حمید استاد به جای خلیل موحد/ پشت شعار هواداران علم الهدی چه بود؟

حمید استاد به جای خلیل موحد/ پشت شعار هواداران علم الهدی چه بود؟

روز جدید : انتشار فیلم هایی در حمایت از حجت الاسلام علم الهدی از سوی حامیان وی نشان از اختلافات دارد که اکنون بیشتر خودنمایی می کند; اختلافات با خلیل موحدی در یک سر و علم الهدی در سر دیگر. رویداد۲۴ در این گزارش به بررسی دلایل اختلاف اصولگرایان در مشهد پرداخته و نشان می دهد که چگونه حمید استاد جایگزین خلیل موحد شد.

روز سه شنبه ۱۷ نماینده خراسان رضوی در مجلس با ارسال نامه ای به رهبری، انتصاب علم الهدی را تمجید و آن را «مشیت الهی» خواندند. در بخشی از نامه این نمایندگان آمده است: عنایت الهی شما را در انتصاب این شخصیت کم نظیر و فرهیخته در جهاد تبیین ایران اسلامی به عنوان نماینده خود در منطقه خراسان رضوی می ستایم و خداوند را شاکریم که این مفسر بزرگ قرآن. ان و عالم فرزانه «متقین و انقلابی پرچمدار جبهه انقلاب اسلامی در خراسان امام رضا (ع) و رهبر دین و فرهنگ و سیاست این سرزمین هستند.

سالها نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شورای شهر مشهد از لیست منتسب به حجت الاسلام علم الخدا موسوم به لیست هو المحجوب انتخاب می شدند و نمایندگان این دوره انتخاب نمی کردند. از این قاعده مستثنی کنید اگر نامه نمایندگان مملو از عبارات اغراق آمیز درباره حجت الاسلام علم الهدی باشد در چنین زمینه ای عجیب نیست. این نامه اندکی پس از جلسه دیروز اصولگرایان مشهدی منتشر شد که به صورت خودجوش و بدون توهین به علم الهدی جلسه ای در حمایت از علم الهدی برگزار کردند.

برخی ناظران معتقدند این اتفاقات بی ارتباط با مشکلات بعد از بازی فوتبال ایران و لبنان نیست. اما حقیقت ماجرا به اختلاف اصولگرایان برمی گردد; اختلافات یک سال پیش با انتشار لیست شورای شهر مشهد به وجود آمد. در آن زمان اصولگرایان با چند برگه رای در انتخابات شورای شهر شرکت می کردند. یکی از این لیست ها زیر نظر حمیدرضا ترگی نوشته شد که از ابتدا با حواشی زیادی مواجه شد و به عنوان مثال رضا شیران خراسانی یکی از افراد مورد اعتماد کلیباف از شورای وحدت مشهد استعفا داد. بالاخره همین لیست معروف به «فهرست عاشقان» در مساجد مشهد و جالب اینکه چهره های مهم اصولگرای مشهد که نفوذ خوبی در این شهر داشتند، پخش می شد. آنها در لیست دیگری بودند. از جمله خلیل موحد، از چهره های برجسته جریان اصولگرا در مشهد، در فهرست دیگری با عنوان حامیان مردم سالاری دینی.

البته لیست “حامیان مردم سالاری دینی” شانسی نداشت و حوال محبوب در لیست دیگر پیروز شد و سیدعبدالله ارجی یکی از چهره های اصلی در تهیه لیست به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد. وی نوه سید عبدالله شیرازی از مراجع تقلید شیعه است. این انتخاب فاصله خلیل موحد محصل (عضو سابق شورای شهر که خود را صاحب سبک در حکومت شهر می داند) و حجت الاسلام علم الهدی را بیشتر کرد.

اما خلیل موحد کیست که نفوذش به حدی است که با علم الهدی در مشهد مخالفت می کند! علاوه بر این، این یک اتفاق نادر و بزرگ است، حداقل در مشهد. موحد به عنوان یکی از چهره های سیاسی مرتبط با جبهه پایداری مشهد شناخته می شود. نام کامل وی خلیل موحدی، دانشجوی طوس و عضو سابق شورای شهر مشهد است.

خلیل موحد در فضای مجازی بسیار فعال است; مثلاً کانال تلگرام «خط هشتم» را مدیریت می کند. این کانال یکی از مراجع دعوت مردم به تجمعات منجر به اعتراضات دی ماه 96 بود.حاج خلیل در سال 1387 گروهی از همفکران خود را تشکیل داد که در مشهد به «اهل حسین فرهنگی قرآن و عترا» معروف شدند. . او با کمک این حسین امیدوار بود نماینده مشهد در مجلس نهم باشد اما در لیست اصلی اصولگرایان قرار نگرفت. اما کاندیداتوری و همچنین انتقادات تند وی از سیدمحمد پیمان، شهردار سابق مشهد، به او کمک کرد تا در سال 92 وارد شورای شهر مشهد شود.

البته عدم ورودش به مجلس باعث نشد که از نفوذش در مجلس چشم پوشی کند. موحد در آن زمان عمدتاً پیامک های هشدار دهنده ای برای نمایندگان مجلس ارسال می کرد تا با CFT و FATF مخالفت کنند. معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی در عین حال درباره وی گفت: عامل این پیامک ها خلیل موحدی از اعضای سابق شورای شهر مشهد است که در حسینیه خیابان چمران مشهد کار می کند. پیامک های ارسالی تهدیدآمیز نیستند و بیان می کنند که این پیامک ها حاوی هشدارها و اطلاعات بیشتری هستند.
نقد خلیل موحد از علم الهدی!

اما فردای بازی ایران و لبنان طبق برنامه از پیش اعلام شده، ابراهیم رئیسی به خراسان رضوی سفر کرد و در آنجا با فعالان فرهنگی استان که همگی خود را رهبر جریان های سیاسی اصولگرای استان می دانستند، دیدار کرد. با حضور در این جلسات به دلیل حسینیه قرآن و عترت، در این جلسه نیز حضور یافت و از امام جمعه مشهد (که پدر ابراهیم رئیسی نیز هست) انتقاد شدید کرد و ظاهراً طبق شایعات علم الهدی وی را متهم می کند که « خودخواهی» و از تشکیل یک جریان افراطی مورد حمایت امام جمعه که با منابع قدرت و ثروت همراه است انتقاد می کند. وقایع دو روز اخیر مشهد در دفاع از علم الهدی بر این گفتگوها متمرکز بود. البته یک منبع خبری به رویداد۲۴ گفت که ابراهیم رئیسی در این نشست از امام جمعه مشهد تقدیر کرد.

واکنش علم الهدی به انتقاد خلیل موحد هم جالب بود. خلیل موحد زمانی مردی بود که می توانست جوانان مشهد را در دستور کار سیاسی علم الهدی قرار دهد. حالا که خلیل موحد از اردوگاه علم الخدا خارج شده، امام جمعه به سراغ حمید استاد رفت.

حمید استاد یکی از افرادی است که وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم های جدید خود نام برده است. رسانه های خارجی می گویند او یکی از عاملان اصلی حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در مشهد بوده است. خود حمید استاد در آن زمان گفته بود: «ما در بیانیه‌ای که در آن زمان دادیم، تجمع مقابل سفارت را پذیرفتیم، اما ورود را قبول نکردیم. یعنی از سفارت حمایت کردیم تا کسی وارد نشد. و هیچکس وارد مشهد نشد».

او درباره روابط تشکیلاتی خود می گوید: «ما از ابتدا با مؤسسه انصار حزب الله تهران هماهنگی نداشتیم. با آقایان حسین الله کرم و مسعود ده نمکی هماهنگ کردیم. اگر بخواهیم حزب الله را با یک تیم مقایسه کنیم، از ابتدا الله کرم را به عنوان سرپرست آن تیم پذیرفته ایم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، در سال 1361 حمید استاد رئیس حزب الله انصار مشهد به همراه تعدادی دیگر اقدام به برهم زدن تجمع دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد کردند. . بر اساس این گزارش، دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل ناامنی برای اجرای برنامه های خود در مقابل استانداری تجمع کردند. مشاجره لفظی در گرفت و در پی آن پلیس حمید استاد و سه نفر از همراهانش را دستگیر کرد.

حالا در غیاب خلیل موحدی، حمید استاد مدیر جلسه ای شده است که برای تشکر از علم الهدی برگزار می شود. روز دوشنبه برخی از نزدیکان حمید استاد با علم الهدی دیدار و با سردادن شعارهایی همچون علم الهدی حاکم است و نماز جمعه مشهد را تمجید کردند.

در این جلسه حضار شعارهایی از جمله ای سپر ولایت حمایتت کنیم ای پرچم های رهبری ما روی پای خود ایستاده ایم امام جمعه ما یاور انقلاب ارادت امام و رهبری سر دادند. امام جمعه ما صدای انقلاب، یار امام رضا و قربانی انقلاب است.»

پوسترهای منتشر شده توسط خبرگزاری ها نیز حاوی شعارهایی در انتقاد از انقلابیون نابینا بود. علم الهدی نیز در این مراسم به این اختلافات اشاره کرد و گفت: دوستان انقلاب باید بدانند که در زمین چه سخنرانی هایی می کنند و مراقب باشند در زمین دشمن بازی نکنند و در راه خدا گرفتار نشوند. سخنان ما… “دشمن سعی دارد وحدت ما را برهم بزند. اگرچه اختلاف نظرها و سلایق وجود دارد، اما باید وحدت را حفظ کنیم.»

نزدیکان خلیل موحد می گویند در این جلسه کمتر از 50 نفر حضور داشتند که بیشتر آنها مردان مسن بودند که هیچ ارتباطی به اختلافات اصولگرایان در مشهد ندارند. البته فیلم منتشر شده توسط هواداران علم الهدی نیز نشان می دهد که ادعاهای نزدیکان موحد بیهوده نبوده است. در فیلم اول حمید استاد و چند نفر دیگر شعار علم الهدی سالار سر می دهند و در فیلم دوم پیرمردی که به سختی از شگفتی های علم الهدی حرف می زند. شاید به خاطر همین تجمع کوچک بود که نامه نمایندگان ضمیمه جلسه شد.

آنچه اکنون مشخص است این است که علم الهدی همچنان در کل استان خراسان نقش آفرینی می کند و با ریاست دامادش قدرت و نفوذ او افزایش می یابد. نامه نمایندگان که با لحنی تملق نوشته شده بود نشان می داد که وی علاوه بر حمایت دولت، از حمایت مجلس نیز برخوردار است. این روزگار علم الهدی است و قوانینی منحصر به استان خراسان دارد که باید اجرا شود!

دیدگاهتان را بنویسید