خانم علم الهدی، همسر عزیز رئیس جمهور، میشل اوباما اصلا سیندرلا نیست!

خانم علم الهدی، همسر عزیز رئیس جمهور، میشل اوباما اصلا سیندرلا نیست!

روز جدید : این چند سطر از سخنان همسر رئیس جمهور حاوی ابهاماتی است.

جمیله علم الهدی، همسر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در همایش «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و معنویت» که بازتاب گسترده ای در الزهرا در قم داشت، سخنرانی کرد. وی در بخشی از این همایش گفت:

«چند روز پیش کتابی در مورد همسر رئیس جمهور آمریکا به من تقدیم شد که تاکنون 37 بار در ایران ترجمه شده و هر بار در شمارگان زیادی منتشر شده است. عنوان کتاب میشل رویای دختر آمریکایی است. از من خواسته شد که چنین کتابی بنویسم. کتاب را خواندم، بسیار زیبا، جذاب و تاثیرگذار بود. حتی بخش‌هایی از آن را به رئیس‌جمهور نشان دادم و او گفت که نوشتن کتاب شما در این باره کار درستی است.

نمی دانم کسی این کتاب را نوشته و تیم متخصص در آن نقش داشته است یا خیر. این کتاب الگویی برای دختران سراسر جهان بود. الگوی او سیندرلا است. یک دختر معمولی از یک زندگی عادی بیرون می آید و به بالاترین مقام دنیوی می رسد. مدل زنانگی چیز جدیدی نبود اما امروز و دیدنی نوشته شده بود.

این چند خط از صحبت های همسر رئیس جمهور دارای ابهاماتی است. ابتدا عنوان کتاب «میشل، رویای یک دختر آمریکایی» اعلام شد و در مدت 15 روز دو میلیون نسخه در آمریکا و کانادا به فروش رفت. که آن را به پرفروش ترین کتاب سال در ایالات متحده تبدیل می کند.

سوال اینجاست که چرا عنوان کتابی که می خوانند با عنوان موجود متفاوت است؟ فکر کردم شاید مترجم یا ناشر کتاب میشل اوباما را به دلخواه او با عنوان دیگری ترجمه کرده است (گاهی اوقات چنین اتفاقاتی رخ می دهد). عناوین دیگری مانند «میشل شدن» یا «بانوی اول شدن» و … وجود داشت.

نکته بعدی این است که گفتند: «این کتاب الگویی برای دختران سراسر دنیا بود. الگوی او سیندرلا است. «معمولاً یک دختر از یک زندگی معمولی به بالاترین مقام سکولار می رسد.» نکته اینجاست که زندگی میشل اوباما و آنچه در کتاب است اصلاً سیندرلا نیست!

این داستان از سیندرلا الگوبرداری شده است: دختری که به ناحق مورد ظلم نامادری و دو دخترش قرار گرفته است. کمک کنید همان بند کفش را پیدا کنید و همسر شاهزاده شوید.

در پارادایم سیندرلا، پیام این است که نامادری ظالم هرگز دوام نخواهد آورد و قانون در نهایت به حلال خواهد رسید. به رویایی ترین شکل ممکن…

راستش مدل سیندرلا چه ربطی به زندگی میشل اوباما دارد؟ میشل اوباما که در سرتاسر کتابش از او نام برده می شود، علیرغم اینکه دختری از خانواده ای فقیر و مردی از طبقه کارگر آمریکایی رنگین پوست بود، توانست با حمایت همیشگی و متعهدانه والدینش به تحصیل ادامه دهد. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه پرینستون و بعداً از دانشکده حقوق هاروارد، در معتبرترین شرکت حقوقی شیکاگو استخدام شد که بسیار فراتر از انتظارات خانواده اش بود.

میشل در سال 1992 با باراک اوباما ازدواج کرد و اوباما در سال 2009 رئیس جمهور ایالات متحده شد. یعنی 17 سال بعد! در طول این 17 سال، میشل و باراک زندگی مشترک خود را ساختند و به باراک فرصت دادند تا رئیس جمهور شود.

میشل اوباما دختر درمانده و فقیری در خانه خدمتکاری نبود که باراک اوباما به عنوان یک شاهزاده عاشق او شود و با این ازدواج جایگاه میشل را تغییر دهد! اتفاقاً در همان کتاب، میشل اشاره می کند که او و باراک اوباما با هم تصمیم گرفتند برای ریاست جمهوری ایالات متحده نامزد شوند.

در طول سال های ریاست جمهوری باراک اوباما، میشل اوباما، شخصیتی مستقل، برجسته و محبوب در میان مردم آمریکا، همواره مورد توجه رسانه های جهان بوده است. برخلاف ملانی همسر ترامپ.

احساس می کنم شاید هم همین رویای آمریکایی منظور خانم علم الهدی بوده که به اشتباه به او می گویند مدل سیندرلا! زیرا این الگوی رویای آمریکایی است: با تلاش، پشتکار، نوآوری و صبر و غیره می توان به موفقیت در آمریکا دست یافت. مثلاً اگر رنگین پوست هم باشید می توانید به ریاست جمهوری آمریکا برسید.

نکته آخر اینکه خانم علم الهدی گفت: من بخشهایی از آن را به رئیس جمهور نشان دادم و ایشان گفتند که نوشتن کتاب شما در این زمینه کار درستی است. اگر میشل اوباما کتابی درباره سبک زندگی خود نوشت، آن را زمانی نوشت که دوران ریاست جمهوری اوباما به پایان رسید، نه زمانی که آنها هنوز در سال اول زندگی خود بودند.

شما در حال حاضر به عنوان همسر رئیس جمهور مشغول به کار هستید. وقتی کارتان تمام شد، کتابی در مورد آنچه در 4 یا 8 سال گذشته رخ داده بنویسید. انتظار داریم آن را نیز بخوانیم.

دیدگاهتان را بنویسید