ایران با احترام برخورد کردند و این بسیار مهم است و محقق شده است.

وی در مورد مذاکره کنندگان جدید ایرانی توضیح داد: دور هفتم رایزنی با دورهای دیگر مذاکرات کاملاً متفاوت بود زیرا نیروهای سیاسی جدید در جمهوری اسلامی روی کار آمدند و تیم مذاکره کننده کلی مقامات تهران جدید شد. در ابتدا این نگرانی وجود داشت که دور هفتم رایزنی ها از صفر شروع شود، اما مذاکره کنندگان ایرانی نشان داده اند که از صلاحیت بالایی برخوردار هستند و توانسته اند به سرعت خود را با فضای ناآشنا مذاکرات وین وفق دهند و روند مذاکرات را در دست بگیرند.

روسیه از مشارکت با ایالات متحده در مذاکرات وین خرسند است

میخائیل اولیانوف در بخشی دیگر از مصاحبه خود با تاس گفت: خوشبختانه همکاری روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین برای ازسرگیری توافق هسته ای با ایران واقع بینانه و به نفع دو کشور است. وی ابراز امیدواری کرد که این همکاری دوجانبه ادامه یابد.

این دیپلمات روس افزود: تلاش های مجدد بین دو کشور که در دور هفتم رایزنی در وین پیشرفت چشمگیری داشته است، کاملا واقع بینانه و محترمانه است. نمایندگان روسیه و آمریکا علاقه مند به احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هستند. این دو نکته دقیقاً اصول همکاری نه چندان بد بین هیئت های دو کشور است و امیدوارم این مشارکت سازنده در آینده نیز ادامه یابد.»

دیدگاهتان را بنویسید