توافق تنها در صورتی امکان پذیر است که ایالات متحده و اروپا به تعهدات خود عمل کنند

ساعت: 23:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799274

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که توافق هسته ای تنها در صورتی امکان پذیر است که آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خود پایبند باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافق هسته ای تنها در صورتی امکان پذیر است که آمریکا به تعهدات خود در توافق هسته ای 2015 بازگردد.

حسین امیرعبداللهیان در گفت و گو با الف گفت: دور هشتم مذاکرات در وین شاهد پیشرفت و جو مثبت بوده است و این نتیجه قدرت و توانایی تیم مذاکره کننده برای قرار دادن مذاکرات در مسیر درست است. . -برنامه تلویزیونی جزیره لقا الیوم (جلسه امروز).

وی ادامه داد: دور هفتم مذاکرات در وین شاهد مشکلات و اختلافات زیادی بوده است، زیرا دو طرف مذاکره – پس از آغاز ریاست ابراهیم رئیسی – نیاز به فرصت داشتند تا رویکرد مذاکره را بین خود مشخص کنند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: در حال حاضر شرایط و فضای مذاکرات مثبت‌تر شده و جای خوش‌بینی وجود دارد و اگر کشورهای اروپایی و آمریکا به تعهدات خود در قالب برجام پایبند باشند، این امکان وجود دارد. دستیابی به توافق امیدوارکننده است.» «دستیابی به این توافق به پایبندی ایالات متحده به تعهدات خود ذیل توافق هسته ای 2015 بستگی دارد.

وی درباره درخواست ایران برای لغو تحریم‌ها افزود: تهران خواستار لغو تمامی تحریم‌هایی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای علیه ایران وضع کرده است. ایالات متحده اعلام کرده است که آماده است تا برخی از تحریم‌ها را که معتقد است می‌تواند به توافق هسته‌ای آسیب برساند، حذف کند، اما تهران بر لزوم برداشتن همه تحریم‌های اعمال شده پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال 2015، به‌ویژه تحریم‌هایی که بر تجارت خارجی ایران اعمال شد، تاکید می‌کند. .

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: تهران می‌خواهد اطمینان حاصل کند که سناریوی خروج از توافق هسته‌ای، مانند تحولات پس از روی کار آمدن ترامپ، تکرار نخواهد شد.

امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات جاری تهران و ریاض در بغداد بر آمادگی ایران برای بازگشت به روابط دیپلماتیک با عربستان در هر زمان که کشور بخواهد تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی می‌خواهد در مورد مسائل منطقه مذاکره کند، اما تهران می‌خواهد در درجه اول بر مسائل و روابط دوجانبه تمرکز کند و سپس مذاکرات را در مورد مسائل منطقه آغاز کند.

وی با بیان اینکه “نفوذ ایران به نفع تهران و همسایگان عرب و مسلمان آن است و هرگز به ضرر آنها نخواهد بود”، گفت: “نفوذ ایران به نفع تهران و همسایگان عرب و مسلمان آن است.”

حسین امیرعبدالهیان در پایان با انتقاد از عادی سازی روابط ایران و همسایگان تل آویو تاکید کرد: کشورهایی که با رژیم صهیونیستی سازش می کنند اولین کسانی هستند که تاوان تلاش برای نزدیک شدن به این رژیم را می پردازند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید