ایالات متحده: آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای هنوز نامشخص است

ایالات متحده: آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای هنوز نامشخص است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در توییتر به نقل از الجزیره گفت: ما نشانه‌های مثبتی دیده‌ایم که ایران آماده بازگشت به مذاکرات است.

الجزیره به نقل از سالیوان نوشت: باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا ایرانی ها به میز مذاکره باز می گردند یا نه.
یکی دیگر از مشاوران امنیت ملی آمریکا گفت: ما آماده مذاکره با حسن نیت برای بازگشت به توافق هسته ای هستیم و امیدواریم ایرانی ها نیز آماده باشند.

اظهارات سالیوان پس از آن بیان شد که علی باقری معاون وزیر امور خارجه کشورمان طی روزهای گذشته برای دیدار با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس مذاکرات به بروکسل سفر کرد.وین به صفحه توئیتر خود اشاره کرد. او در جلسه ای با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک نوشت: گفتگوی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر اساسی مذاکرات موفق.
ما توافق کردیم که مذاکرات را تا پایان نوامبر آغاز کنیم. تاریخ دقیق آن هفته آینده اعلام خواهد شد.

تمایل آمریکا به مذاکره با حسن نیت برای بازگشت به توافق در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: بازگشت آنها به برجام نیست. برای ما مهم است.” نحوه بازگشت همه کشورها به تعهدات خود نشان می دهد که تحریم های ایران تحت برجام به طور کامل برداشته می شود. ما نمی خواهیم از بن بست مذاکرات در وین وارد مذاکرات وین شویم. البته ما در قالب مذاکرات وین هستیم و به زودی پس از ارزیابی مذاکرات امروز در بروکسل، تصمیم خواهیم گرفت در چه تاریخی وارد مذاکرات شویم، اما دیر نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با بیان اینکه انتظار هر نوع توافق و بازگشت به تعهدات را دارم، گفت: بخشی که به آمریکا مربوط می شود این است که آقای بایدن باید اراده جدی نشان دهد. ما خیلی مشتاق نیستیم که فقط برای بازگشت به برجام برگردیم. مهم این است که نتیجه این بازگشت به نفع لغو تحریم ها و به نفع ایران باشد یا منجر به محدودیت های جدید نشود. ما فرض کردیم که بایدن با حسن نیت خود حداقل 10 میلیارد دلار از دارایی های ایران را در دوران ولیعهد آزاد کند. من شخصا معتقدم اگر بایدن اراده جدی دارد باید آن را نشان دهد تا باور کنیم آنها در رفع تحریم ها جدی هستند. با این حال، میز مذاکره و هنر دیپلماسی ایران و سایر کشورها بسیار مهم است. ما در ایران جدی هستیم. اگر همه طرف ها به طور کامل به تعهدات خود برگردند، ما هم به طور کامل برمی گردیم، اما برای ما نتیجه مهم تر از گفتن حرف های خوب است.

قدرت های جهانی، از جمله ایالات متحده، در ماه های اخیر شش دور مذاکره در وین برای احیای توافق هسته ای برگزار کرده اند. این مذاکرات بین ایران و سایر اعضای کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل با حضور آمریکا انجام شد. البته ایران و آمریکا مذاکره مستقیمی نداشته اند و تنها از طریق نمایندگان سایر کشورهای حاضر در مذاکرات از مواضع خود مطلع می شوند.

دور هفتم این مذاکرات به تشکیل دولت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان موکول شد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته است که مذاکرات می تواند در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مقامات ایرانی همچنین اخیرا اعلام کردند که در حال بررسی نتایج شش دور مذاکرات در وین هستند و به محض پایان یافتن این بررسی ها، ایران آماده شرکت در مذاکرات خواهد بود. هدف از مذاکرات وین بازگرداندن ایالات متحده و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای از طریق اقدام هماهنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید