اگر جو بایدن از انتخابات 2024 کناره گیری کند، چه سناریوهایی ممکن است وجود داشته باشد؟ / از کامالا هریس که می تواند بدود تا میشل اوباما که نمی خواهد نامزد شود

اگر جو بایدن از انتخابات 2024 کناره گیری کند، چه سناریوهایی ممکن است وجود داشته باشد؟  / از کامالا هریس که می تواند بدود تا میشل اوباما که نمی خواهد نامزد شود

مقامات حزب دموکرات می گویند کامالا هریس، معاون اول رئیس جمهور، کاندیدای اصلی آنها برای جایگزینی آقای بایدن است و بسیاری از نظرسنجی ها نشان می دهد که او تنها پس از آقای بایدن و بالاتر از سایر گزینه ها قرار دارد. اگرچه میشل اوباما مورد علاقه رای دهندگان است، اما تمایلی به نامزدی نشان نداده است و در نتیجه معاون اول رئیس جمهور که معمولاً برای پست ریاست جمهوری نامزد می شود، بر سایر مدعیان پیروز خواهد شد. اما انتخابات بعدی فرمانداری در سه ایالت به شدت دموکرات، گاوین نیوسام از کالیفرنیا، جی. ب پریتزکر اهل ایلینوی و فیل مورفی اهل نیوجرسی هستند.

یورونیوز: تحلیلگران سیاسی بر این باورند که انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا بیش از آنکه بر دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری جو بایدن تأثیر بگذارد، احتمال نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا را تعیین می کند و از آنجایی که معمولاً حزب دموکرات پیروز می شود. در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا که شکست خورده است، آقای بایدن 79 ساله این روزها بیشتر زیر ذره بین است.

او و مشاورانش در دوم نوامبر در مورد برنامه خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده صحبت کردند. کاخ سفید همچنین انتظار دارد که آقای بایدن در دور بعدی شرکت کند.

اما برخی از اعضای حزب دمکرات معتقدند که شکست گسترده آن حزب در نتیجه ریاست جمهوری جو بایدن دیده می شود و فشار بر او را برای واگذاری نقش نامزد ریاست جمهوری این حزب به شخص دیگری افزایش می دهد.

توماس آلن شوارتز، مورخ و استاد تاریخ در دانشگاه واندربیلت، به رویترز گفت: «من فکر می کنم ما باید برای تغییر نسل آماده باشیم.

آقای شوارتز، که روی زندگی و شغل روسای جمهور ایالات متحده کار کرده است، افزود: «من فکر می کنم انتخابات میان دوره ای بسیار مهم است. شکست سنگین دموکرات ها می تواند جو بایدن را برای خروج از انتخابات 2024 تحت فشار قرار دهد.

اما بازنشستگی جو بایدن مشکلات خود را نیز دارد:

مقامات حزب دموکرات می گویند کامالا هریس، معاون اول رئیس جمهور، کاندیدای اصلی آنها برای جایگزینی آقای بایدن است و بسیاری از نظرسنجی ها نشان می دهد که او تنها پس از آقای بایدن و بالاتر از سایر گزینه ها قرار دارد.

اگرچه میشل اوباما مورد علاقه رای دهندگان است، اما تمایلی به نامزدی نشان نداده است و در نتیجه معاون اول رئیس جمهور که معمولاً برای پست ریاست جمهوری نامزد می شود، بر سایر مدعیان پیروز خواهد شد.

اما طبق نظرسنجی ها، محبوبیت خانم هریس که قبلا بالای 50 درصد بود، به زیر 40 درصد رسیده است. عملکرد ضعیف او در انتخابات ریاست جمهوری 2020 و ناکامی او در ایفای نقش مهم به عنوان معاون اول رئیس جمهور، توانایی او برای رقابت با رقبای جمهوری خواه را مورد تردید قرار داد.

دفتر خانم هریس در این مورد اظهار نظری نکرده است.

اما انتخابات بعدی فرمانداری در سه ایالت به شدت دموکرات، گاوین نیوسام از کالیفرنیا، جی. ب پریتزکر اهل ایلینوی و فیل مورفی اهل نیوجرسی هستند. بر اساس اظهارات دو منبع آگاه، آنها قبلاً با کارکنان و حامیان مالی احتمالی خود در مورد احتمال استعفای آقای بایدن تماس گرفته اند. البته هیچ یک از این سه نفر در رقابت های مقدماتی دموکرات ها با آقای بایدن رقابت نخواهند کرد و احتمالاً هر سه از خانم هریس نیز کناره گیری خواهند کرد.

یک مقام ارشد دموکرات می گوید در حالی که آقای نیوسام به مردم گفته است که با جو بایدن یا کاملا هریس نامزد نخواهد شد، اما ممکن است نظر خود را در مورد نامزدی برای معاونت رئیس جمهور تغییر دهد.

به گزارش رویترز، دفتر نیوسام، پریتزکر و مورفی هیچ اظهارنظری نکرده اند.

سناریوی دیگری که ممکن است برای دموکرات ها اتفاق بیفتد، اعلام چند نامزد شکست خورده برای انتخابات 2020 این حزب است. ماه گذشته، کمدی تلویزیونی Saturday Night Live آن را به سخره گرفت که گویی یک فیلم ترسناک است.

بر اساس گزارش سازمان غیرانتفاعی Open Secrets، حدود 20 سیاستمدار که در نظر دارند در سال 2024 نامزد شوند، از جمله Gavin Newsom، J. ب پریتزکر، سناتور ایمی کلوبوچار از مینه سوتا، سناتور برنی سندرز از ورمونت و وزیر حمل و نقل ایالات متحده، پیت باج، بیش از 591 میلیون دلار برای کمپین های خود از ژانویه 2021 جمع آوری کرده اند.

بر اساس گزارش وب سایت Open Secrets، بیش از 5.7 میلیارد دلار برای کمپین های انتخاباتی 2020 هزینه شده است که این مبلغ بیش از دو برابر سرمایه ای است که به لطف کمک های مردمی در سه انتخابات قبلی صرف شده است.

کارشناسان امور مالی کمپین بر این باورند که برگزاری رقابت مقدماتی بین نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات 2024، قدرت مالی را تضعیف کرده و هزینه آن حزب را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید