دستمزد 11 هزار دلاری نازنین زاگری اهمیت ویژه این مرد برای انگلیس را نشان می دهد/ دستگیری شبکه آموزش جاسوسی در کشور کار بزرگی بود.


ساعت: 10:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۶
کد خبر: 1816212

کمالی گفت: نازنین زاگری ماهانه نزدیک به 11 هزار دلار حقوق دریافت می کرد که نشان می دهد او چهره بسیار مهمی برای انگلیسی ها بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید کمالی، تحلیلگر مسائل سیاسی در هرمزگان در گفتگو با هرمز با اشاره به دستگیری و آزادی نازنین زاغری، رئیس شبکه آموزش جاسوسی گفت: با هم دنبال کنید، منجر به یکی از این موارد شد. او روزنامه نگار، رئیس شبکه آموزشی بنیاد تامسون بود.

وی افزود: در فروردین 95 زمانی که خانم نازنین زاگری قصد داشت ایران را به مقصد انگلیس ترک کند، به اتهام جاسوسی برای اطلاعات توسط سپاه شناسایی و دستگیر شد. محکومیت وی به گذراندن بخشی از دوران محکومیتش اضافه شد و در نهایت در چارچوب یک عملیات بشردوستانه در ازای پرداخت حدود 3530 میلیون دارایی بلوکه شده ایرانی و مبادله یک گروگان ایرانی آزاد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان ادامه داد: اما نکته اینجاست که پس از زندانی شدن نازنین زاگری، رسانه های انگلیسی یک فرد دوتابعیتی ایران و انگلیس را معرفی کردند و برخی رسانه های انگلیسی از انجام کارهای خیر او در برخی نهادهای انگلیسی خبر دادند. بی‌بی‌سی گزارش داد که او در لندن روی پروژه‌ای به نام «بی‌بی‌سی فارسی» کار می‌کرد و در امور خیریه فعالیت می‌کرد و سپس به عنوان مدیر پروژه خیریه به کار خود ادامه داد و چنین فردی نباید دستگیر شود.

وی ادامه داد: به گفته رسانه‌های انگلیسی، کاری که زاگری انجام می‌داد همکاری با بخش آموزشی و خیریه رویترز رسانه بود، اما چه کار که نمی‌شود؟ کشورهای اروپایی و از همین شبکه آموزشی خانم نازنین زاغری و تمام هزینه های سفر و معیشت خبرنگاران جمع آوری شده از کشورهای در حال توسعه توسط همین مدیران و سهامداران تابستان امسال تامین شد چه می خواهند؟

کمالی افزود: جالب است که خبرنگاران جوامع در حال توسعه در این پروژه ها آموزش دیده اند. در واقع آنها جاسوسانی بودند که اسرار و اخبار کشورهای خود را در قالب اخبار به بی بی سی منتقل می کردند و کار این موسسه به گونه ای بود که برای تغییر سیستم ها طراحی شده بود.

وی افزود: عنوان کاری که انجام می دادند جالب است. آنها با تغییر هویت به روزنامه نگاران یاد دادند که روزنامه نگاری کنند. چیز دیگری که آنها یاد گرفتند این بود که چگونه زیر پوشش روزنامه نگاری پنهان شوند، با عواقب جنایت مقابله کنند و دیگران را زیر سوال ببرند. «یکی از وظایف این بود که به روزنامه‌نگاران آموزش دهیم که چگونه با عواقب مجازات کیفری و بازجویی پس از شناسایی و دستگیری در کشور خود برخورد کنند. و تمام راه هایی را که یک جاسوس در کشورش برای به دست آوردن اخبار و اطلاعات باید بداند به آنها آموختند.

این کارشناس سیاسی هرمزگان ادامه داد: نازنین زاگری ماهانه تقریباً 11 هزار دلار حقوق دریافت می کرد که نشان می دهد او برای انگلیسی ها چهره بسیار مهمی بود.

کمالی افزود: آقای جانسون طی مصاحبه خود سهوا فاش کرد که نازنین زاگری در زمان دستگیری خود در ایران مشغول آموزش روزنامه نگاران بوده و آقای جانسون به قدری تحت فشار قرار گرفته است که مجبور شده چندین بار بابت اعترافات عذرخواهی کند. نازنین زاگری برای تفریح ​​به ایران رفته بود.

وی افزود: اقدام جمهوری اسلامی ایران کار بسیار بزرگی بود. نازنین زاگری رئیس شبکه آموزش جاسوسی بود که دستگیری وی ضربه سختی به این شبکه آموزشی جاسوسی وارد کرد و اسناد مهمی از دست داشتن انگلیس در جاسوسی سایر کشورها در اختیار کشور است. حرکت بسیار بزرگی بود، فقط یکی از ده ها پروژه ای بود که خانم نازنین زاگری به عنوان جاسوس در ایران انجام می داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید