ممنوعیت حضور معلمان مرد در مدارس دخترانه/«در یک مدرسه اسمم مجده بود و در مدرسه دیگر نازنین»

ممنوعیت حضور معلمان مرد در مدارس دخترانه/«در یک مدرسه اسمم مجده بود و در مدرسه دیگر نازنین»

معلم: «سالها در یک محیط امن مدرسه در یک کلاس 30 یا 40 نفره به بچه ها آموزش می دادیم. همه چیز زیر نظر مدیر بود و تخلفی صورت نگرفت. یعنی بچه ها در محیطی کاملا امن به نام مدرسه با حضور معلم مرد درس می خواندند. اما حالا چه اتفاقی می افتد؟ دانش آموز بدون معلم می ماند و باید از این سر شهر به آن سر شهر برود تا مدرسه پیدا کند».

اکرم احمدی: چندی پیش محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ممنوعیت تدریس معلمان پسر در کلیه مدارس متوسطه دخترانه خبر داد. وی اعلام کرد بخشنامه ای به استان ها ارسال شده و به گفته وی توزیع معلمان غیر همجنس در مقطع متوسطه اول و دوم شامل کلیه مدارس عادی دولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شهید و حتی غیردولتی است. مدارس، هیچ مبنای قانونی ندارد. البته غیرقانونی بودن تدریس مردان در دبیرستان های دخترانه موضوع جدیدی نیست و سال هاست که این ممنوعیت وجود دارد.

با این حساب برخی مدارس و مدارس غیرانتفاعی فرزانگان از معلمان مرد برای دوره های تخصصی استفاده کرده اند و از این پس و با این بخشنامه جدید، این مدارس امکان همکاری با کارکنانی غیر از هم جنس را ندارند.

مهدی نظری دبیر ادبیات با سالها سابقه تدریس در مدارس فرزانگان و غیرانتفاعی معتقد است این قانون جدید دانش آموزان دختر را با مشکلات زیادی مواجه می کند و آنها را مجبور به ترک محیط امن مدرسه و جستجوی کلاس درس در خدا می داند مدارس آیا مجوز معتبر و رسمی دارند یا خیر؟ نظری به خبرآنلاین گفت: زمانی که این قانون را تصویب می کنند از وضعیت فعلی دانشجویان اطلاعی ندارند. دانش آموز چندین سال پیش این معلم درس خوانده و وقتی می خواهد نتیجه بگیرد و در کنکور شرکت کند باید به دنبال معلمی باشد که همان درس ها را به او بدهد. سال‌ها در یک محیط امن مدرسه در کلاسی 30 یا 40 نفره به کودکان آموزش می‌دادیم. همه چیز زیر نظر مدیر بود و تخلفی صورت نگرفت. یعنی بچه ها در محیطی کاملا امن به نام مدرسه با حضور معلم مرد درس می خواندند. اما حالا چه اتفاقی می افتد؟ دانش آموز بدون معلم می ماند و برای یافتن مدرسه باید از این سر شهر به آن سر شهر سفر کند. دانش آموز را سرگردان می کنیم و به جای اینکه در سال های آخر تحصیل به او آرامش بدهیم، او را نگران و آواره می کنیم تا تحصیلات مورد نظر خود را دنبال کند. آیا این دانش آموز در مدرسه خودش و زیر نظر مدیر و ناظم به سلامت یاد می گیرد یا از آن مدرسه و مدرسه ای که اعتبار ندارد حذف می شود؟»

ممنوعیت حضور معلمان مرد در مدارس دخترانه/«در یک مدرسه اسمم مجده بود و در مدرسه دیگر نازنین»

البته این احتمال هم وجود دارد که مانند 20 سال گذشته که بسیاری از مدیران مدارس قانون را دور زده اند، دوباره قانون را به نفع مدرسه دور بزنند و معلمان مرد را دوباره به کار دعوت کنند.

نظری در این باره می گوید: «متاسفانه تعداد معلمان زن برای دوره های تخصصی بسیار کم است. به همین دلیل برخی مدیران مجبورند برای موفقیت مدارس تحت مدیریت خود از معلمان مرد استفاده کنند. هر مدیری در طول این سال ها برای خود ترفندی برای استفاده از مدیر مرد داشته است. مثلاً وقتی معلم مرد به کلاس می رفت، به او می گفتند وقتی بازرس آمد در کلاس را باز نکن. یا وقتی بازرس می آمد ما را جلوی کامپیوتر می نشاندند و می گفتند که یک کارمند مرد آورده اند تا نمرات را بررسی کند یا محاسبات مدرسه را انجام دهد. ما هم درس می دادیم و راه می رفتیم. برای بچه ها مهم بود که یاد بگیرند. لیست را در پایان سال با اسامی معلمان امضا کردیم. مثلاً در مدرسه ای اسمم مجده بود، در مدرسه ای دیگر نازنین بودم. نکته اینجاست که هم مدرسه و هم معلم مرد می دانستند که به یکدیگر دروغ می گویند. »

محیط امن مدرسه را برای دانش آموزان حفظ کنید

نظری با ابلاغ این بخشنامه نگران دانش آموزانی است که مجبور به تحصیل در مدارسی هستند که نظارت چندانی ندارند.

وی به خبرآنلاین گفت: بسیاری از این معلمان که دیگر اجازه تدریس در مدارس فرزانگان را ندارند، جان خود را برای این کار گذاشتند. نگران بچه ها هستم بسیاری از مدارس مجوز ندارند. من معلم مردی هستم که چند سال پیش صدها فیلتر را پشت سر گذاشتم و سال هاست در فرزانگان و در محیط امن مدرسه تدریس می کنم اما این تصمیم دانش آموز را به جایی می برد که شاید برایش خطرناک باشد. درست است که شما نگران امنیت اخلاقی دانش آموز هستید، اما ناخواسته او را به جایی می رسانید که چندان امن نیست. یعنی مدارس را با محیط امنشان برای دانش آموزان خراب می کنید و بچه ها را در خیابان و داخل مدارس کنکور و بعد به کلاس های خصوصی می اندازید.

این معلم ادامه می دهد: ایمنی کلاس های خصوصی بیشتر از کلاس های عمومی است که در سایه امن مدرسه و زیر نظر چند نفر برگزار می شود؟ آنها بدون هیچ اطلاعی این قانون را وضع می کنند. من از همه کارکنان دعوت می کنم که روزی به طور نامحسوس در این کلاس ها بنشینند، چیزی جز فضای امنی که هر مدرسه باید داشته باشد دیده نشود.”

آیا معلم غیر همجنس برای دانش آموزان غیرقانونی است؟

اگرچه وزارت آموزش و پرورش درباره لزوم این تصمیم و دلایل آن توضیحی نداده است، اما شبهات حول محور ایراد شرعی می چرخد؛ موضوعی که در گفتگو با یک کارشناس مذهبی مطرح شد.

حجت الاسلام علی سرلک در این باره می گوید: معلم مرد به دانش آموزان دختر و بالعکس تدریس کند اشکالی ندارد اما شاید این تصمیم بر اساس مسائل مدیریتی و نحوه تخصیص نیرو و مسائلی از این دست گرفته شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید