اولین مدارس دخترانه ایران/عکس روز جدید

اما قبل از انقلاب مشروطه این مدارس فقط پسرانه بود. بعد از مشروطه بحث های زیادی در مورد تأسیس مدارس دخترانه مطرح شد. افرادی مانند ناظم‌الاسلام کرمانی از پیشگامان تأسیس مدارس جدید دخترانه بودند. از ایشان نقل شده است: باید تلاش کنیم دختران و دوشیزگان کشور را تربیت کنیم و لباس علم و هنر بپوشانیم تا دختران عالم نشوند، پسران خوب تربیت نشوند.

سرانجام در دهه 1280 (در زمان مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه قاجار) اولین مدارس مدرن دخترانه در ایران تأسیس شد. یکی از اولین مدارس دخترانه ای که در این دوره تأسیس شد و توانست با موفقیت به کار خود ادامه دهد، مدرسه ناموس بود که توسط طوبی آزموده در نزدیکی چهارراه حسن آباد تهران تأسیس شد. طوبی آزموده خود فرزند نظامی باسواد بود و در خانه و نزد استادان سرخانه تحصیل کرد.

در اینجا عکس هایی از قدیمی ترین مدارس دخترانه ایران را مشاهده می کنید.

اولین مدارس دخترانه ایران/عکس روز جدید

در اولین مدارس نوین ایران، در کنار علوم جدید، آموزش های عملی مانند قالی بافی یا خیاطی ارائه شد. تاریخ دقیق این عکس و نام مدرسه مشخص نیست.

عکس های دیده نشده از اولین مدارس دخترانه ایران

مدرسه دخترانه ژاندارک که توسط فرانسوی ها در ایران تأسیس شده و بیشتر دانش آموزان آن را کودکان ارمنی تشکیل می دهند. البته گاهی دختران مسلمان نیز در این مدرسه تحصیل می کردند.

عکس های دیده نشده از اولین مدارس دخترانه ایران

مهدکودک پروین تبریز; سال 1315 همانطور که در حاشیه پایین تصویر اشاره شد احتمالاً این مهدکودک توسط آمریکایی ها در ایران تاسیس شده است.

عکس های دیده نشده از اولین مدارس دخترانه ایران

دانش آموزان کلاس اقتصاد خانه دبیرستان ثریا (احتمالا شمال غرب ایران)؛ سال 1322

دیدگاهتان را بنویسید