اژدهای هفت سر وارداتی هپکو + فیلم نیست

ساعت: 15:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793352

علیرغم توانمندی هپکو در تامین نیازهای معدنی و راهسازی کشور و علیرغم وعده های مکرر کارکنان برای حمایت از این صنعت، واردات این ماشین آلات به ویژه در رده کارکرده و مستعمل ادامه دارد و هپکو همچنان ادامه دارد. در مسیر بهبودی با چالش های جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; کمتر کسی نداند که جدای از ضعف مدیریتی، این واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به ویژه در رده مستعمل و مستعمل که در سال های اخیر ضربه سختی به شرکت هپکو وارد کرده است، بنابراین حجم تولید این مجتمع صنعتی که زمانی بزرگترین و تنها تولید کننده تجهیزات سنگین در خاورمیانه بود، از تولید سالانه نزدیک به 3000 دستگاه در اواسط دهه 1980 تا تولید تقریباً صفر در سال 99..

داستان هپکو حالا مثنوی هفتاد من است. با این حال هزار و 400 سال پیش خبر بدهی هپکو تسویه شد و کارگران این صنعت به رونق تولید امیدوار بودند، اما سوال اینجاست که چرا ادعای حمایت از هپکو همچنان روی کاغذ است هپکو به عنوان بزرگترین تولیدکننده راه های سنگین و ساختمانی و سنگین. تجهیزات معدنی به دلیل خرابکاری هنوز به مرحله تولید نرسیده است. از طرفی تجهیزات مورد نیاز را از طریق واردات به ویژه مستعمل در اشباع بازار چند سالی تامین می کنند. تقاضا برای محصولات داخلی را کاهش می دهد که در صورت رسیدن هپکو به تولید، خریداری نمی شود..

اگر این دستگاه‌ها باید از کشورهای دیگر وارد شوند و شرکت‌های معدنی یا در واردات یا خرید این ماشین‌آلات مشارکت داشته باشند، پس هپکو باید محصولات خود را برای چه کسانی تولید کند؟ آیا اصولاً می توان بدون خریدار و در بازاری اشباع از ماشین آلات دست دوم تولید کرد؟!!

امروز اما ویدئویی از اسکله بندر شهید رجایی به خبرنگار دیار آفتاب رسید که نشان می دهد دستگاه هایی مانند لودر و کمپرسی که از پرکاربردترین ماشین آلات حوزه معدن هستند وارد کشور می شود..

خبر خاکستری

پیش از این فیلم هایی منتشر شده بود که نشان می داد خودروهای نو یا دست دوم پس از صدور چندین دستور ممنوعیت واردات این خودروها از طریق بندر شهید رجایی وارد کشور شده اند، البته گمرک تاکنون آمار دقیقی از تعداد، نوع واردات ارائه کرده است. اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی واردکنندگان این ماشین آلات ارائه نکرده اند.

این در حالی است که ۱۶ آذرماه امسال معاون فنی و امور گمرکی پس از اعلام صدور مجوز واردات موقت ماشین آلات و خودروهای معدنی، آب پاکی را روی دستان هپکوس ریخت.

معاون فنی گمرک گفت: مقرر شد ماشین آلات و خودروهای معدنی موقت شامل لودر بیش از 320 اسب بخار، بیل مکانیکی بیش از 300 اسب بخار و کمپرسی و بولدوزر و بولدوزر با هر ظرفیتی که وارد گمرک شده است صادر شود. شش بار در ماه.

به گفته وی، اکثر این ماشین آلات اعم از کمپرسی، لودر، بولدوزر و بیل مکانیکی دست دوم و دست دوم هستند..

اما موضوعی که باید در نظر داشت این است که به گفته معاون فنی گمرک، این تسهیلات منجر به ورود موقت چند هزار کامیون کمپرسی و ماشین آلات انبار شده در گمرک می شود و البته این مدت تا شش ماه دیگر قابل تمدید است. ماه ها، بنابراین دارندگان این ماشین آلات اگر به دنبال واردات نهایی هستند، می توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

540bc430 90bc 4dcc b41f 4328c032a912 خبر خاکستری

اما این خبر با واکنش کارگران هپکو مواجه شد و آنها در نامه ای به رئیس جمهور این تصمیم را اقدامی عمدی مافیای واردات برای دستیابی به سودهای کلان و باورنکردنی توصیف کردند که ادامه آن منجر به تعطیلی کارخانه های صنعتی در ایران شد. کشور. گیاهان شد.

هفته گذشته در جلسه مجمع نمایندگان استان مرکزی با رئیس جمهور، موضوع واردات ماشین آلاتی که هپکو توانایی تولید آنها را دارد و مجوز صدور مجوز از سوی وزارت گمرک مطرح شد و رئیس جمهور صراحتا با چنین اقدامی مخالفت کرد. دستور پیگیری صادر کرده بود.

علیرضا نظری رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی پس از دیدار با رئیس جمهور در گفتگو با دیار آفتاب ؛ اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه مشکلات شرکت هپکو بود که با وجود ظرفیت بالا به دلیل به دلیل ضعف مدیریت و حکمرانی، کمبود بودجه و عدم فروش محصولات در سال های اخیر راکد شده است.

نظری با اشاره به مجوز گمرک و وزارت صمت برای واردات ماشین آلات متعلق به رده محصولات هپکو، افزود: اخیرا مجوز استفاده از تجهیزات راهداری و معدنی مستعمل با یک مجوز کاملا غیرقانونی صادر شده است. عمر تا 10 که باید 10 تا 12 هزار دستگاه دست دوم وارد کند.

نظری خاطرنشان کرد: این حجم واردات چند هزار دستگاهی می تواند هپکو را در رکود قرار دهد و سال های آینده متوقف شود و در نهایت ورشکست شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: با توجه به نگرانی نمایندگان، رئیس جمهور دستور داد نگرانی ها در خصوص واردات ماشین آلات فرسوده پیگیری و به طور جدی از آن جلوگیری شود. امیدواریم با اجرای این دستور هپکو، صنعت سرمایه و بزرگ کشور به چرخه تولید بازگردد.

با این حال برخی همچنان بر واردات اصرار دارند و به نظر می رسد آنقدر قدرتمند و دارای روابط خاصی هستند که تاکنون عقب نشینی نکرده اند و همچنین طبق روالی که در سال های اخیر هپکو را به ورطه نابودی کشانده است، انواع ماشین آلات با انواع مختلف برندها و عمر مفید آنها کاملاً رسمی و بدون هیچ مانعی وارد کشور می شوند.

این روزها مدیران هپکو از انعقاد قراردادهای مهم برای شمول روشنایی تولیدی در هپکو، نهایی شدن قرارداد فروش کامیون های جدید کمپرسی مواد معدنی به ارزش 330 میلیارد تن و انعقاد 9 قرارداد برای فروش محصولات مختلف خبر دادند. 134 میلیارد تومان شامل 29 دستگاه از جمله کامیون های معدنی و بیل مکانیکی این شرکت تولید کننده ماشین آلات معدنی و راهسازی و قرارداد 200 میلیارد تومانی فروش 50 گریدر خبرهای امیدوارکننده ای است که اخیراً در ماه گذشته از هپکو شنیده شد. و اخیرا خبر اولین تامین مواد اولیه این شرکت را شنیده است.

علیرغم خبرهای امیدوارکننده از هپکو و امید کارگران، در عین حال تهدید واردات همچنان بر این شرکت سایه افکنده و اژدهای هفت سر مافیای واردات به دنبال نیش زدن به صنعت از هر نوع بویژه دولت است. و اطمینان خریداران به توانمندی های داخلی که البته واردات را ممنوع می کند و یا در صورت لزوم واردات را به عنوان متخصص در این زمینه به هپکو واگذار می کند.

در باره “آره“بیشتر بخوانید:

تاکید رئیس جمهور بر جلوگیری از ورود ماشین آلات مستعمل راهسازی و معدنی

تیغ ماشینی کره ای وارداتی گلوگاه هپکو

هپکو از کما خارج شده اما اگر حفظ نشود دوباره سقوط می کند

تقابل واردکنندگان با هپکو نابرابر و مستمر!

قرارداد 330 میلیارد دلاری هپکو برای تولید کامیون کمپرسی مواد معدنی نهایی شد

هپکو قرارداد فروش 29 دستگاه را منعقد کرد/ پرسپریتی، بزرگترین تولیدکننده تجهیزات سنگین، وابسته به تعمیر و نگهداری است.

اصرار هپکو و تکذیب / واردات “کمپرسی” کارکنان هپکو با وجود اینکه اعلام کردند هپکو برای تولید داخلی آماده است + فیلم

در حوزه محصولات هپکو نباید واردات انجام شود

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید