علم الهدی: ایده برجام یک فکر اشتباه و ادامه آن اشتباه تر بود.

علم الهدی: ایده برجام یک فکر اشتباه و ادامه آن اشتباه تر بود.

حجت الاسلام علم الخدا در خطبه های سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد که در ایوان امام خمینی (ره) حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به شرایط خاص کشور، گفت: شرایط کنونی که در جامعه زندگی می کنیم و کشور بسیار حساس است زیرا از یک سو فشار مشکلات اقتصادی و معیشتی و از سوی دیگر فرصت های قابل توجهی وجود دارد که مانع ما در عرصه جهانی می شود.

وی افزود: موضوعی که امروز برای مسئولان، مردم و برادران و خواهران شما مهم است، شناخت مشکلات و ریشه های آن و شناخت فرصت هاست. یعنی اگر مردم امکانات را بشناسند و از آن آگاه باشند، طبیعتاً در زندگی اجتماعی امید و نشاط پیدا می کنند و اگر مبانی مشکلات و معیشت را بدانند، مردم و کارمندان متمول قادر به حل مشکلات و رفع موانع خواهند بود.

همه مسئول حل مشکلات مردم هستند

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: موضوعی که به ویژه اقشار آسیب پذیر را تحت تاثیر قرار داد مشکلات اقتصادی، معیشتی و گرانی بود. این یک واقعیت ملموس برای همه مردم ماست. اتفاق اخیر که یک حرکت اقتصادی با هدف تحقق عدالت اجتماعی در جامعه بود، در قالب یک عملیات بزرگ اقتصادی، طبیعتاً عوارض و دردهایی دارد. وقتی دولت می خواهد میلیاردها دلار از جیب 4120 نفر بیرون بیاورد و به جیب 74 میلیون نفری کشور بریزد، واضح است که این کار ساده ای نیست و کسانی که استخدام می کنند طبیعتا دست به کار نمی شوند و به دنبال جبران هستند. بنابراین این وضعیتی است که در آن قوه مجریه، قوه قضائیه و نهادهای حاکمیتی باید به سختی حرکت کنند.

وی ادامه داد: وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام در حکمت 241 نهج البلاغه به کارگزاران حکومتی دستور داد و گفت: وقتی به ایشان گفتند که 4200 ارز برای واردات نمی دهیم، ایشان این کار را انجام دادند، مگر این که واقعیت داشت. که سرمایه سابقش برای تسهیلات دولتی بود، اما حقوق مردم را به قیمت های گزاف به آنها عرضه می کرد یا در انبارها انباشته می کرد. کارکنان ما نباید نسبت به این مسائل بی تفاوت باشند.

علم الهدی گفت: آنچه اقتصاددانان می گویند و به گفته وی قیمت کالاها را بر قیمت عرضه و تقاضا تعیین می کند، البته موافقیم و این الفبای اقتصاد است، اما بحث آرامش اقتصادی است. نه در جامعه ای که کشوری با تحریم دشمن مواجه شود و دیگری دست رانت خواران را کوتاه کند و با سودجویان مبارزه کند. در این کشور علاوه بر پایبندی به نظام عرضه و تقاضا، دستگاه های مدیریتی نیز باید به میدان بیایند و به صورت هماهنگ پیگیر برندگان باشند.

وی تاکید کرد: امروز در برابر مشکلاتی که مردم ما را در تنگنا قرار داده است، یک سازمان نمی تواند بگوید این مشکلات به من ربطی ندارد. در شرایط ناآرامی و فشار بر مردم، دستگاه حاکم اگر بخواهد بی تفاوت باشد، مردم به ویژه اقشار ضعیف و آسیب پذیر تحت تأثیر مشکلات زندگی آسیب های جبران ناپذیری خواهند دید. حاکمیت این کشور حاکمیت دینی است، بنابراین در جایی که مردم و کشور را تهدید می کند، همه مسئول هستند و باید به میدان بیایند و مردم و مسئولان باید موقعیت گرا باشند، مشکلات را بپذیرند، به میدان بیایند و به یکدیگر کمک کنند. ، زیرا هرجا مردم روی صحنه باشند، همه مشکلات حل می شود.

برجام از ابتدا ایده اشتباهی بود

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: البته علاوه بر مشکلات، یکسری احتمالات نیز وجود دارد. ما در شرایطی هستیم که موضوع تحریم نه تنها خنثی شده، بلکه حتی دشمن هم به بی اثر بودن آن اعتراف می کند. از همان ابتدا می گفتند که باید برجام را بسازیم، فکر اشتباهی بود، البته ادامه دادن اشتباه است، چون هفته گذشته به دلیل دیپلماسی اقتصادی دولت، فرصت هایی برای جامعه ما ایجاد شد که بدون برجام و بدون برجام بسازیم. این دیپلماسی بین ما و کشورهای همسایه و دور ما برقرار شد. فروش یک نفتکش بزرگ و دستور ساخت دو نفتکش دیگر فرصت ارزشمندی برای ونزوئلا بود و چند رئیس جمهور و مقامات ارشد کشورهای همسایه که هفته گذشته به تهران آمدند، قراردادهای همکاری موثری را امضا کردند.

وی 20 قرارداد همکاری با ونزوئلا و 17 قرارداد همکاری با کشورهای همسایه را از جمله فرصت هایی دانست که می تواند به رونق صادرات و تحت الشعاع قرار دادن اقتصاد این کشور کمک کند. البته سرمایه گذاران باید به میدان بیایند و مردم کمک کنند تا مشکلات معیشتی کشور حل شود.

حل مشکلات در گرو حفظ ارزش های دینی است

امام جمعه مشهد با تاکید بر لزوم حفظ ارزش های دینی در متن جامعه، گفت: اگر بخواهیم علاوه بر شناخت مشکلات و مبانی آنها، جایگاه دینی و اسلامی جامعه را بر عنایات الهی ما احاطه کنیم. مشکلات ما احتمالات غیرقابل پیش بینی حل می شود چون وقتی بیاییم، ارزش های دینی که خدا پسندیده است باید بر زندگی اجتماعی ما سایه افکند.

وی افزود: اگر جامعه ما سکولار شود و مظاهر ضدورزشی گناه که موجب خشم خداوند می شود در جامعه رخنه کند، ضرر جامعه را نیز شامل می شود. نباید فکر کنیم که چون از خاندان خدا هستیم، خداوند متعال همیشه بر ما صلوات می فرستد، زیرا این برکات در گرو این است که ما بندگان خدا باشیم و جلوه های عبادت او در طول زندگی اجتماعی ما مشاهده شود. اگر در زندگی اجتماعی خود بی بند و بار به نظر برسیم، تمام موقعیت موجود خود را از دست خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید