واکنش آمریکا به مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس دخترانه

آدریان واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: گزارش‌های مربوط به مسمومیت گسترده دختران دانش‌آموز در ایران و «احتمال ارتباط آنها با شرکت در تظاهرات» بسیار نگران‌کننده است.

این مقام کاخ سفید افزود: باید یک تحقیق معتبر، مستقل و پاسخگو در این زمینه انجام شود. همه دختران سزاوار آموزش ایمن هستند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز پنجشنبه گفت که اخبار مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران «عمیقاً نگران‌کننده است» و ما شاهد گزارش‌هایی هستیم که نشان می‌دهد دولت ایران نیز در حال بررسی این روش است. این درست است.

این مقام کاخ سفید گفت ما می خواهیم این تحقیقات کامل، دقیق و شفاف باشد. دخترانی که به مدرسه می روند فقط باید نگران درس خواندن باشند. آنها نباید نگران امنیت جسمانی خود باشند و خانواده این دختران و جهان باید بدانند چه اتفاقی افتاده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز این گزارش ها را “بسیار نگران کننده” خواند و گفت: این اقدام زشتی است و ما از مقامات ایرانی انتظار داریم که درباره این گزارش های مربوط به مسمومیت تحقیقات کامل انجام دهند و تمام تلاش خود را انجام دهند. آنها را متوقف کنید، به کار گماشته شده و عاملان آن به قانون تحویل داده خواهند شد.

این مقام آمریکایی افزود: ما می خواهیم این گونه گزارش ها از مسمومیت ها متوقف شود. این گزارش‌ها بسیار نگران‌کننده و نگران‌کننده هستند و مسئولیت اصلی مقابله با آن‌ها بر عهده ایران است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز در این زمینه اعلام کرد: یونیسف اخبار مربوط به موارد مسمومیت دانش آموزان در مدارس را رصد می کند. مدرسه مکانی امن برای کودکان و نوجوانان برای یادگیری در محیطی امن و حمایتی است.

یونیسف که واکنش خود را به فارسی و انگلیسی در حساب توییتر خود منتشر کرده است، افزود: چنین اتفاقاتی می‌تواند تأثیر منفی بر میزان بالای تحصیل کودکان به‌ویژه دختران که در دهه‌های اخیر حاصل شده است، داشته باشد. یونیسف آماده ارائه هرگونه حمایت لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید