اگر نقل قول های اولیانوف درست باشد، اکنون باید مذاکرات انجام شود

اگر نقل قول های اولیانوف درست باشد، اکنون باید مذاکرات انجام شود

روز جدید یک کارشناس روابط بین الملل گفت: اگر رسانه ها حرف اولیانوف را نقل کنند [درمورد سانتریفیوژهای پیشرفته ایران] وی صادقانه گفت که این فضا نشان می دهد که باید هر از چند گاهی مذاکراتی انجام شود تا طرفین بتوانند به سمت یکدیگر حرکت کنند و بخشی از خواسته های خود را طی کنند تا به تفاهم برسند. بنابراین سوال اصلی که مطرح می شود این است که از کدام کشور و کدام بخشی از مطالبات خود می گذرد که پاسخ به آن نیز دشوار است.

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر رسانه ها نقل می کنند و اولیانف [درمورد سانتریفیوژهای پیشرفته ایران] وی صادقانه گفت که این فضا نشان می دهد که باید هر از چند گاهی مذاکراتی انجام شود تا طرفین بتوانند به سمت یکدیگر حرکت کنند و بخشی از خواسته های خود را طی کنند تا به تفاهم برسند. بنابراین سوال اصلی که مطرح می شود این است که از کدام کشور و کدام بخشی از مطالبات خود می گذرد که پاسخ به آن نیز دشوار است.

اینکه رسانه های غربی مدعی هستند روسیه قصد دارد در مذاکرات بین ایران و غرب مصالحه کند، از یک سو ایران متن پیش نویس شش دوره گذشته را بپذیرد و از سوی دیگر غرب به برخی از خواسته های ایران توجه کند. اما موقعیت ایران تا این حد حداکثری بود. او با نتیجه کمی گفت: «نمی‌دانم این ادعاها چقدر صحت دارد. من شک ندارم که روسیه واقعاً خواهان حل این موضوع است، اگرچه برخی معتقدند روسیه به دنبال راه حلی برای مسئله ایران و آمریکا نیست زیرا در حال بازنده است. هرچند معتقدم اگر مشکل ایران و آمریکا حل شود، روابط روسیه با ما بهتر خواهد شد. بدیهی است که در صورت عدم تحریم، روس ها برای ارتباط و تجارت با ایران بازتر خواهند بود.

وی در مورد میانجیگری روسیه بین ایران و غرب تاکید کرد: اگر این کار را انجام می دادند خوب بود و نقش مثبتی در انتقال اوضاع به سمت ایران، مذاکره مستقیم با آمریکا یا به قول شما نقش مثبتی داشتند. تا این مشکلات را به نحوی حل کنند که به نفع هر دو طرف باشد و در عین حال راهی برای حل این معضل پیچیده بیابند. اما همانطور که آقای باقری در مصاحبه‌های خود گفت، همچنان نشان می‌دهد که چهار اصل که ایران در ابتدا بیان کرد، یعنی لغو همه تحریم‌ها، آزمونی است به این معنا که ایران این فرصت را دارد که بررسی کند و ببیند آیا واقعاً تحریم‌ها وجود دارد یا خیر. در عمل لغو می شوند. سوم، ایران از طرف مقابل می‌خواهد تا اطمینان حاصل کند که روسای جمهور بعدی تحریم‌ها را اعمال نکنند و در نهایت، خسارتی که از زمان خروج آمریکا از برجام وارد شده، پرداخت شود. “

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: این چهار شرط بسیار بالاست و می توان گفت با طرح این موضوعات، مذاکرات در لایه های جدی خواهد بود. طرف مقابل از رسانه ها خواست که بخشی از تحریم ها را بپذیرند، اما نه همه را، و تمام غنی سازی 60 درصد و 20 درصد را متوقف کنند یا مواد آن را به اکسید اورانیوم یا صادرات تبدیل کنند و تحریم جدید را ارسال یا مهر و موم کنند. سانتریفیوژها در خارج از کشور و در داخل کشور تحت نظارت آژانس نگهداری و یا بطور کامل معدوم شوند. اینها شرایط سختی است که طرف مقابل تعیین کرده است».

بهشتی پور در پاسخ به اینکه این شرایط سخت به کجا منجر به روند مذاکرات می شود، گفت: اگر اینها نقل قول های رسانه ای است و اولیانف. [درمورد سانتریفیوژهای پیشرفته ایران] وی صادقانه گفت که این فضا نشان می دهد که باید هر از چند گاهی مذاکراتی انجام شود تا طرفین بتوانند به سمت یکدیگر حرکت کنند و بخشی از خواسته های خود را طی کنند تا به تفاهم برسند. بنابراین سوال اصلی که مطرح می شود این است که از کدام کشور و کدام بخشی از مطالبات خود می گذرد که پاسخ به آن نیز دشوار است.

وی افزود: به نظر می رسد اگر قرار است بخششی صورت گیرد، هر دو طرف باید بگذرند. ایران به غنی‌سازی خود، هرچند به میزان محدود، تا یک چهارم 67 درصد ادامه خواهد داد. اما تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، چهارراهی را بسته اند که ایران می تواند به سلاح هسته ای دست یابد. برخلاف ایران، کنترل و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بی‌سابقه بود و آژانس این سطح از کنترل و نظارت را در کشوری غیر از ایران اعمال نکرده است. بنابراین در این صورت هر دو طرف حداقل بخشی از خواسته های خود را برای رسیدن به نتیجه پذیرفته و پذیرفته اند. «اگر کشوری بخواهد بر تحقق همه خواسته هایش پافشاری کند، فکر نمی کنم توافقی حاصل شود.

وی افزود: این اظهارات بیان دیپلماتیک فشار است به این معنا که به جای اینکه بگوییم می‌خواهیم به حداکثر خواسته‌های خود می‌رسیم بدون اینکه امتیازات لازم را به طرف ایرانی بدهیم.

بهشتی پور افزود: منطقی بودن از دیدگاه آنها به معنای دادن حداکثر امتیاز به ماست، بدون اینکه ما حاضر باشیم امتیازی را که شما می خواهید به شما بدهیم. در نهایت ایران می گوید برجام را اجرا کرده است و 14 گزارش آژانس این موضوع را تایید می کند و طرف مقابل از برجام خارج شده و به برخی از تعهدات خود عمل نکرده است. بنابراین بر عهده طرف مقابل است که به برخی از تعهدات خود عمل کند تا ایران نیز آماده بازگشت به وضعیت اردیبهشت 1377 باشد. زیرا ایران پس از یک سال انتظار، تعهدات خود را طبق مواد 26 و 36 امنیت کاهش داده است. شورای سازمان ملل متحد اما مشکل اینجاست که در روابط بین الملل منطق وجود ندارد، بلکه در واقع منطق زور حاکم است و می گویند ما باید به آنچه می گوییم عمل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید