نزدیک به انتخابات، احیای برجام برای بایدن دشوارتر خواهد بود

نزدیک به انتخابات، احیای برجام برای بایدن دشوارتر خواهد بود

دیاکو حسینی کارشناس روابط بین الملل در ابتدای نظر روس ها درباره عدم امکان اجرای برجام گفت: مشخص نیست اولیانف بر چه اساسی این حرف را زده است اما آمریکایی ها مدت هاست اعلام کرده اند که بازگشت به برجام است. اولویت سیاست آنها نیست و دلیل آن کاملاً واضح است. من بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم که از دیدگاه آنها این آشفتگی که در ایران رخ داد و البته امیدوارند تحت تأثیر تحریم‌های اقتصادی قرار گیرد، می‌تواند دوباره تکرار شود و ایران را در موقعیت ضعیفی قرار دهد.

مواضع اخیر روس ها در قبال برجام و اظهارات اولیانف مبنی بر عدم تمایل آمریکا به احیای برجام، نگرانی ها را در مورد بسته شدن گفت وگوی ایران و غرب و گسترش روابط نامتعادل با جبهه شرق از جمله چین افزایش داده است. .

دیاکو حسینی کارشناس روابط بین الملل در ابتدای «انتها» گفت: نظر روس ها در خصوص عدم امکان اجرای برجام در اولویت سیاست آنها نیست و کاملاً مشخص است که دلیل آن چیست. . من بارها گفته ام و باز هم می گویم که از دید آنها آشفتگی هایی که در ایران رخ داد و امیدوارند تحت تاثیر تحریم های اقتصادی قرار گیرد، می تواند تکرار شود و ایران را در موقعیت آسیب پذیرتری قرار دهد. دوم اینکه علیرغم همه تلاش‌هایی که ایرانی‌ها انجام داده‌اند، همچنان اتهامات فروش پهپاد وجود دارد و این باعث ایجاد فضای مسموم در اروپا شده است. همچنین به دلیل فضای داخلی ایجاد شده در آمریکا از جمله لابی های قدرتمند در آمریکا و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری که شرایط را برای بایدن سخت خواهد کرد. به این دلایل، به نظر می‌رسد دولت بایدن ترجیح می‌دهد که وضعیت هسته‌ای ایران متوقف و تحت نظارت باشد. این امر بر اساس توافق ایران و آژانس اتفاق خواهد افتاد، در حالی که برجام وضعیت موجود را حفظ خواهد کرد. هدف آمریکا در حال حاضر این است و تا زمانی که شرایط به همین منوال باشد، از سرگیری مذاکرات دشوار است.

وی در خصوص مواضع اخیر ایران در قبال برجام از جمله صحبت های امیر عبداللهیان در مورد طرح مجلس برای مذاکره، افزود: نمی دانم اگر ایران بخواهد گزینه دیگری را انتخاب کند چه اتفاقی می افتد. اگر آمریکا به برجام بازنگردد، دو سناریو ساده داریم. اول حفظ شرایط است. دوم خروج کامل از برجام و در این صورت طرف غربی به سازوکار شورای امنیت برمی گردد که به نفع ایران نیست و در صورت خروج ایران از برجام مجبور به اقدامات دیگری می شود و این امر فقط تنش ها را افزایش داد، بنابراین فکر نمی کنم گزینه های متفاوتی وجود داشته باشد و ما مجبور هستیم با این مشاهدات آژانس ادامه دهیم و با تداوم تحریم های یکجانبه آمریکا متقابل وفق دهیم و امیدواریم فضای آمریکا برای برجام ایجاد شود. نتیجه مذاکرات امیرعبداللهیان نیز نمی تواند پایه محکمی داشته باشد.وضعیت برای آمریکایی ها هم همینطور است زیرا آنها نیز برجام را بهترین گزینه برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران داشتند.در پایان اکتبر یکی از برنامه های هسته ای ایران خواهد آمد. مهم ترین بندهای برجام که لغو می شود محدودیت های موشکی بالستیک نیز برای غربی ها مهم خواهد بود همچنین در سال 2025 بند دیگری خواهیم داشت که نابودی کامل مکانیسم حل و فصل است. شورای امنیت که ضربه بزرگی هم به غرب است و اهرم مکانیزم ماشه را از بین می برد. همچنین تا زمانی که ایران به غنی‌سازی بسیار فراتر از برجام دست نیابد و مجبور شود بین این امتیازات و برجام یکی را انتخاب کند، انجام این تعهدات برای غرب دشوار خواهد بود.

حسینی در پایان درباره گسترش ایران به شرق و ایجاد لجاجت سیاسی بین غرب و شرق در این میان گفت: به نظر من لجاجت مبنا نیست، چاره ای جز محدود کردن همکاری با چین و روسیه نداریم. اروپایی‌ها عملاً ارتباط خود را با ایران قطع کرده‌اند، همکاری‌های مختلف با ایران را تکذیب کرده‌اند، آمریکایی‌ها ایران را بسته و نزدیک‌بین می‌بینند و آمادگی تعامل با ایران را ندارند. تا زمانی که شرایط اینگونه نباشد، ما می خواهیم یا نخواهیم یک سیاست خارجی نامتعادل در شرق یعنی چین و روسیه داشته باشیم و البته باید توجه داشته باشیم که طرف روسی به طور نامحدود با ایران همکاری می کند و تعیین کننده ای نیست. سقف برای آن اما برای چین سوال پیچیده است و توافق 25 ساله هنوز تقریبا محقق نشده است و آنها منتظر ایران به عنوان سرمایه گذاری هستند و نگران تحریم هستند و روابط ما با چین به ناچار ادامه خواهد داشت. نامتعادل

دیدگاهتان را بنویسید