ایجاد بازارچه های مرزی مشترک با پاکستان


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855592

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایجاد بازارچه های مرزی مشترک با پاکستان با همکاری دولت پاکستان و استانداری های سیستان و بلوچستان دنبال می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی افزود: در حال حاضر سهم دو کشور از بازار 190 میلیارد دلاری موجود ناچیز است و این امر مستلزم برنامه ریزی نمایشگاه برای افزایش این سهم است.

وی با اشاره به بازار 70 میلیارد دلاری پاکستان، افزود: سال گذشته صادرات این کشور 22 میلیارد دلار و واردات آن 48 میلیارد دلار بوده که در کنار 120 میلیارد دلار تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران، این میزان را ایجاد کرده است. بازار 190 میلیارد دلاری؛ «اما سهم هر دو طرف در این بازار تنها حدود 1.6 میلیارد دلار است که غیرقابل قبول است.

معاون وزیر صمت یکی از مهمترین سیاست های دولت سیزدهم را توسعه تجارت و همکاری با منطقه و کشورهای همسایه دانست و افزود: در این راستا پاکستان به عنوان یکی از کشورهای هدف اصلی جمهوری اسلامی انتخاب شده است. ایران از نظر مذهبی و فرهنگی با ما پیوند تنگاتنگی دارد و مرزهای طولانی آن فرصت های زیادی را برای همکاری دو کشور فراهم می کند.


راه اندازی و تقویت بازارهای مرزی مشترک با پاکستان

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مکمل بودن اقتصاد ایران و پاکستان گفت: یکی از موضوعات مهمی که سازمان توسعه تجارت ایران دنبال می کند و نقش مهمی در افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور دارد، است. راه اندازی و تقویت بازارچه های مرزی مشترک «با همکاری و حمایت دولت پاکستان و استانداری سیستان و بلوچستان پیگیری می شود.

وی گفت: ایجاد دفتر مرکز تجاری در پاکستان یکی از سیاست های اصلی سازمان توسعه تجارت ایران است. از تجار، امور حقوقی، دعاوی، نقل و انتقال ارز و صدور ضمانت نامه کردی بسیار مهم و در اولویت است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در هشت ماه گذشته 8 مرکز خرید با این رویکرد ایجاد کرده ایم، گفت: قرار است این مراکز 70 محور خدماتی تعریف شده را به تجار جمهوری اسلامی ایران و تجار کشورهای هدف ارائه کنند. کشور مقصد سرگردان نیست و می تواند تمام خدمات را از این دفاتر دریافت کند.

وی ادامه داد: به تازگی مجوز اولیه راه اندازی این دفتر در پاکستان را دریافت کرده ایم و راه اندازی این مراکز در دست اقدام است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت حضور رایزن بازرگانی در پاکستان گفت: تاجر باشید

پیمان پک با اشاره به اهمیت تبادل هیات های تجاری بین دو کشور گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم در تجارت با کشورهای هدف از جمله پاکستان، اعزام و مدیریت هیات های تجاری است که بر نقش مشاوران و مراکز تجاری تاکید می کند و مهم است. “E.

وی افزود: در این حوزه فعالیت هایی را در حوزه های تخصصی آغاز کرده ایم. به عنوان مثال در روسیه پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم و در عمان با همکاری اتاق مشترک دو کشور کاملاً موفق عمل کرده ایم. در عراق، چین، اندونزی، قطر و ترکیه نیز فعالیت هایی را آغاز کرده ایم و طبق برنامه ریزی انجام شده، پاکستان نیز به این حوزه اضافه خواهد شد.

معاون وزیر صمت ادامه داد: با کمک سفرای دو کشور، اتاق های مشترک و سازمان توسعه تجارت پاکستان، این برنامه ریزی می تواند موثرتر باشد و شناخت تجار از بازار دوجانبه و پتانسیل ها و ظرفیت های موجود را افزایش دهد. “

پیمان پاک افزود: برنامه و هدف ما ایجاد هم افزایی بین سازمان توسعه تجارت ایران و سایر دستگاه ها از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از این فرآیندها است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گفت: هدف گروه‌ها پیگیری است.

پیمان پک با اشاره به برخی نارضایتی ها از این نمایشگاه گفت: در این راستا تاکید شد که در انتخاب برگزارکنندگان نمایشگاه دقت بیشتری شود و کارگروهی از هیئت های نظارت برای برگزاری نمایشگاه ها تشکیل شود. بالاترین درآمد برای تاجران و تجارت.”


اجرای سازوکار خلوص در مبادلات ایران و پاکستان

معاون وزیر صمت با اشاره به تشکیل جلسات منظم کمیته بازرگانی که اولین جلسه آن در ایران برگزار شد، گفت: و کار تمیز است.

پیمان پاک افزود: در این کمیسیون موضوعات زیرساخت های حمل و نقل، مسائل پولی و بانکی و … نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر صمت در خصوص تحریم ها و مشکلات مربوط به انتقال ارز گفت: با توجه به تحریم های سرکوبگرانه، راه های مختلفی را در کشورهای هدف اعمال می کنیم. در این راستا در سازمان توسعه تجارت ایران برنامه ریزی و تلاش کرده ایم. از خدمات پولی و بانکی استفاده کنید.


مذاکرات با وزارت انرژی پاکستان در مورد پول صادرات برق

همچنین در حال مذاکره با وزارت نیرو و همکاران پاکستانی هستیم که پول صادرات برق به صورت اعتباری به خریدار خرج شود و زمانی که صادرکننده کالایی را به پاکستان صادر می کند، به خریدار پاکستانی با بهره کم در اختیار خریدار پاکستانی قرار گیرد. وام. “

وی با بیان اینکه تاخیر در حمل و نقل کار را برای تجار سخت کرده است، افزود: در حال مذاکره برای تسهیل عبور و مرور کامیون ها بین دو کشور هستیم و در این راستا قصد داریم واردکننده معتبر و بین المللی پاکستانی را به تجار معرفی کنیم تا بتوانیم با خیال راحت مذاکره کنیم. .

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای و مراکز خرید بزرگ؛ وی گفت: همان تجربه ای که در روسیه داشتیم در پاکستان نیز دنبال می شود. به دو صورت خرده فروشی و عمده فروشی دنبال می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: برنامه‌های شناسایی شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری اتاق‌ها و گروه‌های ذیربط و مسئولان کشورهای هدف در آموزش و ظرفیت‌سازی بخش خصوصی و تجار دو کشور موثر باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید