وال استریت ژورنال: میشل اوباما; “قوی ترین نامزد ممکن دموکرات” در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

وال استریت ژورنال: میشل اوباما;  “قوی ترین نامزد ممکن دموکرات” در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

اگر نامزدی جو بایدن در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا – برای خودش و دموکرات ها – از دستور کار خارج شود و از رای انصراف دهد. این حزب می تواند روی پیروزی میشل اوباما، همسر رئیس جمهور سابق آمریکا نیز حساب باز کند. به گفته نویسنده این پست؛ در حالی که در صورت استعفای جو بایدن نیز می توان روی ماشین سیاسی قدرتمند هیلاری کلینتون حساب کرد، بانوی اول دیگری وجود دارد که می توان از او به عنوان قوی ترین نامزد ممکن دموکرات نام برد.

داگلاس شوئن، مشاور ارشد کمپین انتخاباتی بیل کلینتون در سال 1996 و مشاور ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون در سنا در سال 2000، نوشت که عملکرد شگفت انگیز دونالد ترامپ در برنامه تاون هال شبکه سی ان ان، همراه با نتایج نظرسنجی های اخیر، این واقعیت را به برخی از دموکرات ها نشان داده است. در جدیدترین نظرسنجی در این زمینه که به طور مشترک توسط روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری ABC انجام شده است، هنوز می توان به احتمال اینکه دونالد ترامپ دوباره در سال 2024 رئیس جمهور شود فکر کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا، این روزها با 36 درصد موافقت مواجه شده است، به این معنی که این مقام در رقابت برای حفظ کرسی ریاست‌جمهوری خود حدود 6 نامزد پشت سر دونالد ترامپ قرار دارد. این وضعیت باعث شده تا دموکرات ها به فکر یافتن جایگزینی برای جایگزینی بایدن باشند. وی در عین حال این سوال را نیز مطرح کرد که اگر جو بایدن بنا به دلایلی نامزد ریاست جمهوری نشود، چه کسی را می توان نامزد دموکرات ها در انتخابات 2024 دانست؟

البته، جو بایدن تا زمانی که از نظر وضعیت جسمانی و موقعیت سیاسی برای کار مناسب باشد، نامزد اولیه دموکرات ها باقی خواهد ماند. با این حال، اگر روند نزولی او در نظرسنجی ها ادامه یابد، یا اگر شاهد وخامت قابل توجهی در وضعیت جسمانی و مشکلات سلامتی او باشیم، می توان به این احتمال فکر کرد که دموکرات های مسن تر در کنگره او را تشویق به کناره گیری از رقابت های ریاست جمهوری کنند. این در حالی است که متأسفانه این امکان شامل اقلیت کوچکی نمی شود و به عبارتی در شرایط کنونی آمریکا اکثریت قابل توجهی از جمعیت دموکراتیک کشور – از جمله بسیاری از رای دهندگان حزب – به این فکر رسیده اند که جو بایدن نباید دیگر نامزد انتخابات باشد. این باور توسط نتایج نظرسنجی مشترک ABC و واشنگتن پست نیز تأیید می شود – که طی آن حدود دو سوم یا دقیقاً 63 درصد از بزرگسالان آمریکایی گفتند که بایدن ظرفیت ذهنی لازم را ندارد و 62 درصد گفتند که آنها معتقدند که وی فاقد سلامت جسمانی لازم برای خدمت موثر به کشور در سمت ریاست جمهوری است.

ABC و واشنگتن پست قبلاً در نظرسنجی دیگری نشان دادند که حتی در میان آن گروه از رای دهندگان دموکرات که هیچ شکی در مورد آمادگی روحی و جسمی جو بایدن ندارند، بیش از نیمی از آنها، به طور دقیق بیش از 58 درصد، از حزب دموکرات می خواهند که در انتخابات شرکت کند. نامزدی غیر از جو بایدن به عنوان نامزد نهایی حزب در سال 2024.

با بدتر شدن وضعیت اقتصادی آمریکا و احتمال رکود اقتصادی در این کشور، احساسات موجود در مورد لزوم پیشی گرفتن از بایدن احتمالا در ماه های آینده تشدید خواهد شد. این امر با اقدامات شخصی بایدن، مانند افشای رسوایی های حقوقی پسرش هانتر بایدن، تشدید می شود و به طور بالقوه رئیس جمهور بایدن را به نامزد ضعیف تری تبدیل می کند.

اما به عنوان جانشینان بایدن؛ اگر پرزیدنت بایدن نتواند دوره ریاست جمهوری خود را کامل کند، کامالا هریس معاون رئیس جمهور جانشین طبیعی او خواهد بود. با این حال، اگر این حزب با پیشنهاد انتخاب مجدد بایدن مخالفت کند، باید توجه داشت که کامالا هریس حتی از خود بایدن محبوبیت کمتری دارد. این را یک نظرسنجی جدید وال استریت ژورنال تأیید می کند – که طبق آن تنها 35 درصد از رای دهندگان دموکرات نظر مثبتی نسبت به او دارند، در حالی که این نظرسنجی برای بایدن 41 درصد است. نکته این است که جدای از محبوبیت هریس – که در نوامبر 2021 به پایین ترین سطح در مقایسه با معاونان رئیس جمهور دیگر در تاریخ ایالات متحده رسید – این واقعیت را نمی توان کتمان کرد که دونالد ترامپ موفق خواهد شد کامالا هریس را در چهره خود شکست دهد. – رقابت مستقیم. در رقابت انتخابات عمومی زیر پا گذاشته شود. برای همین، نظرسنجی هاروارد نشان می دهد که ترامپ اکنون بیش از 10 امتیاز از هریس با محبوبیت 49 درصدی در مقایسه با محبوبیت 39 درصدی هریس جلوتر است!

با چنین صفاتی؛ چه کسی ممکن است شانس پیروزی در انتخابات را به عنوان نامزد دموکرات داشته باشد؟

پیت بوتیجیگ، نامزد دوره قبلی و وزیر حمل و نقل در دولت بایدن، یکی از گزینه های دموکرات است. اما او به عنوان وزیر حکومت موفق نبوده است. در همین حال، کارشناسان بر این باورند که تنها دموکرات‌هایی که شانس معقولی برای برنده شدن دارند، کسانی هستند که پتانسیل جمع‌آوری کمک‌های فوری را دارند و نام‌هایی در سطح ملی شناخته می‌شوند.

یکی از این افراد هیلاری کلینتون است که اگر بخواهد نامزد شود، می تواند یکی از بهترین گزینه های دموکرات ها باشد. ماشین سیاسی او قدرتمند و ارعاب‌کننده است و از این نظر تعداد کمی از دموکرات‌ها می‌توانند با مبارزات انتخاباتی او رقابت کنند، به‌ویژه در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مالی. او همچنین از نظر محبوبیت در وضعیت چندان امیدوارکننده ای قرار ندارد و بدتر از آن این است که پس از شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری مقابل دونالد ترامپ، محبوبیت کاهش یافته است. این بدان معناست که اگر بایدن در سال 2024 از رقابت های انتخاباتی کناره گیری کند، کلینتون سومین گزینه رای دهندگان دموکرات پس از کامالا هریس خواهد بود.

در چنین شرایطی، میشل اوباما تنها دموکراتی است که در سطح ملی برای مردم آمریکا جذاب است. در همین زمینه، گالوپ نوشت که وقتی میشل اوباما کاخ سفید را ترک کرد، از محبوبیت 68 درصدی در سطح ملی برخوردار بود و پس از آن، از سال 2018 تا 2020، یکی از محبوب‌ترین زنان آمریکا به حساب می‌آمد. این بدان معناست که او به دلیل محبوبیتش و البته شبکه گسترده حامیان سیاسی باراک اوباما قوی ترین نامزد خواهد بود. اگرچه میشل اوباما تمایلی به سمت های دولتی نشان نداده است، اما اگر بایدن نامزد نشود و از سوی دیگر ترامپ به بازگشت به کاخ سفید نزدیک شود، این احتمال وجود دارد که دموکرات ها او را برای ورود به عرصه قانع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید