خبرگزاری دولتی: اگر جمهوری خواهان در انتخابات کنگره پیروز شوند، بازگشت به برجام دشوارتر خواهد بود

خبرگزاری دولتی: اگر جمهوری خواهان در انتخابات کنگره پیروز شوند، بازگشت به برجام دشوارتر خواهد بود

روز جدید ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت در گزارشی از وضعیت مذاکرات برای از سرگیری برجام در وین نوشت: اگرچه این دور از مذاکرات برای به نتیجه رساندن مذاکرات و رفع موانع باقی مانده برای دستیابی به متن نهایی پیش نویس توافق انجام شد، اما اعلام پایان مذاکرات با ادعای رسیدن به متن نهایی، اقدام عجولانه هماهنگ کننده مذاکره است که روند دستیابی به توافق نهایی را پیچیده تر می کند.

خبرگزاری رسمی دولت همچنین نوشت: پس از ماه‌ها مذاکره، مذاکرات برای اجرای کامل برجام به جایی رسیده است که همه نگاه‌ها به رفتار ایالات متحده آمریکا و ایران دوخته شده است. در نتیجه مذاکرات گروه 1+4، ایران و اتحادیه اروپا به عنوان کشورهای عضو برجام و ایالات متحده، چندین موضوع مهم باقی مانده است که حل آنها نیازمند راه حل های سیاسی است.

از نظر ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف ناقض توافقنامه 1994، این تصمیمات باید توسط ایران اتخاذ شود، اما از نظر تهران، توافق نهایی به تصمیمات سیاسی آمریکا بستگی دارد. و این کشور باید سخت تلاش کند تا اعتماد ایران را که در اثر رفتارهای غیرقانونی در چهار سال گذشته از بین رفته است، به دست آورد. خیانت تنظیم شده است، جذب کنید.

در دور اخیر مذاکرات، مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در این مذاکرات حضور نداشتند و در بیانیه ای مواضع ایالات متحده آمریکا در مقصر دانستن ایران را تایید و تکرار کردند. در بیانیه مذکور آمده است: متن (پیش نویس توافقنامه) روی میز است و […] اکنون ایران باید تصمیم بگیرد که این توافق را تا زمانی که هنوز ممکن است امضا کند.

در این بیانیه خواسته‌های منطقی ایران که مبتنی بر عدم پایبندی 4 ساله طرف مقابل است، خارج از برجام و خارج از محدوده توافق هسته‌ای است و از ایران خواسته شده از پیگیری خود صرف نظر کند. همانطور که می گویند، یکی از گره های اصلی روی مسائل امنیتی کار می کند. برای جمهوری اسلامی ایران، گروگان گرفتن برجام توسط غرب در مورد مسائل و ادعاهایی که عمدتاً برای فشار بر ایران مطرح می شود، قابل قبول نیست.

در ماه مارس گذشته کشورهای غربی تعهداتی را در زمینه مسائل امنیتی پذیرفتند که اکنون پس از گذشت بیش از 5 ماه نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده اند، بلکه مسیری کاملاً بر خلاف تعهدات خود را در پیش گرفته اند. این کشورها قطعنامه ای را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد کردند و با نادیده گرفتن ابتکارات ایران، آن قطعنامه را تصویب کردند. عدم رعایت تعهدات توافق شده در این مذاکرات، سوء ظن سبکسری و عدم حسن نیت طرف مقابل را افزایش می دهد.

در واقع مسائل پادمان محک حسن نیت و جدیت طرف مقابل است و نمی توانند با بیان اینکه مسائل پادمان یک امر فنی است از حل این مسائل اجتناب کنند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در وین آمد تا گره مذاکرات در این زمینه را باز کند. او شنبه شب، قبل از ورود به هتل کوبورگ محل مذاکرات، به خبرنگاران گفت که روند مذاکرات “بد نیست و مذاکرات ادامه دارد”.

در این نشست روز شنبه رضا نجفی معاون حقوقی وزارت امور خارجه کشورمان نیز حضور داشت. در مجموع هیئت جمهوری اسلامی ایران برای باز کردن موانع باقی مانده در مسیر دیپلماسی در سایه بی اعتمادی به آمریکا به وین سفر کرده بود، اما اعلام پایان گفت‌وگو از سوی اتحادیه اروپا یک امر بود. اقدام عجولانه و این شبهه را افزایش می دهد که عامل هماهنگ شده به مواضعی که مسئول وضعیت فعلی برجام هستند نزدیکتر شده است.
فروش ویژه جدیدترین گوشی هواوی با بهترین قیمت

فروش ویژه جدیدترین گوشی هواوی با بهترین قیمت
پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign

ناگفته نماند که یک دولت ضعیف جو بایدن که قدرت تصمیم گیری برای بازگشت به برجام را ندارد، پس از انتخابات کنگره و احتمال پیروزی جمهوری خواهان قدرت بسیار کمتری خواهد داشت و بازگشت به برجام دشوارتر خواهد بود. توافق ایران بنابراین، تاکتیک های مقصر دانستن ایران و تبلیغات رسانه های گروهی علیه ایران قبل از انتخابات کنگره قابل پیش بینی است، اما نکته اینجاست که اتحادیه اروپا نقش تسهیل کننده سیاست های واشنگتن برای حفظ توافق هسته ای را ایفا نخواهد کرد.

از روز شنبه سرعت توسعه مذاکرات افزایش یافته و در مقطعی، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد، اندکی پس از دیدار با انریکه مورا، معاون دبیرکل اتحادیه اروپا به ساختمان محل مذاکرات بازگشت. سرویس اقدام خارجی و با هماهنگ کننده تماس بگیرید روز بعد، مورا پس از دیدارهای جداگانه با مذاکره کنندگان ارشد ایران و روسیه، به هتل ریتز رفت تا با راب مالی، مذاکره کننده ارشد ایالات متحده دیدار کند.

او در حین خروج از هتل محل اقامت هیئت آمریکایی گفت که این دیدار زیاد طول نکشید. مذاکرات در حال پیشرفت است و او به نتیجه خوشبین است. وی ادامه داد: انتظار دارم مذاکرات به زودی به نتیجه برسد.

مورا باید ایده های طرفین را خلاصه می کرد و پیشنهادات خود را ارائه می کرد. پیش از آغاز مذاکرات، هیئت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در روز عاشورای حسینی (دوشنبه) به دلیل مسائل شرعی مذاکره نمی کند. با این حال، پس از دریافت ایده های مورا، او پاسخ و ملاحظات اولیه خود را بیان کرد.

اما اتحادیه اروپا در اقدامی یکجانبه تصمیم گرفت پیشنهادات پیشنهادی را متن نهایی توصیف و پایان مذاکرات را اعلام کند. بر این اساس، نماینده عالی رتبه اتحادیه اروپا عصر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات پیش نویس متن توافق به پایان رسیده و هیات های مذاکره کننده تا ساعاتی دیگر پایتخت اتریش را ترک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مذاکرات برای رسیدن به متن نهایی به پایان رسیده است، گفت: متن ایجاد شده و اکنون چه اتفاقی خواهد افتاد بستگی به واکنش مشارکت کنندگان دارد. فرد مذکور برای ادامه روند گفت و گو تاکید کرد: از زمانی که به متن رسیدیم، مذاکرات پایان یافته است. ما اینجا بودیم تا متن (نهایی) را آماده کنیم و حالا پایتخت ها باید تصمیم بگیرند.

اگرچه اصلاحاتی در متن پیشنهادی انریکه مورا صورت گرفته است، اما متن ارائه شده قطعا از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نهایی تلقی نمی شود.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر دوشنبه در گفت و گوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام، با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی با قاطعیت و جدیت در وین حضور دارند، گفت: برای دستیابی به توافق و ارائه ایده های سازنده برای حل و فصل مشکلات باقی مانده را ارائه کرد و اظهار داشت: دیدگاه ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در خصوص ایده های ارائه شده توسط انریکه مورا به وی ابلاغ شده است و انتظار می رود همه طرف ها عزم خود را از خود نشان دهند. و جدیت برای رسیدن به متن نهایی توافق.

وی تصریح کرد: توافق نهایی باید تضمین کننده حقوق و منافع ملت ایران و رفع دائمی و موثر تحریم ها باشد.
رایحه دودی برنج دودی کاویش

رایحه دودی برنج دودی کاویش
پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign

بورل همچنین در آن تماس گفت که به تلاش‌های خود برای آشتی دادن دیدگاه‌ها تا دستیابی به یک نتیجه دوجانبه ادامه خواهد داد. اما یک روز بعد، پیتر استانو، سخنگوی او گفت که دیگر جایی برای مذاکره وجود ندارد. ما متن نهایی را داریم و این بار باید تصمیم گیری شود. پاسخ بله یا خیر است. ما انتظار داریم که همه طرف ها خیلی سریع در این مورد تصمیم بگیرند.»

به نظر می رسد این ادعاها و اصرار بر نهایی بودن متن، رمز جدیدی است که برای فشار بر ایران پس از شکست ضرب الاجل های مصنوعی استفاده می شود. در این میان اتحادیه اروپا باید مراقب باشد که از اصل بی طرفی در مذاکرات عدول نکند.

اگرچه جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای دستیابی به توافق نهایی اعلام کرده است، اما سندی را امضا خواهد کرد که در عین تامین منافع ملت، از ثبات و اطمینان برخوردار باشد. برای ایران اصل بر حفظ حقوق ملت است و بدیهی است که تامین منافع و تضمین اجرای باثبات تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتار غیرقانونی آمریکا یک دغدغه جدی است.

جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به فشارهای کاذب، به رایزنی با هماهنگ کننده مذاکرات و سایر طرف ها برای دستیابی به توافق ادامه خواهد داد. اما پرده نهایی به تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید