ایالات متحده آمریکا: امکان توافق سریع در مورد انطباق کامل متقابل با تعهدات برجام وجود دارد

ایالات متحده آمریکا: امکان توافق سریع در مورد انطباق کامل متقابل با تعهدات برجام وجود دارد

پرایس گفت: ما آماده بازگشت به وین هستیم و معتقدیم هنوز امکان دستیابی سریع به توافق و اجرای آن برای بازگرداندن کشورها به پایبندی کامل به تعهداتشان وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که مذاکرات هسته ای باید بر حل و فصل «تعداد کمی» از مسائلی که در دور ششم مذاکرات در ژوئن ناتمام مانده بودند، متمرکز شود.

پرایس ابراز امیدواری کرد که نمایندگان ایران برای انجام این مذاکرات به سرعت و با حسن نیت به وین سفر کنند و احتمال چنین مذاکراتی دائمی نیست.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در یک کنفرانس خبری در واکنش به اظهارات علی باقری گفت که دولت آمریکا همچنان متعهد به پیگیری دیپلماسی برای مقابله با برنامه هسته ای ایران است.

وی گفت کاخ سفید این را به مذاکره کنندگان آمریکا و متحدان اروپایی واگذار می کند تا در مورد از سرگیری مذاکرات برجام اظهار نظر کنند.

در همین حال، یکی از اعضای ارشد کنگره آمریکا به پولیتیکو گفت که اکنون «تعداد بسیار کمی» در دولت آمریکا به صداقت ایران در مذاکرات برجام اعتقاد دارند.

وی تأکید کرد که ایران با «کاهش دادن به بن بست مذاکرات» همراه با افزایش فعالیت های هسته ای خود به دنبال یک موقعیت «برنده» است.

بر خلاف ادعای برخی رسانه های آمریکایی، تلویزیون ایران رسما آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با سه کشور اروپایی امضا کننده برجام در تهران یا پایتخت های سه کشور اعلام کرده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از یکی از کارکنان مطلع، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

با این حال، وال استریت ژورنال به نقل از لارنس نورمن، وزارت امور خارجه آلمان، نوشت که سه کشور امضاکننده اروپایی برخلاف آنچه رسانه‌های ایران گفته‌اند، برای مذاکره مستقیم دعوت نشده‌اند و ایران پیشنهاد ملاقات با کاوشگر را داده است. او در طول سفر خود به اروپا امتناع کرد.

یک منبع فرانسوی به رویترز گفته است که فرانسه، بریتانیا و آلمان دعوتنامه ای برای مذاکره با ایران دریافت نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: این کشورها آمادگی دارند در اسرع وقت با مقامات ایرانی دیدار کنند اما مذاکره کننده ایرانی در سفر خود به اروپا از دیدار با آنها خودداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید