سیاست ایالات متحده در مورد مذاکرات هسته ای ممکن است پس از انتخابات میان دوره ای 2022 تغییر کند. به خصوص اگر جمهوری خواهان بر کنگره تسلط داشته باشند

سیاست ایالات متحده در مورد مذاکرات هسته ای ممکن است پس از انتخابات میان دوره ای 2022 تغییر کند.  به خصوص اگر جمهوری خواهان بر کنگره تسلط داشته باشند

روز جدید روزنامه عرب زبان القدس العربی می نویسد: ایران در مذاکرات هسته ای شرط دارد که بندی به توافق هسته ای اضافه شود که بر اساس آن توافق با انتخاب رئیس جمهور جدید در آمریکا نمی تواند باشد. شاید اولین نتیجه شکست مذاکرات وین تشدید جنگ سرد بین ایالات متحده و متحدان منطقه ای اش با ایران و متحدان منطقه ای و جهانی اش بود.

روزنامه عربی القدس العربی چاپ لندن در مقاله ای به قلم عصام نعمان نوشت: «امروزه شدیدترین و مهم ترین درگیری در عرصه سیاسی بین آمریکا و ایران، ایران با اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس است. ایران.”

در این بیانیه آمده است: «بیشتر دولت های غرب آسیا از ایران می ترسند و می گویند که به ساخت بمب اتمی نزدیک است. در همین حال، اسرائیل بیشترین نگرانی را دارد و به تلاش برای تشویق ایالات متحده برای حمله به ایران برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

با این حال، ایالات متحده می داند که این امر به دلایل متعددی غیرممکن است، بنابراین در دوره ریاست جمهوری اوباما تصمیم گرفتند با ایران توافقنامه هسته ای امضا کنند و فعالیت های هسته ای آژانس را تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهند.

دونالد ترامپ تحت تأثیر داماد صهیونیست خود جرد کوشنر در سال 2018 از توافق هسته ای خارج شد و تحریم های اقتصادی شدیدی را علیه ایران اعمال کرد. اما جو بایدن و اطرافیانش گفتند که سیاست تحریم ها نتوانسته برنامه هسته ای ایران را متوقف کند و ایران در طول تحریم ها غنی سازی اورانیوم را به 60 درصد افزایش داده است. این امر باعث شد تا بایدن خواستار از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایران شود تا واشنگتن به توافق هسته ای بازگردد. مذاکرات آغاز شده است، اما حدود پنج ماه از توقف آن می گذرد و هیچکس نمی تواند به طور قطع بگوید که آیا ایالات متحده می تواند به توافق هسته ای بازگردد یا خیر، زیرا واشنگتن خواهان سه امتیاز از تهران است: بازگشت به تعهدات نسبت غنی سازی. اورانیوم، تمدید توافقنامه برای چندین سال بیشتر از آنچه در توافقنامه اصلی ذکر شده بود و ایجاد محدودیت هایی برای صنعت موشک های بالستیک ایران.

اما ایران با خواسته های آمریکا مخالف است و از واشنگتن می خواهد که بدون قید و شرط به توافق هسته ای بازگردد. شاید اولین نتیجه شکست مذاکرات وین تشدید جنگ سرد بین آمریکا و متحدان منطقه ای اش با ایران و متحدان منطقه ای و جهانی اش بود.

به گفته برخی کارشناسان استراتژیک در آمریکا و اسرائیل، ایران در بسیاری از زمینه ها قدرتمند شده است که حتی اگر نتواند به بمب اتمی دست یابد، شکست آن دشوار است، بنابراین بهتر است در آینده نزدیک قدرت خود را کنترل کند. طبیعتاً زمانی که دولت اسرائیل به دست احزاب افراطی و متعصب افتاد، آنها به دنبال ضربه جدی به تاسیسات هسته ای و توان راهبردی ایران هستند. این گزینه هنوز مورد تایید واشنگتن قرار نگرفته است، به ویژه اقتصاددانان آن که معتقدند اولویت آمریکا باید احیای اقتصادش باشد.

اما سیاست کنونی واشنگتن می تواند در آستانه انتخابات پاییز آینده تغییر کند، به خصوص اگر حزب جمهوری خواه موفق شود کنترل کنگره را در دست بگیرد و حوزه های جمهوری خواه در کنگره بر سیاست تهاجمی علیه ایران تکیه کنند.

در صورت موفقیت مذاکرات در وین چه اتفاقی خواهد افتاد؟

حتی قبل از شروع مذاکرات، دولت بایدن بر استراتژی جدیدی در سطح سیاسی و نظامی در غرب آسیا تکیه کرد که مهمترین ویژگی های این استراتژی جدید عبارتند از:

– خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از پایگاه های خود در عراق قبل از پایان سال جاری و خروج آنها از سوریه در پی نتیجه مذاکرات وین.

– حمایت نظامی از اسرائیل با تسلیحات و تجهیزات مدرن تر، تا به نماینده اصلی و قدرتمند آمریکا در غرب آسیا تبدیل شود تا بتواند در مقابل نیروهای منطقه ای که منافع آمریکا را تهدید می کنند، جایگزین واشنگتن شود.

با حمایت از نیروهای مخالف لیبرال، به ویژه حمایت مالی و رسانه ای از گروه های مخالف برای پیروزی در انتخابات در کشورهایی مانند عراق، لبنان، سودان، تونس و مراکش، رژیم های حاکم در دولت های غرب آسیا را نادیده بگیرید.

سازماندهی حملات سیاسی و رسانه‌ای گسترده برای احضار گروه‌های مقاومت در فلسطین، لبنان، عراق و سوریه تروریست‌ها و معرفی آنها به عنوان نوکران ایران و تلاش برای منصرف کردن آنها از مشارکت در حکومت. بر این اساس، بعید است نیروهای سیاسی درگیر در لبنان پیش از پایان مذاکرات هسته ای وین به توافق و راه حلی برای بحران کنونی دست یابند.

– از کشورهای عربی که بر سیاست عادی سازی با اسرائیل تکیه دارند حمایت کنید و سایر کشورها را به انجام همین کار تشویق کنید.

اینها شاخص های کلی سیاست آمریکا تحت تأثیر مذاکرات هسته ای وین است که برخی از آنها اجرایی شده و برخی دیگر در مرحله آماده سازی هستند. اما یک سوال باقی می ماند: اگر مذاکرات وین با شکست مواجه شود یا به نتیجه برسد، مقاومت چگونه به این نقشه های آمریکا پاسخ خواهد داد؟

دیدگاهتان را بنویسید