خلیل موحد: عبور از درهای حرم با سلاح سرد سخت نیست.

خلیل موحد: عبور از درهای حرم با سلاح سرد سخت نیست.

روز جدید یکی از اعضای سابق شورای شهر مشهد در واکنش به حادثه دیروز مشهد به سایت دیده بان ایران گفت: بازرسی ها و مسائل امنیتی حرم امام رضا باید تشدید شود. از طرفی آگاهی مردم و ما باید خیلی بالاتر برود. این جامعه دیگر نمی تواند تا این حد مرتکب این جنایات شود. مردم باید به ما کمک کنند تا از کشتار روحانیون جلوگیری کنیم.

چندی پیش خبری مبنی بر تیراندازی به دو دانش آموز اهل سنت در گنبدکاووس مورد توجه رسانه ها و شبکه های اجتماعی کشور قرار گرفت. اما روز گذشته در معبد امام رضا در مشهد، یک کودک 14 ساله (برخی او را 21 ساله معرفی می کنند) که ظاهراً توسط تکفیرها و تندروها آموزش دیده بود، سه روحانی جهادگر شیعه را با ضربات چاقو به قتل رساند. منجر به شهادت یکی از این روحانیون شد.

خلیل موحدی محصل، از اعضای سابق سپاه و از چهره های نزدیک به جبهه پایداری و از فعالان سیاسی مقیم مشهد، در گفت وگویی با پایگاه خبری آبزرور ایرانیان به این موضوع پرداخته است که شرح کامل آن را در ادامه می خوانید.

حمله به سه روحانی در حرم امام رضا یک حمله برنامه ریزی شده بود

آقای موحدی! نظر شما در مورد حمله روز گذشته به سه روحانی در حرم امام رضا چیست؟ به نظر شما این اتفاق بدون هدف خاصی افتاده است؟

برای من تقریباً واضح است که این یک حرکت برنامه ریزی شده برای شعله ور کردن اختلافات قومی و مذهبی است. مشخص است که دو تن از اهل سنت در شمال کشور به شهادت رسیدند و حادثه دیروز مشهد یک امر خالصانه است. از سوی دیگر؛ فضای رسانه ای به وجود آمده در کشور مانند ربودن کودکان توسط داعش، هدف نهایی و مهم از نامشخص ساختن فضای بین افغانستان و ایران است. البته در گذشته نیز چنین اتفاقاتی تکرار شده بود، اما تفاوت آنها در این بود که بر روابط ایران و عراق متمرکز بود. من قاطعانه ادعا می کنم که حادثه دیروز مشهد برای برهم زدن آرامش کشور و دامن زدن به اختلافات مذهبی برنامه ریزی شده بود.

* در بخشی از سخنانتان گفتید که تعدادی از کودکان توسط نیروهای داعش در ایران ربوده شده اند. آیا این اتفاق در مشهد افتاده است؟

خیر؛ این خبری است که بدون سند در فضای مجازی منتشر می شود و به نوعی عده ای شروع به شایعه سازی می کنند. من هیچ مدرکی دال بر ربودن کودکان توسط داعش ندارم. گروهی این خبر را دروغی برای ایجاد مزاحمت برای مردم می دانند.

نیروهای امنیتی در حادثه مشهد کار خوبی انجام ندادند

* برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی چه باید کرد؟

پیشگیری از این گونه حوادث به دو موضوع بستگی دارد که اولی مربوط به دستگاه های امنیتی است که گلایه دارند که نیروهای امنیتی وظیفه خود را به درستی انجام نداده اند. موضوع دوم اطلاع رسانی به مردم است، اگر مردم نسبت به این مشکلات بیشتر آگاه شوند، قطعا خنجر دشمن بسیار کند می شود. من معتقدم این اتفاقات ادامه خواهد داشت.

عبور از حرم امام رضا با سلاح سرد کار سختی نیست.

* سوالی که مورد سوال و تعجب افکار عمومی قرار گرفت این است که طبق بررسی های فیزیکی در هنگام ورود به محوطه بیرونی حرم، چگونه فردی می تواند حتی با حمل سلاح سرد وارد معبد شود؟!

عبور از دروازه بازرسی معبد امام رضا (ع) به شرط حمل سلاح سرد امکان پذیر است. اگر در فرودگاه یک اسلحه باحال داشته باشید، ماموران امنیتی فرودگاه تنها در مرحله آخر متوجه می شوند. بنابراین با این محوطه ورودی حرم، بازرسان حرم امام رضا (ع) نمی توانند متوجه شوند که سلاح سرد دارند. چاقوی مهاجم در مشهد نیز می تواند زیر کفش پنهان شود. بررسی ها و مسائل امنیتی در حرم امام رضا باید تشدید شود. از طرفی آگاهی مردم و ما باید خیلی بالاتر برود. این جامعه دیگر نمی تواند تا این حد مرتکب این جنایات شود. مردم باید به ما کمک کنند تا از کشتار روحانیون جلوگیری کنیم.

رهبری بارها به روحانیت و تندروهای کشور هشدار داده است. مثل نگاه کردن به یک فرد خطرناک است! این وظیفه مردم است که افراط گرایان را افشا کنند

سوال: آقای موحدی آیا فکر می کنید که افکار و رفتارهای افراطی برخی علما و مقامات جمهوری اسلامی نمی تواند ریشه این نفرت ها را افزایش دهد؟!

آره؛ قطعا این افراد باعث تحریک و افزایش احساس نفرت در کشور می شوند. رهبری بارها به مسئولین و جامعه تذکر داده اند که این رفتارهای افراطی آب به آسیاب دشمن می ریزد. متأسفانه دیروز یکی از دانشجویان ما در اینستاگرام مطلبی را منتشر کرد که در آن به اهل سنت توهین کرد و به اهل سنت فحش داد، این دانشجو تاکید کرد که هر چقدر هم که اهل سنت را لعن کنیم! روشن است که این سخنان و اعمال باعث شعله ور شدن آتش کینه توزی بین شیعه و سنی خواهد شد. این باعث می شود که دستگاه جاسوسی دشمن این مشکل را دفع کند تا از هر دو مذهب متنفر باشد. وقتی یک کودک 14 ساله (یا 21 ساله) مرتکب چنین جنایتی می شود، به این معناست که دشمن توانسته است از ابزار و رفتارهایی مانند ضرب و شتم و شخصیت های مذهبی تندرو و مخوف برای شستشوی مغزی او استفاده کند. برای این بچه و جامعه ما خیلی خطرناک است که روحانیت را یک شخص ببیند. از یک سو باید این بستر نفرت را خشک کنیم و از سوی دیگر. این وظیفه مردم است که در راه افراط گرایی گام بردارند، آن را مذموم و نهی از منکر کنند و اگر این فرد اصلاح نشود، رسوا می شود. جهان اسلام باید متحد باشد. ما باید تعصبات مذهبی را از بعضی ها حذف کنیم وگرنه این کارها ادامه دارد.

* آقای موحدی! به نظر شما برخورد چند روز پیش پلیس با زنان در مقابل ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد و فلفل پاشی روی این افراد نمی تواند مصداق بارز رویکرد این تندروهای نظام باشد؟

اصلا بعید نیست در رابطه با این حادثه به یقین می توانم بگویم که این گونه برخوردها اعتقادی و طرح ریزی شده از سوی مسئولان نیست، اما عدم سلیقه و عدم توجه به این مسائل این موضوع را به یک معضل اساسی تبدیل کرده است. ممکن است برخی از موارد زیر برای انجام این کار دستور داده شده باشند.

*اما برخی از مقامات بلندپایه تهران به صراحت اعلام کرده اند که چنین اتفاقاتی بر عهده مسئولان مشهد است و از سوی دیگر وزیر کشور تاکید کرد که این اقدام با هدف متفرق کردن زنان است!

در کمبود آذوقه به مسئولان مشهدی شکی نیست. مسئولان مشهد و به خصوص استاندار باید همه جوانب را بررسی می کردند که البته این کار را نکردند اما عمدی بودن آن را نمی توانم تایید کنم چون جایی برای این افراد وجود ندارد.

* تیمسار خراسان رضوی در واکنش به این اتفاق گفت: بازی ایران و لبنان در مشهد تنها مدیون فوتبالیست های ایرانی و لبنانی بود که از فیض معنوی مشهدی بهره بردند. دلایلی که نه تنها مورد قبول مردم نیست، بلکه آنها را بیش از گذشته عصبانی می کند!

البته بلیت های فروخته شده به زنان مشهدی غیرقانونی بود. مشکل مسئولان این بود که این بلیت ها به صورت قانونی فروخته نمی شد. اگر مسئولین دقت کافی داشتند قطعا چنین اتفاقاتی نمی افتاد.

اسپری فلفل تنها یکی از توهین‌های مسئولان به زنان است/ هر کاری که به ما تحمیل می‌شود مانند کشورهای دیگر انجام ندهیم/ برای خانم‌ها خیلی کار کردم/ خانم‌ها می‌توانند در پارک‌های اسلامی مخصوص بانوان دوچرخه‌سواری کنند.

* نظرت در مورد ورود بانوان به ورزشگاه چیست؟

وقتی زنان در جامعه ای تصمیم گرفته اند از قانون استفاده کنند، قطعاً باید بستری برای رفع نیازهای آن ها فراهم کنیم تا زنان ایران هم بتوانند وارد ورزشگاه شوند. زمانی فوتبال زیاد مطرح نمی شد اما حالا که این موضوع برای خانم ها خیلی مهم شده که البته حق آنهاست، باید بستر و زیرساخت های ورود به ورزشگاه را فراهم کنیم و این حق را به آنها بدهیم. در نهایت حرف های عجیب و غریب زیادی در ورزشگاه ها می شنویم که باید به آنها فکر کنیم. با توجه به شرایط فعلی باید به زنان حق ورود به ورزشگاه را بدهیم. مسئولان باید فکری برای ورود به ورزشگاه کنند تا از وقوع چنین حادثه ای جلوگیری شود. اسپری فلفل فقط یک مورد بی احترامی به خانم هاست، گاهی خانم های ما دلخور می شوند که حق بانوان ایرانی این بی احترامی است. از سوی دیگر؛ ما نباید اجازه دهیم که زنان در ورزشگاه ها فحش های ناپسند بشنوند. از سوی دیگر؛ باید از برخی رفتارهای جنسی در باشگاه پیشگیری کنیم. ما نباید به خودمان اجازه دهیم که مجبور شویم کارهایی را که باید انجام دهیم مانند سایر کشورها انجام دهیم. یکی از کارهایی که در زمان حضورم در شورای شهر انجام دادم این بود که کارهای زیادی برای حقوق زنان انجام دادم. ما باید یک پارک ویژه بسازیم که زنان بتوانند با خیال راحت دوچرخه سواری کنند. فقط باید مراقب بود که مرزهای اسلامی و انسانی زیر پا نرود.

دیدگاهتان را بنویسید