ایالات متحده در مسیر ابتکار عمل سیاسی قرار دارد


ساعت: 19:37
تاریخ انتشار: 1401/02/13
کد خبر: 1836333

وی در گفتگوی تلفنی با امیر عبداللهیان همتای ایرلندی خود گفت که دولت آمریکا باید ضمن اصلاح رفتار غیرقانونی ترامپ، گامی در جهت ابتکار سیاسی بردارد. با توجه به خطوط قرمز خود، راه دیپلماسی را ادامه می دهیم تا به توافق نهایی برسیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند امروز (سه شنبه، 14 اردیبهشت) در گفت وگوی تلفنی با بررسی مسائل دوجانبه، بر لزوم نظارت بر توسعه و گسترش روابط دوجانبه و نیز ادامه رایزنی ها با یکدیگر تاکید کردند.

سیمون کاونی وزیر امور خارجه ایرلند در تماسی تلفنی با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در خصوص مسائل دوجانبه، بین المللی و مذاکرات در وین گفتگو کرد.

وزرای امور خارجه ایران و ایرلند نیز در تاریخ 12 اسفند 95 گفتگوی تلفنی داشتند که امیر عبداللهیان در آن گفت و گوی تلفنی گفت که جنگ راه حل بحران اوکراین و بحران دیگری نیست. او نمی دانست. (اینجا بخوانید)

* وزیر امور خارجه ایرلند بر لزوم توافق خوب در وین تاکید می کند

وزیر امور خارجه ایرلند امروز در گفتگوی تلفنی با امیر عبداللهیان تشدید تنش های بین المللی در نتیجه جنگ اوکراین را نگران کننده توصیف کرد.

کاونی با اشاره به مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها، از ابتکارات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات قدردانی کرد و بر لزوم دستیابی به یک توافق خوب که خواسته‌های ایران و همه کشورهای مذاکره‌کننده در وین را برآورده کند، تاکید کرد. وی گفت که کشورش از هیچ تلاشی برای کاهش تنش های بین المللی به ویژه برای دستیابی به توافق دریغ نخواهد کرد.

* راه دیپلماسی را ادامه خواهیم داد تا به توافق نهایی برسیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگو درباره بحران اوکراین گفت: من دو بار پیام وزیر امور خارجه اوکراین را به همتای روس خود ابلاغ کرده ام. ما با جنگ و آوارگی مردم در اوکراین، یمن، فلسطین، افغانستان و سایر نقاط جهان مخالفیم و معتقدیم که برای دستیابی به صلح و امنیت پایدار باید راه حل های سیاسی پیدا کرد.

امیر عبداللهیان با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایرلند به تهران و قدردانی از تلاش های سازنده وی، گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ابتکارات سیاسی، بارها اراده خود را برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار در عرصه های مختلف نشان داده است. مذاکرات برای رفع تحریم ها.»

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: اکنون این کشور آمریکاست که باید رویکردی واقع بینانه برای اصلاح رفتار غیرقانونی ترامپ اتخاذ کند و در جهت ابتکار عمل سیاسی گام بردارد و ما نیز با توجه به خطوط قرمز خود در مسیر دیپلماسی قرار می گیریم. ما به توافق نهایی ادامه خواهیم داد.

گفتنی است سیمون کاونی در تاریخ 25 بهمن 1392 به تهران سفر کرد و با امیر عبداللهیان و همچنین با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایرلند دیدار کرد. دولت آمریکا با ابراز اطمینان به اراده کشورهای غربی برای احیای برجام خشمگین است. (اینجا بخوانید)

گفتنی است، هفتمین دور مذاکرات وین برای رفع تحریم ها در دولت سیزدهم از 8 دی ماه 1400 آغاز شد و روز دوشنبه 5 آذر، هشتمین دور مذاکرات در وین آغاز شد و در نهایت در 20 اسفند ماه مذاکرات برای نهایی شدن این مذاکرات آغاز شد. رایزنی ها در پایتخت ها به حالت تعلیق درآمد. در همین راستا، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، روز جمعه 20 اسفند 1392 در توییتی نوشت: مذاکرات در وین به دلیل عوامل خارجی باید متوقف شود. متن نهایی تقریباً روی میز آماده است. من به عنوان هماهنگ کننده به همکاری با تیمم ادامه خواهم داد تا با تمام اعضای برجام و آمریکا تماس بگیرم تا بر شرایط فعلی غلبه کرده و توافق را نهایی کنیم. سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه بعداً در توئیتی نوشت: توقف اعلام شده در مذاکرات وین می تواند راه را برای حل مسائل باقی مانده و بازگشت نهایی هموار کند. موفقیت در گفت و گو محور اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک قرارداد جمعی تأثیر نمی گذارد. (اطلاعات بیشتر)

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید